Jeg vil starte med på vegne af forslagsstillerne, SF og Enhedslisten, at sige, at jeg synes, at vi har haft en ret spændende debat i dag. Den har åbnet nogle nye muligheder for, hvad der kan blive fundet frem til her i Folketinget.
Det, vi diskuterer, er jo det faktum, at vi i den her sommer og det her efterår har oplevet et nyt indslag i det danske mediebillede, nemlig de husstandsomdelte gratisaviser, og vi har oplevet hele fire af dem.
De bliver ikke omdelt til samtlige husstande, og det er forskelligt, hvilke aviser der bliver omdelt hvor, men med oplag på over en million blade bliver det ekstra meget papir, hvilket har været til stor irritation for mange mennesker, som ikke ønsker gratisaviserne.
Transport- og energiministeren har svaret, at der ikke er mulighed for at garantere forbrugerne, at de kan vælge aviserne fra. Det er alene op til aviserne selv. Det er det, vi har hørt før debatten i dag, og det er også det, som vi har hørt under debatten i dag. Det skal være den frivillige ordning, der skal være vejen frem, også selv om vi har set, at det har været noget af et kludetæppe og noget af en rodeordning, som ikke har været til gavn for forbrugerne.
Men der er jo forskellige muligheder. For at komme forbrugerne til hjælp har Forbrugerrådet fabrikeret nej tak til gratisaviser-mærket, som faktisk allerede er rekvireret af over 90.000 husstande. Det kunne være en god løsning, hvis den blev respekteret, men flere af udgiverne af gratisaviserne har ytret, at de ikke vil respektere mærket. Det er de tre, der har været tale om. De vil i stedet have en ordning, hvor forbrugeren skal framelde den enkelte gratisavis. Det er så tre af aviserne, der har fundet sammen om det.
Desværre må vi sige, at der har været en del mennesker, som har erfaring for, at denne afmelding heller ikke bliver respekteret. En enkelt avis, Nyhedsavisen, har omvendt givet udtryk for, at et tydeligt mærke på døren er en god løsning for deres bude. Det er Enhedslisten meget enig med Nyhedsavisen i.
Derfor står vi nu i en situation, hvor der i branchen ikke er enighed om modellen. Ministeren har givet udtryk for, at han ønsker en frameldingsmodel. Hvis det skal være en acceptabel løsning, må det være sådan, at borgerne kan gå ét sted hen og ikke skal bruge en masse tid på at blive fri for noget, de ikke har bedt om. I øjeblikket står vi altså i en situation, hvor kun tre ud af de fire aviser er med på en sådan løsning.
Den konkrete situation med gratisaviser stiller selvfølgelig det generelle spørgsmål, hvad mennesker skal tolerere at få ind ad deres egen dørsprække, og her kunne det være godt med nogle nye generelle overvejelser over, hvordan man beskytter borgerne mod reklame og andre typer henvendelser i det hele taget. Jeg synes faktisk, at det her beslutningsforslag er den mest fornuftige og ligetil tilgang. Det lyder jo meget simpelt og enkelt i beslutningsforslaget:
Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte lovforslag og foretage de nødvendige ændringer i administrative forskrifter, der sikrer danske forbrugere en lovbestemt ret til at frabede sig ikke adresseret post m.v., herunder gratisaviser, således at distributører af gratisaviser, reklamer og andre adresseløse forsendelser pålægges at respektere, at borgerne gennem skiltning eller på anden måde tydeligt tilkendegiver, at de ikke ønsker at modtage disse.
Det er faktisk en meget præcis og meget kort formulering, der pålægger regeringen at komme med et lovforslag, så vi kan diskutere de nærmere detaljer i forhold til gratisaviser, i forhold til telefonbøger, i forhold til kirkeblade og i forhold til den ikkeadresserede post, herunder gratisaviser, som vi taler om.
Jeg synes, det er ærgerligt, at man i dag kan konstatere, at der ikke er et flertal for det her beslutningsforslag. Jeg synes, det havde været det mest fornuftige og ligetil bare at vedtage det, men jeg kan da konstatere, at der er kommet indtil flere ting ud af debatten
i dag.
Transport- og energiministeren, som var den første, der tog ordet, startede med at sige, at de tre aviser nu er blevet enige om en løsning. Og det kan formentlig skyldes debatten i dag, sagde transport- og energiministeren. Der er jeg enig med transport- og energiministeren.
Jeg tror, at truslen om et flertal uden om regeringen og det, at der har været den her debat i dag, som kunne resultere i et flertal uden om regeringen, har fået gratisaviserne til rent ud sagt at oppe sig og skynde sig noget mere, end de har gjort hen over sommeren. Så det er sådan set i sig selv en sejr for forslagsstillerne bag debatten i dag, nemlig SF og Enhedslisten.
Så har vi også fået en anden interessant melding ud af debatten i dag, nemlig at Dansk Folkeparti, som jo desværre ikke vil stemme for beslutningsforslaget - det synes jeg er slapt - kan glæde os med, at der er kommet en ny dato, som hedder den 1. januar, hvis ikke der kan findes frem til en frivillig løsning. Det er jo også en dato, som vi har fået ud af den debat, som vi har haft her i dag.
Det er da meget interessant, at regeringen inklusiv transport- og energiministeren ikke har villet spille ud med en konkret dato, men at der faktisk er et flertal i dag uden om regeringen, som mener, at datoen for, hvornår en frivillig ordning skal fungere tilfredsstillende, er den 1. januar. Hvis der ikke den 1. januar er en sådan frivillig ordning, som fungerer, så kommer der et lovgivningsinitiativ.
Det har transport- og energiministeren ikke haft lejlighed til at kommentere, så hermed vil jeg gerne opfordre transport- og energiministeren til at komme op på Folketingets talerstol og kommentere datoen, altså den 1. januar, i forhold til, at hvis en frivillig ordning ikke fungerer inden den 1. januar, så skal der komme et lovgivningsinitiativ. Så jeg vil opfordre transport- og energiministeren til at komme op, lige så snart jeg er færdig med at tale heroppe.
Men samlet set vil jeg på vegne af forslagsstillerne, SF og Enhedslisten, sige, at jeg faktisk synes, at det, selv om vi ikke kan få lige præcis det her beslutningsforslag vedtaget, er helt sikkert, at vi har været med til at presse på i den her debat; vi har været med til at presse på, så gratisaviserne har oppet sig og nu er kommet frem til en løsning, som ikke er en acceptabel løsning, men dog er et skridt i den rigtige retning. Og vi har i debatten i dag fået frem, at der den 1. januar, hvis ikke der ligger en tilfredsstillende løsning, kommer et lovinitiativ, og det bliver et lovinitiativ eventuelt uden om regeringen.
Jeg vil ikke sætte mit lys under en skæppe. Jeg vil faktisk sige, at jeg på vegne af forslagsstillerne er meget glad for, at SF og Enhedslisten tog initiativet i den her debat, for det har helt klart presset tingene fremad. Men som sagt - det vil jeg gerne gentage igen - vil jeg gerne opfordre transport- og energiministeren til at komme op på Folketingets talerstol og kommentere datoen, den 1. januar 2007.