Udvalget for Videnskab og Teknologi 2006-07
KOM (2006) 0382 Bilag 1
Offentligt
297883_0001.png
Foreløbigt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om roaming på
offentlige mobiltelefonnet i Fællesskabet og om ændring af direktiv
2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og –tjenester – KOM (2006) 382
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 12. juli 2006 (modtaget i dansk sprogversion den 24. juli
2006) fremsat et forslag til en ny EU-forordning på området for international
roaming.
International roaming er en betegnelse for en situation, hvor et udenlandsk
teleselskab transporterer et opkald for f.eks. en dansk kunde, fordi den
pågældende dansker opholder sig i udlandet, hvor hans eget mobilselskab ikke
har dækning.
Det er Kommissionens vurdering, at priserne på international roaming generelt er
for høje, bl.a. fordi de ligger markant over priserne for at foretage nationale
telefonopkald til mobiltelefoner. En række rapporter - og senest Kommissionens
11. implementeringsrapport om elektronisk kommunikation i EU
1
- har
dokumenteret, at forbrugerne i Europa generelt drager fordel af fortsat lavere
priser på opkald inden for såvel fastnettelefoni som mobiltelefoni. Men ét område
er stadig en markant undtagelse – international roaming.
Som led i teledirektivpakken fra 2002 blev international roaming gjort til
genstand for nationale markedsanalyser i de respektive medlemsstater. Sigtet var
muligheden for national regulering. Imidlertid viser resultaterne af de
markedsanalyser, som indtil videre er foretaget på nationalt niveau, at problemet
med de høje priser for international roaming ikke kan løses nationalt med de
eksisterende EU-regler
3
. Kommissionen har på den baggrund i længere tid
opfordret mobiludbyderne i Europa til ad frivillighedens vej at reducere priserne
for international roaming.
Kommissionen har imidlertid fundet, at dette ikke i tilstrækkelig grad har fået
mobiludbyderne til at reducere deres priser og har i erkendelsen heraf fremsat det
1
28. juli 2006
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Kathrine Lærke Gertsen
Line Brinch-Nielsen
Telefon
Telefax
E-post
35450287
35450020
[email protected]
2
Elektronisk Kommunikation i EU: Regulering og Markeder, 2005 (11. rapport), KOM
(2006) 68, 20. februar 2006.
2
Direktiv 2002/19/EF (Adgangsdirektivet), 2002/20/EF (Tilladelsesdirektivet),
2002/21/EF (Rammedirektivet), 2002/22/EF (EFT L 108 af 24.4.2002, s. 7)
(Forsyningspligtdirektivet) og 2002/58/EF (EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37)
(Teledatadirektivet)
3
De lande, som har notificeret deres nationale marked for internationale roamingtjenester
(marked 17), har ikke kunnet udpege udbydere med SMP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
297883_0002.png
foreliggende forslag til en EU-forordning vedrørende international roaming.
Forslaget indebærer, at de eksisterende regulatoriske rammer for elektronisk
kommunikation ændres, så det nødvendige lovgrundlag for at reducere priserne
for internationale roamingtjenester i EU tilvejebringes samtidig med indførelse af
overvågning af prisudviklingen for internationale roamingtjenester.
Hjemlen til forordningen er artikel 95 i TEF (foranstaltninger vedrørende det
indre marked), og forordningen skal derfor vedtages i proceduren for fælles
beslutningstagen med Parlamentet, jf. artikel 251 i TEF.
Forordningen indeholder følgende elementer:
Engrosprisregulering
Engrospriser er de priser, som teleselskaberne betaler til hinanden for en ydelse. I
tilfældet med international roaming er ydelsen at opsamle og transportere et
opkald for en anden mobilnetoperatør. Engrosprisen på international roaming
(taleopkald) prisreguleres efter et fælleseuropæisk prisloft. Roamingopkald
inddeles i to typer opkald, hvor der gælder et separat prisloft for hver type.
Den første type roamingopkald er, når en EU-borger opholder sig i et fremmed
EU-udland og ringer fra sin mobiltelefon til hjemlandet eller til et tredje EU-land.
Prisloftet for denne type roamingopkald foreslås fastsat til tre gange den EU-
gennemsnitlige mobiltermineringsafgift
4
beregnet ud fra afgiften for de
mobilnetoperatører, som har en stærk markedsposition (SMP). Prisreguleringen
gælder alle mobilnetoperatører.
Den anden type roamingopkald er, når en EU-borger opholder sig i et fremmed
EU-land og ringer fra sin mobiltelefon inden for dette EU-lands egne grænser
(f.eks. ringer efter en taxi). Prisloftet for denne type roamingopkald foreslås
fastsat til to gange den EU-gennemsnitlige mobiltermineringsafgift beregnet ud
fra afgiften for de mobilnetoperatører, som har en stærk markedsposition (SMP)).
Prisreguleringen gælder alle mobilnetoperatører.
Detailprisregulering
Detailniveauet foreslås fastsat efter et fælleseuropæisk prisloft. Dette prisloft skal
udgøre 130% af den relevante regulerede engrosafgift og vil først træde i kraft 6
måneder efter ikrafttrædelsen af forordningen. Dette prisloft er gældende for alle
mobiludbydere.
Regulering af detailprisen for at modtage opkald
Kommissionen har foreslået, at den pris, som en forbruger betaler for at modtage
opkald, når forbrugeren ”roamer” i udlandet, ikke må overstige 130% af den EU-
gennemsnitlige mobiltermineringsafgift beregnet ud fra afgiften for de
mobiludbydere, som har en stærk markedsposition. Dette prisloft er gældende for
alle mobiludbydere.
IT- og Telestyrelsen
4
Mobiltermineringsafgiften er en engrospris, som mobiloperatørne betaler til hinanden
for at aflevere et telefonopkald til en mobiltelefon.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overvågning af roamingtjenester
Kommissionen har foreslået, at de nationale telemyndigheder skal overvåge
udviklingen i detail- og engros-priserne på international roaming i forbindelse
med tale- og datakommunikationstjenester, herunder SMS (tekstbeskeder) og
MMS (billedbeskeder).
Information fra udbyderne om deres priser
Hvis det efterspørges, skal mobiludbyderne give deres kunder gratis og personlig
information om deres detailpriser for international roaming. Kunder kan selv
vælge, om de vil have informationen i form af en SMS eller mundtligt over
mobiltelefonen. Derudover skal mobiltelefonudbyderne give oplysning om
roamingtaksterne ved tegning af abonnement, med regelmæssige mellemrum og
ved større ændringer af roamingtaksterne.
De nationale myndigheders rolle
Det er de nationale telemyndigheder som skal sikre, at mobiludbyderne i de
respektive lande overholder forpligtelserne, som det nye forslag indeholder. Det
vil sige, at det er IT- og Telestyrelsen, som skal overvåge prisudviklingen hos de
danske mobiludbydere, samt sikre, at udbyderne holder sig inden for rammerne
af den nye forordning.
I forslaget lægges op til, at reguleringen revideres efter to år.
Nærhedsprincippet
Det er EU-Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette
begrundes bl.a. med:
at der er tale om internationale mobiltjenester på tværs af europæiske
grænser
at de mobilselskaber, som udbyder internationale roamingtjenester på
engrosniveau, er lokaliseret i andre medlemslande end det land, hvor
forbrugerens hjemlige mobilnetoperatør befinder sig
at det foreslåede tiltag kræver ændring af de eksisterende regulatoriske
rammer i EU
at tiltag af medlemslandene alene ikke er tilstrækkeligt til at opnå de
hensyn, som forslaget lægger op til
at en harmoniseret tilgang på fællesskabsniveau er essentiel for at
garantere konsistens i implementeringen og sikre, at forbrugernes og
selskabernes interesser er varetaget i alle medlemslande
Regeringen er enig i Kommissionens fremførte argumentation angående
overholdelsen af nærhedsprincippet, jf. ovenfor. Efter regeringens vurdering er
nærhedsprincippet således overholdt.
IT- og Telestyrelsen
3