Transport- og Energiminister Flemming Hansen

Transport- og Energiministeriet

Frederiksholms Kanal 27

1220 København K


 


 
26. marts 2007

Gratisaviser

Kære Flemming Hansen

På baggrund af at du i starten af januar 2007 tilkendegav, at gratisaviserne skulle have løst alle problemer inden den 1. april, og at de måtte finde løsninger, som var acceptable for såvel Forbrugerrådet og dig, skriver vi til dig for at opfordre til, at der lovgivningsmæssigt sikres forbrugerne en ret til at frabede sig gratisaviser. Det er således vores opfattelse, at gratisaviserne ikke har løst problemerne.

Gratisaviserne fik i november 2006 en chance for selv at løse problemerne med levering af aviser til forbrugerne, der har frabedt sig dem. Gratisaviserne fik i starten af januar 2007 endnu en chance for selv at løse problemerne. De daglige gratisaviser har således pr. 1. april 2007 haft yderligere 3 måneder til at forbedre deres husstandsomdeling og finde løsninger, som er tilfredsstillende for forbrugerne.

Forbrugerrådet har, som bekendt, siden november 2006 opfordret de danske forbrugere til at indsende deres erfaringer med levering af gratisaviser til os. Siden årsskiftet har vi registreret mere end 1500 tilkendegivelser om problemer, hvoraf langt den overvejende del angår aviserne Dato og 24 timer. Forbrugerrådet minder om, at de forbrugere, der uhjulpet finder vej til Forbrugerrådet for at klage deres nød, formentlig alene er de, der føler sig mest forulempet af gratisaviserne, og som ikke har kunne komme igennem med deres reklamationer andetsteds. Disse klager må således anses for at udgøre "toppen af isbjerget".

Forbrugerne påpeger stadig, at selv efter gentagne afmeldinger til aviserne (både via www.afmeldavisen.dk, via e-mail og via telefon samt ved at sætte Forbrugerrådets mærkat med ”Ingen gratisaviser tak” på døren) er det for mange ikke lykkedes at undgå modtagelse. Mange forbrugere angiver, at de i en periode ikke har modtaget aviserne – men det har naboerne så heller ikke. Derefter starter problemerne pludselig igen, når avisomdelingen starter i det pågældende område igen.

Forbrugere, der ikke ønsker aviserne, er således stadig generet af, at aviserne dagligt påfører husstanden store mængder papiraffald, som udgiverne overlader til forbrugerne selv at bortskaffe. Desuden modtager vi fortsat henvendelser om, at avisbudene lægger aviserne i store bunker i opgangene, og at andre fortsat oplever, at der hænger gratisaviser ud af postkassen eller smidt foran hoveddøren, når beboerne kommer hjem. Der er således fortsat stor bekymring hos mange forbrugere for, at ophobningen af bl.a. de daglige gratisaviser foran husstanden efter blot få dages fravær signalerer til omverdenen, at der ikke er nogen hjemme, med deraf forøget risiko for indbrud.

Forbrugerrådet har siden august 2006 solgt 169.000 klistermærker med ”Ingen gratisaviser – tak”.

Det er således vores opfattelse, at problemerne stadig ikke er løst. Situationen er fortsat ikke tilfredsstillende for den gruppe af borgere, der ikke ønsker at modtage gratisaviserne.

Forbrugerrådet vil derfor opfordre til, at der nu indføres lovgivning på området, der sikrer en enkel løsning på problemet - således at forbrugerne sikres en lovbestemt ret til på en nem og hurtig måde at frabede sig de daglige gratisaviser, man ikke ønsker at modtage. Forbrugerrådet ønsker, at bestemmelsen strafbelægges, så den sikres efterlevet.

Vi tager gerne et uddybende møde om sagen.

Enslydende brev er sendt til Familie- og forbrugerminister Carina Christensen, samt i kopi til Trafikudvalget og Erhvervsudvalget.

Med venlig hilsen

 

 

Camilla Hersom                                                     Rasmus Kjeldahl

Formand                                                                Direktør