Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 19. januar 2007

J nr. 004-U18-67/144-9  

 

 

Trafikudvalget har i brev af 7. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 9 ad B7, Forslag til folketingsbeslutning om respekt for retten til at frabede sig ikke adresseret post m.v., som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 9:

 

”Med henvisning til, at "Ingen reklamer – tak" skiltene i dag ikke gælder for fritidshuse, således ejere af fritidshuse i dag kan opleve, at der ligger stabler af nyttesløst papir foran deres fritidshus, uden at de har nogen mulighed for at forhindre dette, bedes ministeren oplyse, om ministeren finder det muligt og vil være indstillet på at medtage fritidshuse i en nej-tak ordning, som foreslået i beslutningsforslaget.”

 

Svar:

 

Jeg kan indledningsvis oplyse, at Forbrugerombudsmanden har udarbejdet retningslinier for omdeling af adresseløse forsendelser. Retningslinierne er udarbejdet efter forhandling med Post Danmark, Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, Danske Reklamebureauers Brancheforening, Detailhandelens Fællesråd, Dansk Industri og Forbrugerrådet.

 

Det fremgår bl.a. af retningslinierne, at distriktsblade, lokalaviser, tryksagsreklamer og reklamer på elektroniske medier m.v. ved afleveringer ikke må blive siddende i brevsprækken, sættes i dørhåndtaget el. lign., således at uvedkommende kan konstatere, at der ikke er nogen hjemme på adressen.

 

Som oplyst i mit svar på spørgsmål 8 er ordningen "Ingen reklamer - tak" en frivillig ordning, som er indført af og administreres af Post Danmark. Ordningen giver mulighed for en generel afvisning af visse typer af uadresserede forsendelser.

 

Post Danmark har oplyst, at ordningen hidtil ikke er udbredt til fritidshusområder, dels fordi der kun omdeles adresseløse forsendelser til fritidshusområder i et meget begrænset tidsrum af året, dels af hensyn til de administrative og omkostningsmæssige konsekvenser ved en sådan udbredelse.

 

Post Danmark oplyser imidlertid, at selskabet velvilligt vil se på muligheden for at udbrede "Ingen reklamer - tak" ordningen til også at omfatte fritidshusområder.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen