Retsudvalget 2007-08 (1. samling)
KOM (2006) 0093 Bilag 3
Offentligt
406205_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
1. november 2007
Færdsels- og våben-
kontoret
2005-5001/21-0007
AVA40577
Samlenotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben
(’våbendirektivet’) (KOM-dokument foreligger ikke)
Nyt notat.
Resumé
Forslaget har til formål at gennemføre den del af FN’s protokol om be-
kæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele,
komponenter samt ammunition hertil (FN’s våbenprotokol), som henhø-
rer under EU’s kompetence. Forslaget skal ses i sammenhæng med EU's
politik til bekæmpelse af organiseret kriminalitet. Forslaget indebærer en
række stramninger af våbendirektivets regler om fremstilling, mærkning,
erhvervelse, salg, levering, transport, overførsel og registrering af sky-
devåben mv. Forslaget vurderes ikke at rejse spørgsmål i forhold til
nærhedsprincippet. Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Den del af forslaget, der indebærer en række nærmere krav til medlems-
staternes elektroniske registrering af våben, vil sandsynligvis have visse
statsfinansielle konsekvenser, men det er på det foreliggende grundlag
ikke muligt at fastlægge omfanget heraf. Forslaget vil ikke have sam-
fundsøkonomiske konsekvenser og vurderes ikke at indebære administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet af betydning. Der ses ikke at forelig-
ge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til
forslaget. Fra dansk side er man generelt positiv over for den foreslåede
skærpelse af EU’s lovgivning vedrørende skydevåben, som vil sikre en
mere effektiv kontrol med skydevåben inden for EU samt muliggøre rati-
fikation af FN’s Våbenprotokol.
Det portugisiske formandskab forventes at sætte direktivforslaget på
dagsordenen for Corepermødet den 14.-15. november 2007 med henblik
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0002.png
på politisk enighed og efterfølgende vedtagelse ved første læsning i Eu-
ropa-Parlamentet den 28.-29. november 2007, hvorefter forslaget vil bli-
ve sat på dagsordenen for rådsmødet den 6. december 2007.
2. Baggrund
Rådet vedtog den 16. oktober 2001 en rådsafgørelse om EU’s underteg-
nelse af FN’s våbenprotokol, og protokollen blev herefter undertegnet
den 16. januar 2002 af EU.
Danmark har undertegnet, men ikke ratificeret FN’s våbenprotokol. Det
skyldes, at Rådets Juridiske Tjeneste i notat af 6. juli 2001 har anmodet
alle medlemsstater om ikke at ratificere protokollen, før den nødvendige
regulering på EU-niveau er gennemført, således at EU og medlemsstater-
ne kan foretage ratifikation samtidig.
Med henblik på at gennemføre FN’s våbenprotokol på EU-niveau har
Kommissionen foreslået, at der gennemføres en række ændringer i Rå-
dets direktiv af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben.
Rådet har ved brev af 17. maj 2006 fremsendt Kommissionens forslag af
2. marts 2006 til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben
(KOM (2006) 93 endelig). Dansk sprogversion forelå den 19. maj 2006.
Forslaget er i henhold til TEF artikel 251 forelagt for Europa-
Parlamentet. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse,
men Europa-Parlamentets Udvalg om det Indre Marked og Forbrugerbe-
skyttelse (IMCO) har den 7. november 2006 fremlagt et udkast til be-
tænkning om forslag til Europa-Parlamentets beslutning om ændringsfor-
slaget. Udkastet er udarbejdet efter høring af Udvalget om Borgernes
Rettigheder og Retlige og Indre anliggender (LIBE), der den 7. november
2006 har afgivet et udkast til udtalelse.
Efterfølgende drøftelser mellem IMCO-udvalget og LIBE-udvalget mun-
dede herefter ud i, at Europa-Parlamentet fremsatte 50 ændringsforslag til
det oprindeligt fremsatte forslag fra Kommissionen.
På baggrund af arbejdsgruppedrøftelser og af uformelle forhandlinger
med Europa-Parlamentet har formandskabet tilkendegivet, at man agter
at præsentere et kompromisforslag for Coreper den 15. november 2007
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0003.png
med henblik på, at Corepers formand efterfølgende meddeler IMCO, at
denne tekst vil blive accepteret af et kvalificeret flertal i Rådet.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget til ændring af våbendirektivet er fremsat under henvisning til
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (TEF), særlig art.
95, stk. 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet vedtager de foranstaltninger
med henblik på indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og ad-
ministrative bestemmelser, der vedrører det indre markeds oprettelse og
funktion.
Ændringsforslaget skal i henhold til TEF artikel 95 vedtages ved fælles
beslutningstagning efter reglerne i TEF artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til det oprindeligt fremsatte forslag anført, at
forslaget er begrundet i EU’s tilslutning til FN’s våbenprotokol, hvilket i
sagens natur indebærer internationale forpligtelser, som skal opfyldes.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet i det oprindelige forslag må an-
ses for overholdt, da forslaget har til formål at opfylde de forpligtigelser,
der følger af Rådets afgørelse af 16. oktober 2001 om EU’s undertegnel-
se af FN’s våbenprotokol, hvilket kun kan ske ved gennemførelse af lov-
givning på EU-plan. Det bemærkes i øvrigt, at forslaget vedrører be-
kæmpelse af organiseret kriminalitet af grænseoverskridende karakter.
Regeringen finder imidlertid også, at to nye elementer, der på baggrund
af de uformelle forhandlinger med Europa-Parlamentet tegner til at
komme ind i forslaget, rejser nye spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet.
Det ene af disse elementer indebærer, at hver medlemsstat senest den 31.
december 2014 skal have etableret enten en central database eller et sy-
stem af flere elektroniske registreringssystemer, der er tilkoblet et natio-
nalt kontaktpunkt, hvor identifikationsoplysninger om våbnene skal
gemmes i 20 år. Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er
overholdt også i relation til denne del af forslaget, da den ordning, der
foreslås, er begrundet i ønsket om hurtigt og effektivt at kunne foretage
sporing af våben, og dermed må anses for at have en naturlig sammen-
hæng med den bekæmpelse af organiseret kriminalitet af grænseover-
skridende karakter, der er en del af det overordnede formål.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0004.png
Det andet element indebærer en forpligtelse for medlemsstaterne til bl.a.
at sikre, at kun personer, der ikke kan antages at være til fare for dem
selv eller den offentlige orden eller sikkerhed, skal kunne meddeles vå-
bentilladelser. Medlemsstaterne kan ligeledes efter forslaget tilbagekalde
en våbentilladelse, hvis den person, til hvem tilladelsen er meddelt, ikke
længere opfylder denne betingelse. Det er i forslaget angivet, at hvis den
pågældende person er dømt for en voldelig forsætlig forbrydelse, skal
dette være en indikation af, at fare er til stede. Det er regeringens vurde-
ring, at nærhedsprincippet er overholdt også i relation til denne del af
forslaget, navnlig henset til, at der ikke pålægges medlemsstaterne en
egentlig forpligtelse til at nægte henholdsvis tilbagekalde våbentilladelser
som følge af domfældelse for et strafbart forhold.
5. Formål og indhold
Forslaget har til formål at gennemføre den del af FN’s protokol om be-
kæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele,
komponenter samt ammunition hertil fra 2001 (FN’s våbenprotokol),
som henhører under EU’s kompetence.
FN’s våbenprotokol knytter sig til FN’s konvention om bekæmpelse af
grænseoverskridende organiseret kriminalitet (også kaldet Palermo-
konventionen) fra 2000 og har til formål at styrke det internationale sam-
arbejde med henblik på at forebygge, bekæmpe og udrydde ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter og ammuni-
tion hertil.
Kommissionens forslag berører ikke de aspekter af protokollen, der lig-
ger uden for anvendelsesområdet for direktiv 91/477, f.eks. den import-
og eksportkontrol, som medlemsstaterne udfører ved EU’s ydre grænser.
Forslaget, som det tager sig ud efter formandskabets forslag til kompro-
mistekst, indebærer navnlig følgende:
Ændringsforslag 13 indebærer, at der i våbendirektivets artikel 1 indsæt-
tes en definition af ”skydevåben”, der ud over almindelige skydevåben
også omfatter våben, der ligner skydevåben, og som på grund af den må-
de de er konstrueret på eller de materialer, de er fremstillet af, kan om-
bygges hertil.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0005.png
Ændringsforslag 14, 15, 16, 18 og 19 indebærer, at der ligeledes i direk-
tivets artikel 1 indsættes definitioner af våbendele, ammunition, sporing,
våbenmæglere og våbenhandlere med henblik på at tydeliggøre, hvad der
menes med disse formuleringer i direktivets øvrige artikler.
Ændringsforslag 20 og 21 indebærer, at der i direktivets artikel 1 endvi-
dere indsættes definitioner af ”ulovlig fremstilling” og ”ulovlig handel”
med skydevåben og dele og ammunition hertil.
Ved "ulovlig fremstilling" forstås fremstilling eller samling af skydevå-
ben og dele og ammunition hertil ved anvendelse af dele og komponen-
ter, der har været genstand for ulovlig handel, uden licens eller tilladelse
udstedt i henhold til national ret af en kompetent myndighed i den med-
lemsstat, hvor fremstillingen eller samlingen finder sted, eller uden
mærkning af skydevåbnene ved fremstillingen som krævet efter våbendi-
rektivet.
Ved "ulovlig handel" forstås erhvervelse, salg, levering, transport eller
overførsel af skydevåben og dele, komponenter og ammunition hertil fra
eller gennem en medlemsstats område til en anden medlemsstats område,
hvis en af de berørte medlemsstater ikke tillader det i overensstemmelse
med dette direktiv, eller hvis skydevåbnene ikke er mærket i overens-
stemmelse med våbendirektivet.
Ændringsforslag 22 indebærer, at der i direktivets artikel 1, stk. 4, ind-
sættes en beskrivelse af ordningen vedrørende europæiske våbenpas, der
kan benyttes af jægere eller konkurrenceskytter, når disse medbringer
deres våben på rejser til andre medlemsstater i forbindelse med jagt- eller
skyttearrangementer.
Ændringsforslag 25 indebærer, at der i våbendirektivets artikel 4, stk. 1,
indføres et krav om, at medlemsstaterne for at kunne identificere og spo-
re alle skydevåben sikrer, at der ved fremstillingen af et skydevåben på-
sættes dette et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstillings-
land eller -sted, fremstillingsår og serienummer, eller at der anvendes et
andet unikt og brugervenligt mærke bestående af enkle geometriske
symboler i kombination med en numerisk eller alfanumerisk kode, som
gør det nemt for alle stater at identificere fremstillingslandet. Den pågæl-
dende mærkning skal sidde på en del af skydevåbnet, hvis ødelæggelse
vil indebære, at våbnet bliver ubrugeligt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0006.png
Ændringsforslag 26 indebærer, at der i direktivets artikel 4, stk. 1, desu-
den indføres et krav om mærkning af enhver pakke med færdig ammuni-
tion, der angiver fabrikantens navn, identifikationsnummer (lot), kaliber
og type.
Ændringsforslag 27 indebærer, at der i direktivets artikel 4, stk. 2, indfø-
res et krav om, at våbenhandlere skal have en autorisation, som meddeles
på baggrund af en undersøgelse af den pågældendes professionelle og
personlige integritet samt den pågældendes kundskab vedrørende våben.
Ændringsforslag 28 indebærer, at der i direktivets artikel 4, stk. 3, fast-
sættes en forpligtelse for hver medlemsstat til senest den 31. december
2014 at have etableret enten en central database eller et system af flere
elektroniske registreringssystemer, der er tilkoblet et nationalt kontakt-
punkt, hvor identifikationsoplysninger om våbnene (type, fabrikat, mo-
del, kaliber, serienummer og navn og adresse på leverandører, erhververe
og besiddere af våbnene) skal gemmes i 20 år.
Medlemsstaterne skal endvidere sikre, at våbenhandlere i deres aktivi-
tetsperiode fører et register over til- og afgang af våben med oplysninger,
der gør det muligt at identificere og spore våbnene, herunder oplysninger
om type, fabrikat, model, kaliber, serienummer samt navne på leverandø-
rer og erhververe af våbnene. Ved ophør af våbenhandlerens aktiviteter
skal registeret indleveres til den nationale myndighed, der er ansvarlig
for det nationale registreringssystem.
Ændringsforslag 29 og 30 indebærer, at medlemsstaterne i direktivets
artikel 4, stk. 3, pålægges at sikre, at alle våben, der placeres på marke-
det, er mærkede og registrerede i overensstemmelse med direktivets krav
herom, og at skydevåben kan spores til deres til enhver tid værende ejer.
Ændringsforslag 31 indebærer, at der i direktivet indsættes en ny artikel 4
a, der indfører et krav om, at skydevåben kun skal kunne erhverves af
personer, der har tilladelse hertil.
Ændringsforslag 32 indebærer, at der i direktivets artikel 5 indføres nogle
minimumskrav til, hvilke personer der må erhverve og besidde våben,
herunder at man skal være over 18 år. Bestemmelsen indebærer endvide-
re en forpligtelse for medlemsstaterne til bl.a. at sikre, at kun personer,
der ikke kan antages at være til fare for dem selv eller den offentlige or-
den eller sikkerhed, skal kunne meddeles våbentilladelser. Medlemssta-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0007.png
terne kan ligeledes efter den foreslåede bestemmelse tilbagekalde en vå-
bentilladelse, hvis den person, til hvem tilladelsen er meddelt, ikke læn-
gere opfylder denne betingelse. Det er i forslaget angivet, at hvis den på-
gældende person er dømt for en voldelig forsætlig forbrydelse, skal dette
være en indikation af, at fare er til stede.
Ændringsforslag 34 indebærer, at medlemsstaterne i direktivets artikel 6
pålægges at sikre, at erhvervelse af skydevåben, dele og ammunition via
fjernsalg kontrolleres nøje. Dette skal dog ikke gælde for våbenhandleres
erhvervelse.
Ændringsforslag 38 indebærer, at der i direktivets artikel 11, stk. 3, ind-
føres en forpligtelse for våbenhandlere til, i god tid inden en våbenover-
førsel finder sted, at indberette de i artikel 11, stk. 2, 1. led, angivne op-
lysninger til den ansvarlige nationale myndighed, der, når dette er hen-
sigtsmæssigt, skal gennemføre inspektioner for at sikre at oplysningerne
er korrekte.
Ændringsforslag 39 indeholder en præcisering af, hvordan reglerne i di-
rektivets artikel 12 hænger sammen med ordningen vedrørende det euro-
pæiske våbenpas.
Ændringsforslag 41 indebærer, at der i direktivets artikel 13 indsættes et
krav om at medlemsstaterne sørger for at underrette hinanden om over-
førsler af skydevåben mv., senest når overførslen finder sted, samt at
eventuelle transitmedlemsstater ligeledes underrettes, hvis dette er hen-
sigtsmæssigt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er i henhold til TEF artikel 251 forelagt for Europa-
Parlamentet. Europa-Parlamentet har endnu ikke har afgivet en udtalelse,
men Europa-Parlamentets Udvalg om det Indre Marked og Forbrugerbe-
skyttelse (IMCO) har den 7. november 2006 fremlagt et udkast til be-
tænkning om forslag til Europa-Parlamentets beslutning om ændringsfor-
slaget. Udkastet er udarbejdet efter høring af Udvalget om Borgernes
Rettigheder og Retlige og Indre anliggender (LIBE), der den 7. november
2006 har afgivet et udkast til udtalelse.
Det fremgår af betænkningen, at Udvalget om det Indre marked og For-
brugerbeskyttelse finder, at det er på høje tid, at våbenprotokollens be-
stemmelser indarbejdes i EU-lovgivningen. Udvalget finder endvidere, at
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0008.png
den aktuelle revision af våbendirektivet ikke bør begrænses til de punk-
ter, der er nævnt i FN's protokol, men at der bør medtages alle relevante
elementer, som vil kunne forbedre personsikkerheden. Udvalget foreslår
derfor navnlig, at våbendirektivets anvendelsesområde udvides, at der
indføres en mere omfattende mærkning og registrering af skydevåben
mv., at medlemsstaterne udveksler oplysninger, at der etableres fysiske
tilsyn ved våbenoverførsler, at der indføres fælles retningslinier for deak-
tivering, samt at der indføres supplerende sikkerhedsforanstaltninger ved
erhvervelse af våben.
Efterfølgende drøftelser mellem IMCO-udvalget og LIBE-udvalget mun-
dede herefter ud i, at Europa-Parlamentet fremsatte 50 ændringsforslag til
det oprindeligt fremsatte forslag fra Kommissionen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
7.1. Definition af skydevåben mv.
Våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 7-9, omfatter efter sin ordlyd:
-
-
-
-
-
skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner, basky-
ler og ammunition til skydevåben,
ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tænd-
skruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevå-
ben, og
optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektro-
nisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er kon-
strueret til montering på skydevåben.
Luft- og fjederbøsser, samt visse indstikningspatroner, slagteapparater og
antikke skydevåben er dog undtaget efter våbenlovens § 1, stk. 2, og vå-
benbekendtgørelsens § 1, stk. 1.
7.2. Fremstilling af skydevåben mv.
Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren, eller den han bemyn-
diger dertil, at fremstille skydevåben mv., jf. våbenlovens § 1, stk. 1.
Fremstilling af skydevåben mv., som er konstrueret til militær anvendel-
se, kræver endvidere tilladelse fra justitsministeren efter krigsmateriello-
vens § 2. Det følger dog af krigsmateriellovens § 14, at justitsministeren
kan meddele dispensation fra tilladelseskravet til virksomheder, der kun i
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0009.png
ringe omfang fremstiller krigsmateriel, udelukkende fremstiller spræng-
stoffer eller krudt, eller som udelukkende beskæftiger sig med underord-
nede delprocesser i fremstillingen.
Anvendelse af dele og komponenter, der har været genstand for ulovlig
handel i forbindelse med fremstilling af skydevåben mv., er ikke selv-
stændigt kriminaliseret i dansk ret. Producenten vil dog kunne straffes,
hvis han selv har medvirket til den forudgående lovovertrædelse, f.eks.
ulovlig indførsel af de pågældende dele eller komponenter.
Fremstilling af skydevåben uden identifikationsmærkning er som ud-
gangspunkt ikke strafbart efter dansk ret. Der kan dog stilles vilkår om
identifikationsmærkning i fremstillingstilladelsen.
7.3. Ulovlig handel med skydevåben mv.
Såvel indførsel som udførsel af skydevåben mv. kræver tilladelse, jf. vå-
benlovens § 1, stk. 1, og § 6, stk. 1.
Der gælder visse undtagelser for indførsel og udførsel af jagtvåben og
ammunition til jagtvåben, jf. våbenbekendtgørelsen § 27-29 og bekendt-
gørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for perso-
ner bosiddende i et EF-land. Disse undtagelser er gennemført i overens-
stemmelse med våbendirektivet.
Våbentransport er reguleret i våbenlovens § 7 a. Bestemmelsen forbyder
transport af våben mv. til en række navngivne tredjelande, der er omfattet
af en FN-, EU- eller OSCE-våbenembargo. Herudover er transport af vå-
ben mv. mellem tredjelande forbudt, hvis afsender- og modtagerlandet
ikke har meddelt de nødvendige tilladelser til henholdsvis eksport og im-
port. Justitsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra forbuddet i § 7
a.
7.4. Mærkning af skydevåben mv.
Der gælder ingen særlige regler for våbenfabrikanters mærkning af sky-
devåben mv. Det følger dog af våbenlovens § 3, stk. 1, at justitsministe-
ren kan fastsætte bestemmelser om, at skydevåben mv. skal påføres iden-
tifikationsnummer.
Denne bemyndigelse er udnyttet i våbenbekendtgørelsen § 42, hvorefter
det fremgår, at politiet kan pålægge indehavere af skydevåben mv., som
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0010.png
ikke har et fabrikationsnummer, at forsyne disse med et identifikations-
nummer efter politiets nærmere bestemmelse.
Forfalskning eller ulovlig sletning, fjernelse eller ændring af våben-
mærkninger vil efter omstændighederne kunne straffes efter straffelovens
§ 176, stk. 3.
7.5. Opbevaring af våbenbøger
Våbendirektivets krav vedrørende godkendelse og autorisation mv. af
våbenhandlere er gennemført i våbenbekendtgørelsens §§ 30-31.
Det fremgår af våbenbekendtgørelsens § 32, at en erhvervsdrivende, der
har tilladelse efter våbenbekendtgørelsens § 30 og 31, skal føre en vå-
benbog, som er godkendt af politiet, over samtlige køb og salg af skyde-
våben. Tilsvarende gælder for skydevåben, som er indleveret til reparati-
on, opbevaring eller er taget i kommission. I våbenbogen skal foretages
sådanne optegnelser, at der kan ske identifikation af de enkelte skydevå-
ben ved optegnelse af type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnum-
mer eller identifikationsnummer. Der skal endvidere kunne ske identifi-
kation af leverandør, erhverver og den, som indgår aftale om reparation
mv. Våbenbøgerne skal opbevares i mindst 5 år, uanset om den pågæl-
dende har stoppet sin erhvervsvirksomhed.
7.6. Strafferammer
Fremstilling, indførsel, udførsel og transport af skydevåben mv. uden til-
ladelse (eller dispensation), jf. våbenlovens §§ 1, 6 og 7 a, straffes i med-
før af våbenlovens § 10, stk. 1, med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller
under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år.
Er der tale om forsætlig fremstilling, indførsel, udførsel eller transport af
våben, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at for-
volde betydelig skade, f.eks. automatiske skydevåben, kan forholdet hen-
føres under straffelovens § 192 a, hvor strafferammen er fængsel indtil 6
år. Sker overtrædelsen af § 192 a med forsæt til terrorisme, er straffe-
rammen fængsel indtil livstid i medfør af straffelovens § 114 stk. 1, nr. 6.
Fremstilling af krigsmateriel uden den fornødne tilladelse (eller dispensa-
tion) kan straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, jf. krigsmateriello-
vens § 15.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0011.png
Overtrædelser våbenbekendtgørelsens § 32 og § 42 straffes ligeledes med
bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år
,
jf. bekendtgørelsens § 43, stk. 1 og 3.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 176, stk. 3, om for-
vanskning af mærker mv. er bøde eller fængsel i indtil 3 år, jf. bestem-
melsens stk. 1.
7.7. Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til ændring af våbendirektivet vurderes at ville have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser, navnlig for så vidt angår våbenlovens defi-
nition af skydevåben mv. og mærkning af skydevåben.
Det er således tvivlsomt, om udtrykket ”skydevåben, dele, komponenter
og ammunition hertil” på alle punkter svarer til den i våbenlovens § 1,
stk. 1, indeholdte definition af skydevåben mv. Det bemærkes, at udtryk-
ket må fortolkes i overensstemmelse med FN’s våbenprotokols artikel 3,
som bl.a. ses at omfatte dele af skydevåben, der ikke udtrykkeligt er
nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Endvidere er våben, der kan kon-
verteres til skydevåben, ikke omfattet af den nuværende definition af
skydevåben i lovens § 1, stk. 1.
For så vidt angår mærkning af skydevåben mv. må det i øvrigt anses for
tvivlsomt, om bemyndigelsesbestemmelsen i våbenlovens § 3, stk. 1, er
tilstrækkelig til at gennemføre alle forslagets bestemmelser om mærk-
ning, af skydevåben og ammunition mv.
Forslaget forudsætter endvidere en udvidelse af transportforbuddet i vå-
benlovens § 7 a, som alene omhandler transport af våben mellem lande
uden for EU, og som alene forbyder transport af skydevåben mv.
til og
fra
lande, som ikke har meddelt tilladelse hertil (indførsels- og udførsels-
tilladelse), men derimod ikke transport
gennem
lande, der ikke har med-
delt tilladelse hertil (transittilladelse).
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien
og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forlaget om ændring af våbendirektivet vurderes at kunne have statsfi-
nansielle konsekvenser som følge af den del af forslaget, der indebærer
en række nærmere krav til medlemsstaternes elektroniske registrering af
våben.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0012.png
Dette hænger sammen med, at politiets våbenregister ikke p.t. indeholder
alle de oplysninger, som forslaget lægger op til. Det følger således bl.a.
af våbenbekendtgørelsens § 13, at skytteforeninger, der anskaffer eller
besidder skydevåben, selv er ansvarlige for registrering af oplysninger
om type, mærke, model, kaliber og fabrikations- eller identifikations-
nummer.
Det vil derfor sandsynligvis indebære visse økonomiske konsekvenser at
etablere et system, der opfylder alle kravene i forslaget, men på det fore-
liggende grundlag er det ikke muligt at fastlægge det nærmere omfang
heraf.
Forslaget om ændring af våbendirektivet vurderes ikke at have sam-
fundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
9. Høring
Det oprindelige forslag er sendt i høring hos følgende organisationer:
Advokatrådet, Fagligt Fælles Forbund, Danmarks Rederiforening, Dansk
Skibsmæglerforening, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Scandi-
navian Airlines, Mærsk Air, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Dan-
ske Speditører, Dansk Transport og Logistik, Danske Våbenhandleres
Brancheforening, Dansk Bøssemager og Vaabenhandler Forening, Vaa-
benhistorisk Selskab, Dansk Skytte Union, De Danske Skytteforeninger,
Danmarks Jægerforbund, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Retspolitisk
Forening.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Danmarks
Rederiforening, Dansk Industri, Vaabenhistorisk Selskab, Dansk Land-
og Strandjagt.
Danmarks Rederiforening
anfører om maritim transport, at der i direk-
tivforslaget tales om transport m.v.
fra
eller
gennem
en EU-medlemsstat
til
en anden EU-medlemsstat, dvs. handel med våben, hvor et eller flere
EU-lande er direkte involveret. For så vidt angår skibsfarten formoder
Danmarks Rederiforening, at transport
gennem
et lands område betyder
passage af et lands søterritorium. I Europa betyder det, at det f.eks. kan
blive aktuelt at skulle indhente transittilladelser fra Storbritanni-
en/Frankrig ved passage af Den engelske Kanal, Spanien ved passage af
Gibraltar Strædet og fra Danmark/Sverige ved passage af danske stræder.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmarks Rederiforening finder, at det er en bureaukratisk og unødven-
dig stramning at kræve transittilladelser, når der i forvejen forligger ind-
førsels- og udførselstilladelse fra lande, der må forventes at have givet
tilladelse på samme præmisser, som en transittilladelse skal vurderes.
Af Justitsministeriets grundnotat fremgår det endvidere, at man som en
konsekvens af en ændring af direktivet finder det nødvendigt at udvide
transportforbuddet i våbenlovens § 7 a således, at der ikke kun stilles
krav om indførsels- og udførselstilladelse fra de lande
til
og
fra
en våben-
transport vedrører, men også fra lande
gennem
hvilke transporten foreta-
ges (transittilladelse). Denne udvidelse er ikke begrænset til EU.
Det medfører, at der uden for Europa skal udstedes transittilladelser af
relevante lande ved passage af f.eks. Suez Kanalen, Panama Kanalen el-
ler Malacca Strædet. I visse tilfælde vil man skulle indhente transittilla-
delse fra lande, der står uden for den normale verdensorden. Ved passage
af Hormuz Strædet i Den persiske Golf kan man i visse situationer skulle
indhente transittilladelse fra Iran.
Udover at det vil være bureaukratisk vanskeligt at få de fornødne transit-
tilladelser fra mange tredjelande, må det også forventes, at en række lan-
de vil betragte det som handelspolitisk eller udenrigspolitisk uacceptabelt
at skulle afgive informationer om deres handel med våben m.v. til lande,
der ikke er direkte involveret i transaktionen eller et land, som i sig selv
indebærer en sikkerhedsrisiko.
Vaabenhistorisk Selskab
oplyser, at Vaabenhistorisk Selskab kan til-
træde ændringsdirektivet, dog med det ændringsforslag, at våbensamlere
skal kunne få samlertilladelse til alle våben før år 1900 på betingelse af,
at der afgives erklæring om, at man ikke har ammunition til disse samt at
våbnene opbevares i henhold til gældende lovgivning.
Dansk Land- og Strandjagt
oplyser, at Dansk Land- og Strandjagt fin-
der det rigtigt, at våbenloven skærpes i EU-regi med hensyn til foran-
staltninger, der begrænser handel med illegale våben og dele dertil. Di-
rektivforslaget omhandler hovedsageligt kriminalitetsbegrænsninger og
kun sporadisk, hvad våben legalt anvendes til, herunder bl.a. jagt.
Dansk Land- og Strandjagt er bekendt med, at jagtvåben uheldigvis mis-
bruges kriminelt, og imødeser derfor en opstramning, som det sås med
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0014.png
lovkravet om opbevaring af jagtvåben og skydevåben generelt (lovkravs-
registrerede) i godkendte våbenskabe.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for den foreslåede
skærpelse af EU’s lovgivning vedrørende skydevåben, som vil medvirke
til at sikre en mere effektiv kontrol med skydevåben inden for EU. Navn-
lig finder man det vigtigt, at der gennemføres den nødvendige regulering
på EU-niveau, således at EU og medlemsstaterne kan gå i gang med den
videre ratifikationsproces i forhold til FN’s våbenprotokol.
For så vidt angår det konkrete forslag er Danmark tilfreds med, at forsla-
get, som har til formål at gennemføre FN’s våbenprotokol, i vidt omfang
anvender protokollens sprogbrug, hvilket sikrer en høj grad af ensartet-
hed mellem de to regelsæt.
Med hensyn til spørgsmålet om transittilladelser, jf. Danmarks Rederi-
forenings høringssvar, bemærkes det, at direktivforslaget ikke pålægger
medlemsstaterne forpligtelser, som går videre, end hvad der allerede føl-
ger af FN’s våbenprotokol, som blev undertegnet af Danmark i 2001. Der
er således ikke tale om, at Danmark med de foreslåede ændringer af vå-
bendirektivet pålægges nye internationale forpligtelser på dette punkt.
For så vidt angår transit indebærer direktivforslaget alene, at medlemssta-
terne forpligtes til at kriminalisere overførsel af skydevåben mv. fra eller
gennem en medlemsstats område til en anden medlemsstats område i til-
fælde, hvor en af de berørte medlemsstater ikke tillader det i overens-
stemmelse med våbendirektivet. Forslaget til ændringsdirektiv pålægger
ikke medlemsstaterne at kræve transittilladelser i videre omfang end hid-
til.
I øvrigt bemærkes, at kravet om transittilladelse i våbenprotokollen må
anses for at være begrænset til transport af skydevåben mv. over landter-
ritorium.
Ændringsdirektivet indebærer efter Justitsministeriets opfattelse ikke
krav om transittilladelse ved søtransport som forudsat af Danmarks Re-
deriforening.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
406205_0015.png
Forslaget har været drøftet på møder i den tværfaglige gruppe vedrørende
organiseret kriminalitet den 20. juni 2006, den 7. juli 2006, den 4. sep-
tember 2006, den 17. november 2006, den 20. december 2006, den 28.
juni 2007, den 11. maj 2007, den 19. juli 2007, den 23. september 2007
og den 24. oktober 2007.
Forslaget har endvidere været drøftet på møder i arbejdsgruppen for tek-
nisk harmonisering (våben) den 19. februar 2007, den 26. februar 2007
og den 2. marts 2007.
De øvrige medlemsstater har overordnet set været positive overfor for-
slaget.
Der ses ikke i øvrigt at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige
medlemsstaters holdninger til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rå-
dets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben samt et
grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 3. juli
2006.
Endvidere er et nærhedsnotat om forslaget sendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 12. juni 2006.
15