Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 19. januar 2007

J nr.  004-U18-67  

 

Trafikudvalget har i brev af 28. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2 – 8 ad B7, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 6:

 

”Er ministeren enig i, at andre adresseløse forsendelser, som f.eks. reklametryksager, i princippet udgør en lige så stor gene for forbrugerne som gratisaviserne?”

 

Svar:

 

Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om en udtalelse for så vidt angår distributionen af reklametryksager med Post Danmark A/S.

 

Færdselsstyrelsen oplyser, at der pr. 1. september 2006 var knap 12 pct. af husstandene, der var tilmeldt Post Danmarks ”Ingen reklamer – tak” ordning. Ordningen indebærer, at det er afsenderen af forsendelsen, der afgør, om skiltet skal respekteres under omdelingen.

 

Færdselsstyrelsen har indtil dato modtaget meget få klager over Post Danmarks ”Ingen reklamer – tak” ordning. Det tages som et udtryk for, at afsenderne generelt ikke har interesse i at genere borgere, som ikke ønsker at modtage deres reklame eller informationsmateriale.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen