Retsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0093 Bilag 1
Offentligt
288111_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
29. maj 2006
Færdsels- og våbenkontoret
2005-5001/21-0007
SBE40084
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets di-
rektiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben
1. Formålet med forslaget
Rådet har ved brev af 17. maj 2006 fremsendt Kommissionens forslag af 2. marts 2006 til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse
og besiddelse af våben (KOM (2006) 93 endelig). Dansk sprogversion forelå 19. maj 2006.
Forslaget har til formål at gennemføre den del af FN’s protokol om bekæmpelse af ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil (Protocol
against the illicit manufacturing of and trafficking in firearms, their parts and components and
ammunition supplementing the United Nations Convention against transnational organized
crime), som henhører under EU’s kompetence.
FN’s våbenprotokol knytter sig til FN’s konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende
organiseret kriminalitet (også kaldet Palermo-konventionen) fra 2000 og har til formål at styrke
det internationale samarbejde med henblik på at forebygge, bekæmpe og udrydde ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter og ammunition hertil.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
288111_0002.png
Rådet vedtog den 16. oktober 2001 en rådsafgørelse om EU’s undertegnelse af FN’s våbenpro-
tokol, og protokollen blev herefter undertegnet den 16. januar 2002 af EU.
1
Med henblik på at gennemføre protokollen foreslår Kommissionen, at der skal gennemføres en
række ændringer i Rådets direktiv af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben, her-
under:
at der indføres skærpede krav til mærkning af skydevåben,
at der indføres krav om mærkning af våben ved overførsel fra statslige lagre med henblik
på permanent civil brug,
at registre vedrørende erhvevsdrivendes til- og afgang af våben (våbenbøger) opbevares i
mindst 10 år,
at kravene til inaktivering af våben ændres, samt
at der indføres krav om mere effektive sanktioner for relevante lovovertrædelser.
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
(TEF), særlig art. 95, stk. 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet vedtager de foranstaltninger med
henblik på indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der
vedrører det indre markeds oprettelse og funktion.
Det bemærkes, at Kommissionens forslag til ændring af direktivet ikke berører de aspekter af
protokollen, der ligger uden for anvendelsesområdet for direktiv 91/477, som f.eks. den import-
og eksportkontrol, som medlemsstaterne udfører ved EU’s ydre grænser.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at forslaget er begrundet i EU’s tilslutning til FN’s våbenprotokol,
hvilket i sagens natur indebærer internationale forpligtelser, som skal opfyldes.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
1
Danmark har undertegnet protokollen den 27. august 2002. Danmark har dog ikke ratificeret protokollen, da Rå-
dets Juridiske Tjeneste i notat af 6. juli 2001 har anmodet om, at medlemsstaterne ikke bør foretage ratifikation, før
der er gennemført den nødvendige regulering på EU-niveau, således at medlemsstaterne og EU kan foretage ratifika-
tion samtidig.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt, da
forslaget har til formål at opfylde de forpligtigelser, der følger af Rådets afgørelse af 16. oktober
2001 om EU’s undertegnelse af FN’s våbenprotokol, hvilket kun kan ske gennem lovgivning på
EU-plan.
Det bemærkes i øvrigt, at forslaget vedrører bekæmpelse af organiseret kriminalitet, der meget
ofte er af grænseoverskridende karakter.
-
3
-