|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 19. januar 2007 J nr. Â 004-U18-67 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2 – 8 ad B7, som jeg hermed skal besvare.
â€Har ministeren kendskab til undersøgelser af, i hvilket omfang distributørerne af adresseløse forsendelser, som f.eks. reklametryksager, respekterer Post Danmarks "Nej tak"-ordning?â€
Svar:
Jeg skal indledningsvis nævne, som oplyst under min besvarelse af spørgsmÃ¥l 6, at Post Danmarks â€Ingen reklamer – tak†ordning indebærer, at det er afsenderen af forsendelsen, der afgør, om skiltet skal respekteres under omdelingen.
Post Danmarks â€Ingen reklamer – tak†ordning er et eksempel pÃ¥ en frivillig ordning. Ordningen har fungeret siden 1990 og giver mulighed for en generel afvisning af visse typer uadresserede forsendelser.
Ved brug af ordningen kan en modtager tilkendegive, at vedkommende ikke ønsker at modtage adresseløse forsendelser (uadresserede reklamer m.m. og lokale ugeaviser og distriktsblade).
Post Danmark oplyser, at det kun er et marginalt antal af afsenderne af reklametryksager, som ikke ønsker at respektere private husstandes nej tak til reklamer. Således udgør andelen af forsendelser, der omdeles til husstande med nej tak skilte, kun ca. 0,2 pct. af den samlede mængde adresseløse forsendelser, der omdeles med Post Danmark.
Derimod respekterer lokale ugeaviser generelt ikke nej tak skiltet. Dette hænger sammen med, at udgiverne af de lokale ugeaviser ikke selv opfatter aviserne som reklame, og at eksempelvis kommuner ofte anvender den lokale avis til at oplyse borgerne om kommunalbestyrelsesmøder, lokalplaner m.m. Der er derfor ifølge lokalaviserne behov for, at alle borgere modtager disse oplysninger med ugeavisen.
Det skal tilføjes, at Post Danmark og Færdselsstyrelsen kun har modtaget ganske fÃ¥ klager fra husstande tilmeldt â€Ingen reklamer – tak†vedrørende lokale ugeaviser.
Med hensyn til andre distributører end Post Danmark kan det oplyses, at disse generelt respekterer â€Ingen reklamer – tak†ordningen. Forbruger-Kontakt oplyser sÃ¥ledes pÃ¥ deres hjemmeside følgende:
â€Der kan tilbydes omdeling fra gadeniveau til hele Danmark, dog omdeles der aldrig til de husstande, der ikke ønsker at modtage og derfor har opsat skiltet "Ingen reklamer, tak".â€
Det hører i den forbindelse med til billedet, at Forbruger-Kontakt og Post Danmark tilsammen har over 90 pct. af markedet for omdeling af uadresserede reklametryksager.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen