Skatteudvalget 2005-06
KOM (2006) 0076 Bilag 4
Offentligt
301712_0001.png
Notat
J.nr. 2006-241-0035
Dato 22. august 2006
2. reviderede grundnotat
Vedrørende forslag til Rådets direktiv om fritagelse for merværdiafgift og
punktafgifter på varer, der indføres af rejsende fra tredjelande (KOM
2006)76 (rejsegodsdirektivet) af 24. februar 2006.
Dette notat sendes ligeledes til Skatteudvalget.
Ændringer i forhold til revideret grundnotat af 11. maj 2006 er markeret
med fed.
1. Resumé
Rådets direktiv 69/169/EØF af 28. maj 1969 fastsætter en harmonisering af lovgiv-
ningen om fritagelse for moms og punktafgifter på varer indført af rejsende, der
kommer fra tredjelande. En sådan fællesskabsordning viste sig nødvendig for rejser
mellem Fællesskabet og tredjelande, men ordningen er hele tiden blevet tilpasset
udviklingen i EU og senest er det nødvendigt med en tilpasning i forhold til udvidel-
sen, og det forhold, at Fællesskabets ydre grænse nu omfatter blandt andet Rusland
og Ukraine. Herudover trænger direktivet til en generel modernisering og tilpasning
til de nuværende krav til retsakters udformning. Kommissionen har derfor den 24.
februar 2006 fremsat forslag til ændring af direktivet.
Forslaget har nu været forhandlet 2 gange i rådsarbejdsgruppen – den 13. juni
2006 og den 14. juli 2006. På den baggrund er fremsat kompromisforslag.
2. Baggrund
Oprindelig tog direktivet sigte på rejsende inden for Fællesskabet, men det er
dog ændret mange gange siden blandt andet på grund af udviklingen i EU, gene-
rel revidering og konkrete problemer, der har gjort sig gældende for flere med-
lemsstater.
EU’s udvidelse har betydet, at Fællesskabets ydre grænse er ændret og blandt
andet nu omfatter Rusland, Ukraine og Belarus.
I forbindelse med de problemer, nogle af medlemsstaterne havde, blev der givet
bemyndigelse til undtagelser, men de er nu alle udløbet, bortset fra en enkelt.
Finland kan begrænse indførelsen af øl for rejsende, der kommer fra tredjelande,
til et maximum på 16 liter indtil udgangen af 2007 for at undgå beskatnings-
Side 1 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mæssige, økonomiske, sociale og sundhedsmæssige problemer og problemer
med forstyrrelse af den offentlige orden. Finland vil dog også stå overfor disse
problemer efter 2007, og der kræves derfor en langsigtet løsning. Andre med-
lemsstater, der grænser op til tredjelande, hvor prisniveauet er tilsvarende lavt,
kan få de samme problemer.
Herudover har en medlemsstat fremsat ønske om, at den nuværende beløbs-
grænse for indførsel af varer fra tredjelande på 175 EUR (1.350 DKK) hæves
betydeligt for at mindske de administrative byrder for både de rejsende og told-
myndighederne og for at give toldmyndighederne mulighed for at koncentrere
sig mere om bekæmpelse af smugleri af større omfang.
Hovedparten af medlemsstaterne vil dog sandsynligvis ikke kunne gå ind for en
drastisk forhøjelse, og der må tages hensyn til de medlemsstater, der har fast-
landsgrænse til lande som eksempelvis Rusland.
Kommissionen har derfor benyttet lejligheden til at foretage en generel revision
og modernisering af bestemmelserne om afgiftsfritagelser i den internationale
rejsetrafik.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er EF-traktatens art. 93 (vedtagelse efter enstemmighed).
4. Nærhedsprincippet
Området hører ikke under Fællesskabets enekompetence, hvorfor nærhedsprin-
cippet finder anvendelse.
Det er Kommissionens vurdering, at medlemsstaterne ikke kan foretage ændrin-
ger på egen hånd, da EU allerede ved direktiv 69/169/EØF fastsatte regler for
private rejsendes indførsel af varer og dermed udøvede sine beføjelser. De i
1969 fastsatte bestemmelser kan således kun ændres ved en fællesskabsretsakt
og ikke ved en afgørelse truffet af en medlemsstat.
Endelig vurderer Kommissionen, at en indsats på fællesskabsplan vil være mere
effektiv til at nå forslagets mål og sikre ligebehandling af borgerne i EU, hvor-
for Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Forslaget er en ændring af et eksisterende regelsæt, hvorefter fritagelse for
moms og punktafgifter reguleres i forhold til privates indførsel fra tredjelande.
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at nærhedsprincippet
er overholdt i forhold til det overordnede formål, at der på fællesskabsplan fast-
sættes regler i forhold til privates indførsel fra tredjelande.
Side 2 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
301712_0003.png
5. Formål og indhold
Hovedformålet med forslaget er en ajourføring og modernisering af de eksiste-
rende ordninger. Det skal bl.a. ske ved en tilpasning i forhold til udvidelsen -
herunder det forhold, at Fællesskabets ydre grænser nu er ændret. Endvidere
moderniseres direktivet generelt således, at struktur og udformning bringes på
linje med de nuværende krav til retsakters udformning.
Kompromisforslag:
A. En forhøjelse af de nugældende grænser 175 EUR i tråd med inflationen
grænsen forslås hævet til 350 EUR
1
,
B. Indførelse af et kvantitativt loft på 16 liter for øl og forhøjelse af det
kvantitative loft for vin fra 2 til 4 liter,
C.
Afskaffelse af de kvantitative lofter for parfume, kaffe og te
2
,
D. En forhøjelse af det afgiftsbeløb, som medlemsstaterne kan undlade at
opkræve ved indførsel af varer fra 5 EUR til 10 EUR
3
,
E. En afskaffelse af medlemsstaternes mulighed for at udelukke varer hen-
hørende under KN-kode 7108 og 7109
4
fra fritagelse, og
F. En revision af bestemmelserne og strukturen for at forenkle direktivet og
gøre det lettere læseligt.
Ad A.
Det foreslås at forhøje den nuværende grænse på 175 EUR. En forhøjelse af
tærsklen fra 175 EUR til
350 EUR
5
er berettiget, fordi grænsen dermed vil få
den realværdi,
den havde, da den sidste gang blev fastlagt (i 1994), idet inflati-
onen i EU som helhed i perioden 1. januar 1994 til 31. december 2004 har væ-
ret på ca. 25%. Desuden foreslås det at afskaffe de kvantitative lofter for parfu-
me, kaffe og te. Den beløbsmæssige tærskel vil derfor også omfatte indkøb af
parfume, kaffe og te, som under den nuværende ordning kan foretages ud over
den beløbsmæssige grænse, da der er specifikke kvantitative lofter for disse va-
rer.
Ad B.
Direktivet omfatter ikke et loft for øl, selv om øl er stærkt beskattet i nogle med-
lemsstater. På den anden side gælder der faste afgiftsfri mængder for indførslen
af andre alkoholholdige drikkevarer. Især er der en grænse på 2 liter for vin, selv
om flere af medlemsstaterne ikke har nogen punktafgifter på vin. Det ville der-
1
2
Svarende til 2.625 DKK.
Parfume, kaffe og te kan herefter medbringes under den generelle grænse som nu foreslås sat
til 2.625 DKK.
3
4
Svarende til 37,50 DKK og 75 DKK
Kn-kode 7108 er guld (herunder platineret guld), ubearbejdet eller i form af halvfabrikata eller
pulver. 7109 er gulddoublé på uædle metaller eller på sølv, ubearbejdet eller i form af halvfabri-
kata.
5
Forhøjelse fra 1.313 (i DK 1.350 DKK) til 2.625 DKK
Side 3 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for være logisk, at der indførtes en kvantitativ begrænsning for øl, og det kunne
medvirke til at løse problemerne for visse medlemsstater, der grænser op til
tredjelande, hvor prisniveauet er betydeligt lavere. For at få en vis konsistens for
alle alkoholholdige drikkevarer forslås der et kvantitativt loft på 16 liter for øl
og en forhøjelse af det kvantitative loft fra 2 til 4 liter for vin.
Ad C.
I betragtning af, at kun nogle få medlemsstater har punktafgifter på disse (par-
fume, kaffe og te) varer (ingen medlemsstater har afgift på parfume, som er fri-
taget efter fællesskabsbestemmelserne, 1 medlemsstat har på te (DK), 5 med-
lemsstater har på kaffe (herunder DK), mener Kommissionen, at disse lofter for
rejsende i 25 medlemsstater ikke længere er berettigede. De kunne under alle
omstændigheder indordnes under de beløbsmæssige tærskler.
Ad D.
Det afgiftsbeløb, som medlemsstaterne kan undlade at opkræve ved indførsel af
varer forhøjes af hensyn til inflationen, og sættes derfor op fra 5 EUR til 10
EUR.
Ad E.
Denne bestemmelse er ikke længere berettiget under den nuværende momsord-
ning.
Ad F.
Der er foretaget en række hovedsageligt redaktionelle forbedringer for at bringe
teksten i overensstemmelse med de nuværende krav til udformningen af retsak-
ter og dermed fjerne eventuelle tvetydigheder. Desuden er de tredjeområder,
som direktivet også skal anvendes i forbindelse med, blevet defineret.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres, jf. EF-traktatens artikel 93. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Reglerne om told- og afgiftsfrihed for rejsegods m.v. findes i kapitel 10 i be-
kendtgørelse nr. 992 af 19. oktober 2005 om toldbehandling, hvor afgiftsfrihed
ved indrejse fra et tredjeland findes i §§ 111-114. I § 111 og § 112 er de be-
stemmelser, der ved en vedtagelse af direktivet, skal ændres.
§ 111.
Rejsende kan ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit medføre:
1) 200 cigaretter eller 100 cigarillos eller 50 cigarer eller 250 g røgtobak.
2) 1 liter spiritus eller 2 liter hedvin.
3) 2 liter bordvin.
4) 50 g parfume og 1/4 liter toiletvand.
5) 500 g kaffe eller 200 g kaffeekstrakter og kaffeessenser.
6) 100 g te eller 40 g teekstrakter og teessenser.
Side 4 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
301712_0005.png
§ 112.
Rejsende kan ved indrejse fra tredjelande afgiftsfrit medføre andre varer
end de i § 112 omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 1.350 kr., jf. dog stk.
2.
Stk. 2. Afgiftsfriheden for brændstof i transportable beholdere er for de i stk. 1
nævnte rejsende begrænset til 10 liter for hvert motorkøretøj.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller beskyttelsesniveauet
Konsekvenser for statsfinanserne
Der foreslås følgende ændringer:
A.
En forhøjelse af beløbsgrænsen fra 175 euro
til 350 euro
6
alle rejsende.
B. Afskaffelse af lofter for parfume, kaffe og te. Indførsel af disse læg-
ges herefter ind under beløbsgrænsen.
C. Indførsel af loft på 16 liter for øl.
D. Forhøjelse af loft for vin fra 2 til 4 liter.
Der kan ses bort fra ændringerne nævnt i punkt
C og D
ovenfor, ikke mindst i
lyset af, at Danmark geografisk set er fjernt fra tredjelande. Af samme grund er
de fleste rejser til Danmark fra tredjelande via fly, hvorved f.eks. et loft for øl
ikke har nogen betydning.
Ad A.
Der er ca. 500.000 rejsende fra 3. lande, heraf er ca. 150.000 forretningsrej-
sende.
Det maksimale tab er under forudsætning af, at alle rejsende hidtil har ud-
nyttet grænsen på 175 euro og fremover vil udnytte grænsen på 350 mio.
euro. Dette maksimale provenutab er på 165 mio. kr.
Det faktiske tab bliver mindre. Størstedelen af de rejsende, især de forret-
ningsrejsende, må formodes at indføre for under 175 euro. For dem har det
ingen betydning, at beløbsgrænsen forhøjes.
Af dem, hvor den nuværende beløbsgrænse på 175 euro har være en reel
grænse, vil nogle fremover medbringe varer for tæt på 350 euro, men re-
sten vil fordele sig i intervallet 175-350 euro. Hvis disse fordeler sig ligeligt i
intervallet 175-350 euro ville snittet blive 262,50 euro.
Der foreligger ingen statistiske oplysninger om fordeling af værdien af rej-
segods, så det er kun muligt at skønne over de provenumæssige konsekven-
ser på baggrund af beregningstekniske antagelser. Af samme grund er der
usikkerhed på skønnene.
Forudsættes ca. 10 procent af de rejsende at ville medbringe rejsegods til en
værdi af 350 euro mod tidligere 175 euro, og andre 10 procent af de rejsen-
6
Forhøjelse fra 1.313 DKK (i DK 1.350 DKK) til 3.750 DKK
Side 5 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de at ville medbringe rejsegods til en værdi af 262,5 euro, vil den samlede
værdi af rejsegods blive forøget med ca. 100 mio. kr.
Momsen heraf udgør 25 mio. kr., som er det statslige provenutab.
Der skal endnu engang understreges, at der er usikkerhed på skønnet.
Ad B
Der er ingen punktafgift på parfume i Danmark samt en beskeden afgift på
the, der i 2005 indbragte staten 8 mio. kr. Der kan ses bort fra disse varer.
Afgiften på kaffe indbragte i 2005 ca. 265 mio. kr. Med en sats på 6,54
kr./kg svarer det til ca. 40,5 mio. kg kaffe.
Der er et loft på indførsel af kaffe fra 3. lande på 500 gram.
Et halvt kilo kaffe, der i butikken koster 25 kr., koster 16,73 kr. før punkt-
afgift og moms. Hvis det er muligt for en rejsende at købe kaffe af samme
kvalitet til denne pris i et 3. land, vil der kunne spares godt 8 kr., pr. �½ kg
kaffe, eller ca. 1/3 af prisen.
Det taler umiddelbart for en stor indførsel af kaffe.
Modsat taler, at kaffe er en relativt voluminøs og tung vare. Der er altså et
vist besvær ved at indføre kaffe fra 3. lande, ikke mindst set i lyset af, at ca.
85 procent af de rejsende fra 3. lande rejser med fly.
Det taler for en beskeden indførsel af kaffe.
Det samme gør, at hvis loftet for kaffeindførsel ophæves vil beløbsgrænsen
gælde. Hvis den forhøjes til 350 euro, vil der kunne indføres ca. 80 kg kaffe
som rejsegods. Det sætter en grænse for mulighederne for systematisk ind-
førsel af afgiftsfri kaffe med henblik på videresalg, ikke mindst når trans-
portudgifter medregnes.
Samlet set må det derfor vurderes, at indførsel af kaffe fra 3. lande vil være
beskeden, selvom loftet på 500 gram afskaffes.
Det vurderes på den baggrund, og med betydelig usikkerhed, at en afskaf-
felse af loftet vil føre til, at statens indtægter fra kaffeafgiften reduceres
med små 5 mio. kr., hvortil kommer godt 5 mio. kr. i tabte momsindtægter,
dvs. et samlet tab på ca. 10 mio. kr.
Det svarer til, at der indføres ca. 0,6 mio. kg. kaffe eller ca. 1,5 procent af
det samlede forbrug. For hver rejsende svarer det til, at der medbringes i
gennemsnit 1,2 kg kaffe mere end hidtil som rejsegods.
Side 6 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
301712_0007.png
9. Høring
Det oprindelige forslag har været sendt i høring hos de nedenfor nævnte in-
teresseorganisationer med frist den 27. marts 2006. Kompromisforslaget
imødekommer de væsentligste indsigelser og er derfor ikke sendt i høring.
De samvirkende Købmænd (DSK), Handel, Transport og Serviceerhvervene
(HTS), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI), Bryggeriforenin-
gen, og Tobaksindustrien. Derudover er der modtaget høringssvar fra Dansk
Textil Union, Danmarks Rederiforening
(Danish Shipowners’ association) og Bran-
cheforeningen for Kaffe og The.
De samvirkende Købmænd (DSK)
kan som udgangspunkt tiltræde Kommissi-
onens forslag til nyt rejsegodsdirektiv.
For så vidt angår de foreslåede ændringer om kvalitative lofter for øl, vin, par-
fume, kaffe og te finder DSK, at hovedparten af Kommissionens forslag stort set
er ubetydeligt for såvel dansk detailhandel som danske forbrugere og den dan-
ske stat.
Det kvalitative loft på 16 liter for øl forekommer rimeligt og passende for ”eget
forbrug” og en tilsvarende grænse for handel mellem den danske og tyske græn-
se vil blive hilst velkommen.
DSK er ligeledes tilfreds med en fortsat grænse for cigaretter og tobaksvarer.
Det er nødvendigt med en relativ hård begrænsning på grund af de generelt høje
afgiftsniveau på tobaksvarer i EU 15.
Endelig finder DSK, at forhøjelsen for ”andre varer” fra 175 EUR til 220 EUR
7
er uskadelig. Men den beløbsmæssige sondring mellem flyrejsende (500 EUR
8
)
og andre rejseformer (220 EUR) finder DSK skadelig for såvel dansk detailhan-
del som den danske statskasse. Det er DSK’s opfattelse, at denne sondring vil
betyde en helt unødvendig og stor stigning i den private import af udsalgsvarer
fra eksempelvis Fjernøsten, USA og De Kanariske Øer, hvortil danskerne rejser
meget. DSK vurderer, at der tillige vil være en øget risiko for indførsel af kopi-
varer. DSK anbefaler derfor, at Danmark kun accepterer forslaget om en generel
forhøjelse fra 175 EUR til 220 EUR.
Dansk Textil Union (DTU)
er stærkt bekymret over den foreslåede beløbsmæs-
sige sondring mellem flyrejsende og andre rejseformer, som DTU finder skade-
lig for de danske tøj- og skobutikker samt den danske statskasse. DTU’s opfat-
telse, at denne sondring vil betyde en helt unødvendig og stor stigning i den pri-
vate import af tøj og sko fra Fjernøsten, USA og De Kanariske Øer. Allerede i
dag er tøj ifølge regeringens grænsehandelsundersøgelse en af de varegrupper,
der grænsehandles mest.
7
8
Forhøjelse fra henholdsvis 1.313 DKK til 1.650 DKK
3.750 DKK
Side 7 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DTU frygter ligeledes, at importen af ulovlige kopivarer vil stige.
DTU anbefaler derfor, at Danmark alene accepterer en generel forhøjelse fra
175 EUR til 220 EUR.
Forslaget har ikke givet
Dansk Industri
anledning til at afgive bemærkninger.
Bryggeriforeningen
støtter forslaget, herunder at der indføres et loft på 16 liter
øl.
Tobaksindustrien
har afgivet bemærkninger til den del af forslaget, der vedrø-
rer muligheden for at indføre lavere mængdebegrænsninger end dem, der gælder
i dag for tobaksvarer. I forslaget får medlemsstaterne en valgmulighed mellem
de gældende grænser og nye lavere grænser. Eksempelvis for cigaretter kan der
fastsættes en grænse på enten 200 stk. (som i dag) eller på 40 stk.
Ved fastsættelse af mængdebegrænsningerne kan medlemsstaterne skelne mel-
lem rejsende pr. fly og rejsende på andre måder, det vil i praksis sige ad landjor-
den og med færger. Medlemsstaterne kan nemlig vælge kun at lade den lave
grænse gælde for andre end flyrejsende.
Tobaksindustrien undrer sig over, at der overhovedet lægges op til ændringer i
de mængder, der afgifts- og momsfrit kan medtages fra tredjelande. Det hedder
nemlig i direktivets indledning pkt. (5): ”Det er Kommissionens erfaring, at
mængderne for tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer generelt har vist sig
at være passende og derfor bør opretholdes”. Tobaksindustriens erfaring er helt
på linje med Kommissionens erfaring. Tobaksindustrien finder derfor, at en æn-
dring af mængdebegrænsningerne forekommer helt overflødig.
Hertil kommer, at de påtænkte ændringer vil være helt uden virkning på total-
forbruget af tobak. Det fremgår af forslaget, at de lavere grænser for tobaksvarer
alene er foranlediget af WHO’s rammekonvention om tobakskontrol, der anbe-
faler et forbud mod eller en begrænsning af muligheden for at indføre told- og
afgiftsfrie tobaksvarer. Der henvises i direktivet også til EF-traktaten og behovet
for at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
Det er imidlertid Tobaksindustriens opfattelse, at medlemslandenes mulighed
for at fastsætte de lavere grænser, som direktivet lægger op til, ikke vil have no-
gen indflydelse på det samlede forbrug af tobaksvarer, og direktivet vil derfor
heller ikke have nogen sundhedsmæssig betydning. Det er kun en meget lille del
af de tobaksvarer, der konsumeres i EU-landene i dag, der indføres fra tredje-
lande. Såfremt den indførsel begrænses, vil tobaksvarerne blot blive indkøbt in-
denfor EU.
Der sker betydelig handel over grænserne indenfor EU, hvor store afgiftsfor-
skelle landene imellem ofte gør det attraktivt for rejsende at medbringe tobaks-
varer. De gældende regler gør det som bekendt muligt at medbringe ganske sto-
re mængder tobaksvarer på rejser indenfor EU. Tobaksindustriens problem i re-
Side 8 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lation til indførsel af tobaksvarer i forbindelse med rejser er derfor ikke indførs-
len fra tredjelande, men den konkurrenceforvridning, der følger af, at der ikke
sker en egentlig harmonisering af afgiftsniveauet for tobak indenfor EU.
Tobaksindustrien undrer sig over, at det i Kommissionens redegørelse for bag-
grunden for direktivudkastet under pkt. 2) hedder, at ”Høring af interesserede
parter er ikke relevant i forbindelse med dette forslag. Ud over de rejsende er de
vigtigste interesserede parter medlemsstaterne, som har udtrykt ønske om en
modernisering af direktivet”. Ligeledes har Kommissionen under samme punkt
konkluderet, at ”Det er ikke relevant at foretage en konsekvensanalyse, da dette
forslag kun drejer sig om tilpasning af eksisterende regler og ikke indførelse af
en ny afgiftsordning”.
Kommissionen lader til helt at overse, at såfremt medlemsstaterne indfører de
laveste mængdebegrænsninger for tobaksvarer, som direktivet lægger op til, vil
der blive tale om voldsomme konsekvenser for de mange virksomheder, hvis
forretningsgrundlag hviler på handel med afgiftsfrie tobaksvarer fra tredjelande.
Der er således en række flyselskaber, charterselskaber og færgeruter her i landet
og i EU i øvrigt, hvis drift forudsætter, at de rejsende i et vist omfang handler
afgiftsfrit. Fjernes denne handel, hvilket i realiteten vil være en konsekvens af at
indføre de nye lave mængdebegrænsninger, vil disse virksomheders indtægts-
grundlag blive kraftigt reduceret, og hele konkurrencesituationen i dele af rejse-
branchen vil forrykkes. Hertil kommer, at forbrugerne vil skulle indstille sig på
at betale meget højere priser end i dag for selve transportydelsen/rejsen. Tobaks-
industrien finder, at dette i sig selv bør give anledning til en nøje genovervejelse
af direktivforslaget.
Medlemslandene kan ifølge direktivet vælge en af de tre typer begrænsninger
for indførsel af tobak, som direktivet beskriver: 1) de nuværende grænser, 2) de
nye lave grænser eller 3) en kombination af 1) og 2), hvor de højeste grænser
kun anvendes for flyrejsende. Med andre ord bliver der formentlig et kludetæp-
pe af mængdebegrænsninger indenfor EU. Efter Tobaksindustriens opfattelse
stemmer denne fleksibilitet for medlemsstaterne dårligt overens med det behov,
der er for, at borgerne har enkle og klare regler at rette sig efter. Hvis de hidtidi-
ge harmoniserede grænser afløses af det foreliggende direktivudkast, øges risi-
koen for, at borgerne misforstår eller kommer i vildrede om reglerne og derfor
overtræder dem.
Det antydes i direktivet, at det også er bekymringen for det lavere prisniveau i
EU's nye nabolande som f.eks. Rusland, Ukraine og Belarus, der er baggrunden
for at fastsætte meget lave grænser for, hvor mange tobaksvarer, der kan med-
bringes fra tredjelande. I så fald er det mængden af tobaksvarer, der kan indføres
via landjorden/søvejen, der skal begrænses. Som direktivet er udformet, vil
medlemsstaterne imidlertid kunne vælge at anvende de laveste mængdebe-
grænsninger på alle rejsende uanset rejseform. Det finder Tobaksindustrien
unødigt vidtgående for at dæmme op for en mulig import fra de nye nabolande.
Det er således Tobaksindustriens opfattelse, at det udkast til direktiv, der fore-
ligger, lægger op til overflødige ændringer i de gældende, velfungerende be-
Side 9 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grænsninger i de mængder af tobaksvarer, der kan indføres fra tredjelande. Æn-
dringerne vil efter Tobaksindustriens vurdering ikke have nogen som helst be-
tydning for tobaksforbruget i EU.
Hertil kommer, at ændringerne, som direktivet lægger op til, vil have særdeles
negative følger for en række virksomheder, der har handel med afgiftsfrie to-
baksvarer som et vigtigt led i deres forretningsgrundlag. Endelig er direktivet
endnu et eksempel på, at selv om EU skulle arbejde for harmonisering, går ud-
viklingen i retning mod indviklede nationale regler.
Frem for på denne måde at begrænse indførslen af tobaksvarer fra tredjelande
burde EU efter Tobaksindustriens opfattelse i langt højere grad øge indsatsen for
at begrænse organiseret indsmugling af forfalskede cigaretter, et problem der er
voldsomt stigende og af meget stor økonomisk betydning for såvel tobaksvirk-
somhederne som EU's medlemsstater.
Danmarks Rederiforening
har udtalt, at Europa-Kommissionen ønsker at mo-
dernisere rejsegodsdirektivet og derfor har fremlagt ovennævnte forslag i febru-
ar d.å. I forklaringen til forslaget nævnes, at det ikke berører andre end rejsende
og medlemslande, hvorfor det ikke har været genstand for nogen form for kon-
sultation forud for fremlæggelsen. Danmarks Rederiforening finder, at Kommis-
sionen hermed fuldstændig overser, at forslaget indeholder klare konkurrence-
forvridende elementer, som vil tilgodese flyruter frem for passagerskibsruter.
Det konkrete problem i direktivforslaget er bestemmelserne i art. 8 og 9, hvor
der indføres betydeligt højere monetære grænser for rejsendes indførsel af varer,
når de ankommer til EU med fly, mens grænsen kun justeres en anelse op for
rejsende, der ankommer med passagerskib. Hertil kommer endda, at parfume-
kvoten samtidig afskaffes.
Danmarks Rederiforenings medlem DFDS A/S transporterer mere end 800.000
passagerer om året på ruten Oslo-København. På denne rute er der direkte kon-
kurrence med flyselskaber, og den i direktivforslaget anførte argumentation om,
at det er lettere for de rejsende at foretage hyppige rundrejser ad søvejen kan ik-
ke siges at gælde her, da en rundrejse varer 40 timer.
Danmarks Rederiforening har i deres udtalelse vedlagt en udtalelse fra den eu-
ropæiske rederiforening ESCA, og har samtidig anmodet om et møde med skat-
teministeriet.
Brancheforeningen for Kaffe og The har ingen bemærkninger til forslaget
.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en generel revision af rejsegodsdirektivet og finder overord-
net, at ændringerne er nødvendige. Regeringen støtter, at der foretages en infla-
tionsregulering af grænsen for, hvad rejsendes må medbringe fra tredjelande fra
Side 10 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
175 EUR til
350 EUR. Regeringen støtter ligeledes, at parfume, kaffe og te
lægges ind under den generelle mængdebegrænsning, og at der indføres et
maksimum på 16 liter øl.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
De fleste medlemsstater er overordnet set enige i, at der skal ske en æn-
dring og modernisering af direktivet. Det ser ud til, at der kan findes et
kompromis, dog er der enkelte lande, der fortsat ønsker en noget højere
grænse, 500-1000 EUR.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg den 16. marts 2006,
grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg den 27. marts 2006,
og revi-
deret grundnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 11. maj
2006.
Side 11 af 11