|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato  7/12-06 J nr.  004-U18-67 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 1 ad B7, som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. november 2006 fra Søren Freil, Vestforbrænding Glostrup, jf. B 7 – bilag 3"
Søren Freil henviser i sin henvendelse til, at Vestforbrænding Glostrup har fokus på at minimere frembringelsen af affald og gør opmærksom på, at det med fordel kan overvejes, om telefonbøger bør være omfattet af folketingsbeslutning B 7 om en lovbestemt ret til at kunne frabede sig ikke adresseret post.
Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om en udtalelse, hvad angår distributionen af telefonbøger.
Færdselsstyrelsen oplyser, at der er indhentet oplysninger fra Post Danmark A/S og fra De Gule Sider og Eniro, der er de to største udgivere af telefonbøger. Det fremgår af oplysningerne, at telefonbøgerne primært bliver husstandsomdelt som uadresserede forsendelser. En mindre andel af telefonbøgerne (primært fagbogen) bliver dog distribueret som adresserede pakker.
De Gule Sider og Eniro har overfor Færdselsstyrelsen oplyst, at de har valgt ikke at respektere Post Danmarks â€Ingen reklamer – tak†ordning, idet telefonbøgerne ikke er reklame, men bl.a.  giver borgerne en række serviceinformationer, eksempelvis information om kommunale institutioner, retshjælp og lægevagt, information om brancher, foreninger og andre borgere.
Færdselsstyrelsen har ikke modtaget klager fra borgerne over distributionen af telefonbøger, hvilket styrelsen tager som udtryk for, at borgerne er interesseret i at modtage telefonbøgerne.
Forslaget fra Søren Freil om, at telefonbøger bør være omfattet af folketingsbeslutning B7, illustrerer således meget godt den betydelige kompleksitet, der vil være forbundet med en eventuel lovgivning, der giver borgerne en lovbestemt ret til generelt at sige nej til alle typer af uadresserede forsendelser.
Det kunne således indebære, at det blev nødvendigt at definere, hvad der er reklame, og hvad der er nødvendig information til borgerne fra kommuner, forsyningsvirksomheder, sundhedsvæsenet m.v.
Flemming Hansen