|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 20. februar 2007 J nr. Â 004-U18-67 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 5. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 15 ad B7 Forslag til folketingsbeslutning om respekt for retten til at frabede sig ikke adresseret post m.v., som jeg hermed skal besvare.
â€Vil ministeren tilsende udvalget en status pÃ¥, hvilke forbedringer der er sket i de øvrige distributører af adresseløse forsendelsers distribution siden førstebehandlingen af forslaget?â€
              Â
Inden for Transport- og Energiministeriets område regulerer postlovgivningen alene erhvervsmæssig distribution af adresserede forsendelser. De uadresserede forsendelser er derimod ikke reguleret i postlovgivningen.
Som oplyst under min besvarelse af spørgsmål 6 og 8 administrerer Post Danmark den frivillige ordning "Ingen reklamer - tak". Denne ordning giver mulighed for en generel afvisning af visse typer af uadresserede forsendelser.
Færdselsstyrelsen har derfor i anledning af Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l indhentet oplysninger hos Post Danmark om selskabets erfaring med omdelingen af adresseløse forsendelser i forbindelse med â€Ingen reklamer – tak ordningenâ€.
Post Danmark oplyser, at der i perioden fra medio november 2006 og frem til nu ikke er sket en ændring i andelen (knap 12 pct.) af husstande, der har tilmeldt sig ordningen â€Ingen reklamer – takâ€.Â
Som oplyst i mit svar på spørgsmål 8 er det kun et marginalt antal af Post Danmarks kunder, der afsender reklametryksager, som ikke ønsker at respektere private husstandes nej tak til reklamer.
Tilsvarende modtager Post Danmark et meget begrænset antal henvendelser om, at skiltet med nej tak til reklamer ikke respekteres.
Post Danmark oplyser, at selskabet ikke har oplevet en ændring i mængden af henvendelser til selskabet om manglende respekt for â€Ingen reklamer – tak†ordningen efter den 21. november 2006.
I forhold hertil er der ingen lokale ugeaviser, som respekterer nej tak skiltet. Dette hænger som tidligere oplyst sammen med, at lokale ugeaviser ikke opfattes som reklame, og at eksempelvis kommuner ofte anvender den lokale avis til at oplyse borgerne om kommunalbestyrelsesmøder, lokalplaner m.m. Der er heller ikke hos Post Danmark registreret en ændring i antallet af henvendelser vedr. modtagelse af lokale ugeaviser.
Færdselsstyrelsen oplyser, at styrelsen heller ikke har oplevet en ændring i antallet af henvendelser fra borgerne om distributionen af adresseløse forsendelser i forbindelse med â€Ingen reklamer – tak ordningen†efter førstebehandlingen af B7 forslaget.
Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmålene 6 - 8 ad B7.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen