Udvalget for Videnskab og Teknologi 2006-07
KOM (2006) 0382 Bilag 3
Offentligt
305507_0001.png
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om roaming på offentlige mobiltelefonnet i Fællesskabet og om ændring
af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
-
KOM(2006) 382 endelig
Revideret genoptryk af grundnotat af 21. august 2006. Ændringer er
markeret i marginen.
1. Resumé
Formålet med forordningen er at nedbringe priserne på international roaming,
det vil sige at reducere prisen, som EU-borgere betaler, når de benytter deres
mobiltelefon, mens de opholder sig i et anden medlemsstat. Forordningen lægger
op til prisregulering af både engros- og detailprisen på international roaming,
herunder prisregulering af detailprisen for at modtage opkald. Endvidere lægges
der op til, at de nationale telemyndigheder skal overvåge udviklingen i både
engros- og detailprisen på henholdsvis data- og talerelaterede roamingtjenester.
Endelig lægges der op til, at mobiludbyderne skal bidrage til at øge
informationen om deres priser på international roaming.
2. Baggrund
Det er Kommissionens vurdering, at priserne på international roaming generelt er
for høje, bl.a. fordi de ligger markant over priserne for at foretage nationale
telefonopkald til mobiltelefoner. En række rapporter – og senest Kommissionens
11. implementeringsrapport om elektronisk kommunikation i EU
1
– har
dokumenteret, at forbrugerne i Europa generelt drager fordel af fortsat lavere
priser på opkald inden for såvel fastnettelefoni som mobiltelefoni. Men ét område
er stadig en markant undtagelse – international roaming.
Som led i EU´s regelsæt for elektronisk kommunikation (teledirektivpakken) fra
2002
2
blev international roaming gjort til genstand for nationale markedsanalyser
i de daværende medlemsstater. Sigtet var muligheden for national regulering.
Imidlertid viser resultaterne af de markedsanalyser, som indtil videre er foretaget
på nationalt niveau, at problemet med de høje priser for international roaming
ikke kan løses nationalt med de eksisterende EU-regler
3
. Kommissionen har på
1
VTUT 0181
15. september 2006
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Sagsbehandlere
Tina Aaen Jensen
Kathrine Lærke Gertsen
Sagsnr.
Dok-id
62646
478574
Elektronisk Kommunikation i EU: Regulering og Markeder, 2005 (11. rapport), KOM
(2006) 68, 20. februar 2006.
2
Direktiv 2002/19/EF (Adgangsdirektivet), 2002/20/EF (Tilladelsesdirektivet),
2002/21/EF (Rammedirektivet), 2002/22/EF (EFT L 108 af 24.4.2002, s. 7)
(Forsyningspligtdirektivet) og 2002/58/EF (EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37)
(Teledatadirektivet)
3
De medlemsstater, som har notificeret deres nationale marked for internationale
roaming tjenester (marked 17), har ikke kunnet udpege operatører med SMP (stærk
markedsposition).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0002.png
den baggrund i længere tid opfordret mobiludbyderne i Europa til ad
frivillighedens vej at reducere priserne for international roaming.
Kommissionen har imidlertid fundet, at dette ikke i tilstrækkelig grad har fået
mobiludbyderne til at reducere deres priser og har i erkendelse heraf den 12. juli
2006 (modtaget i dansk sprogversion den 24. juli 2006) fremsat det foreliggende
forslag til en ny EU-forordning på området for international roaming. Forslaget
indebærer, at de eksisterende regulatoriske rammer for elektronisk
kommunikation ændres, så det nødvendige lovgrundlag for at reducere priserne
for internationale roamingtjenester i EU tilvejebringes samtidig med indførelse af
overvågning af prisudviklingen for internationale roaming tjenester.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF art. 95 og skal behandles efter
proceduren for fælles beslutningstagen i TEF art. 251.
4. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette
begrundes bl.a. med:
at der er tale om internationale mobiltjenester på tværs af europæiske
grænser,
at de mobiloperatører, som udbyder internationale roamingtjenester på
engrosniveau, er lokaliseret i en anden medlemsstat end det land, hvor
forbrugerens hjemlige mobiludbyder befinder sig,
at forslaget forudsætter ændring af de eksisterende
fællesskabsbestemmelser i EU,
at tiltag alene fra medlemsstaterne ikke er tilstrækkelige til at opfylde
målsætningerne med forslaget, og
at en harmoniseret tilgang på fællesskabsniveau er essentiel for at
garantere konsistens i implementeringen og sikre, at forbrugernes og
selskabernes interesser er varetaget i alle medlemsstater.
IT- og Telestyrelsen
Side 2
Regeringen er enig i Kommissionens fremførte argumentation angående
overholdelsen af nærhedsprincippet, jf. ovenfor. Efter regeringens vurdering er
nærhedsprincippet således overholdt.
5. Formål og indhold
Forslaget har til formål at reducere de høje priser på international roaming i EU
gennem detail- og engrosprisregulering samt overvågning af prisudviklingen for
internationale roaming tjenester.
Forordningen indeholder følgende elementer:
Engrosprisregulering
Engrospriser er de priser, som teleselskaberne betaler til hinanden for en ydelse. I
tilfældet med international roaming er ydelsen at opsamle og transportere et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0003.png
opkald for en anden mobiloperatør. Engrosprisen på international roaming
(taleopkald) prisreguleres efter et fælleseuropæisk prisloft. Roamingopkald
inddeles i to typer opkald, hvor der gælder et separat prisloft for hver type.
Den første type roamingopkald er, når en EU-borger opholder sig i en anden
medlemsstat end sit hjemland og ringer fra sin mobiltelefon til hjemlandet eller
til en tredje medlemsstat. Prisloftet for denne type roamingopkald foreslås fastsat
til tre gange den EU-gennemsnitlige mobiltermineringsafgift
4
beregnet ud fra
afgiften for SMP-mobiloperatører. Prisreguleringen gælder alle mobiloperatører.
Den anden type roamingopkald er, når en EU-borger opholder sig i en anden
medlemsstat end sit hjemland og ringer fra sin mobiltelefon inden for dette EU-
lands egne grænser (f.eks. ringer efter en taxi). Prisloftet for denne type
roamingopkald foreslås fastsat til to gange den EU-gennemsnitlige
mobiltermineringsafgift beregnet ud fra afgiften for SMP-mobiloperatører.
Prisreguleringen gælder alle mobiloperatører.
Detailprisregulering
Detailniveauet foreslås fastsat efter et fælleseuropæisk prisloft. Dette prisloft skal
udgøre 130% af den relevante regulerede engrosafgift og vil først træde i kraft 6
måneder efter ikrafttrædelsen af forordningen. Dette prisloft er gældende for alle
mobiludbydere.
Regulering af detailprisen for at modtage opkald
Kommissionen har foreslået, at den pris, som en forbruger betaler for at modtage
opkald, når forbrugeren ”roamer” i udlandet, ikke må overstige 130% af den EU-
gennemsnitlige mobiltermineringsafgift beregnet ud fra afgiften for de
mobiloperatører, som har en stærk markedsposition. Dette prisloft er gældende
for alle mobiludbydere.
Overvågning af roamingtjenester
Kommissionen har foreslået, at de nationale telemyndigheder skal overvåge
udviklingen i detail- og engros-priserne på international roaming i forbindelse
med tale- og datakommunikationstjenester, herunder SMS (tekstbeskeder) og
MMS (billedbeskeder).
Information fra mobiludbyderne om deres priser
Hvis det efterspørges, skal mobiludbyderne give deres kunder gratis og personlig
information om deres detailpriser for international roaming. Kunderne kan selv
vælge, om de vil have informationen i form af en SMS eller mundtligt over
mobiltelefonen. Derudover skal mobiludbyderne give oplysning om
roamingtaksterne ved tegning af abonnement, med regelmæssige mellemrum og
ved større ændringer af roamingtaksterne.
De nationale telemyndigheders rolle
Det er de nationale telemyndigheder, som skal sikre, at mobiludbyderne i de
respektive medlemsstater overholder forpligtelserne, som forslaget indeholder.
4
IT- og Telestyrelsen
Side 3
Mobiltermineringsafgiften er en engrospris, som mobiloperatørne betaler til hinanden
for at aflevere et telefonopkald til en mobiltelefon.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det vil sige, at det i Danmark er IT- og Telestyrelsen, som skal overvåge
prisudviklingen hos de danske mobiludbydere, samt sikre, at udbyderne
overholder den vedtagne forordning.
I forslaget lægges der op til, at forordningen revideres efter to år.
6. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEF art. 251 høres. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse, og tidspunktet for Europa-Parlamentets behandling kendes
endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
De nationale myndigheders adgang til at foretage markedsanalyser er reguleret i
lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. LBK nr. 784 af
28/07/2005 med senere ændringer.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil medføre faldende priser på internationale roamingtjenester og vil
derfor på kort sigt påvirke mobiludbydernes omsætning og indtjening i
nedadgående retning. Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på
samfundsøkonomien, idet detailpriserne i højere grad end nu vil afspejle de
bagvedliggende omkostninger.
Forslaget indebærer, at mobiludbyderne skal informere kunder om priser på
international roaming dels ved kundernes tegning af abonnement og dels ved
forespørgsel. Etablering af et informationssystem til brug herfor vil umiddelbart
medføre øgede udgifter for mobiludbyderne.
Det forventes, at de faldende priser på internationale roamingtjenester på længere
sigt vil betyde, at de danske mobiloperatører vil kunne købe international
roaming til en lavere pris hos udenlandske mobiloperatører (og omvendt).
Samtidig vurderes det, at de reducerede priser på international roaming vil øge
kundernes brug heraf. Det vurderes derfor, at de faldende priser på internationale
roamingtjenester vil medføre et større forbrug af internationale roamingtjenester
hos såvel forbrugere som hos virksomheder.
De skitserede konsekvenser af forslaget på henholdsvis kortere og længere sigt
forventes at udligne hinanden, hvorfor forslaget samlet set vurderes at have
uændrede økonomiske konsekvenser for mobilsektoren.
IT- og Telestyrelsen
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0005.png
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at medføre administrative konsekvenser for mobiludbyderne
dels i form af omstillingsbyrder og dels ved løbende byrder.
Omstillingsbyrden vil bestå i, at de mobiludbydere, som udbyder internationale
roamingtjenester, skal opfylde bestemmelserne om prislofter på henholdsvis
engros- og detailniveau. Det vurderes, at der vil være tale om en mindre byrde,
idet mobiludbydernes administrative systemer vil skulle tilpasses
prisændringerne. Ligeledes vil der være en moderat omstillingsbyrde forbundet
med udviklingen og implementeringen af systemer til brug for information af
kunder om priser.
Den løbende byrde vil bestå i, at de mobiludbydere, der udbyder internationale
roamingtjenester, på forespørgsel skal give kunder gratis og målrettet information
om detailpriser for international roamingtjenester for den pågældende kunde.
Efter kundens valg skal denne information gives enten i form af en SMS eller
mundtligt over mobiltelefonen. Derudover skal mobiludbyderne oplyse om
roamingtaksterne ved tegning af abonnement, med regelmæssige mellemrum og
ved større ændringer af roamingtaksterne. Forslaget ventes derfor at medføre en
moderat løbende byrde.
9. Høring
Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for it og telekommunikation,
hvilket har foranlediget følgende høringssvar:
Dansk Industris Branchefællesskab for IT, Tele, Elektronik og
Kommunikationsvirksomheder (ITEK/DI) har tilkendegivet, at man generelt er
enig i, at udfordringerne med de høje priser for international roaming ikke kan
løses nationalt. De konkurrenceproblemer, der knytter sig til international
roaming kræver derfor ifølge ITEK/DI en indsats på fællesskabsniveau. ITEK/DI
mener generelt, at EU-reguleringen af priserne for international roaming bør
tilrettelægges på en sådan måde, at det ikke hindrer den frie konkurrence.
Samtidig bør der efter ITEK/DI’s opfattelse sikres større gennemsigtighed for
forbrugerne vedrørende roaming-priser, hvorfor ITEK/DI umiddelbart har
indstillet, at man fra dansk side støtter regulering af de europæiske
mobiloperatørers engrospriser på international mobiltelefoni. ITEK/DI har i
samme moment peget på, at man bør indtænke et fælles europæisk loft over
engros-prisen således, at man ikke straffer de lande/selskaber, der allerede har en
lav pris.
ITEK/DI mener, at der alene er behov for regulering på engrosniveau, og at
prisregulering på detailniveau ikke er nødvendigt og bør udgå. ITEK/DI mener
desuden, at regulering af engrospriserne alene vil kunne danne grundlag for
normalisering af international roaming på linie med den udvikling af engrosILD-
priser
5
, der fandt sted i slutningen af 90’erne. Det er ITEK/DI’s opfattelse, at man
siden 2000 har set, at en reduktion i engrosILD-priser har dannet grundlag for en
5
IT- og Telestyrelsen
Side 5
ILD betyder ”International Long Distance”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0006.png
stærk stigende konkurrence på dette marked. En tilsvarende udvikling kan ifølge
ITEK/DI forventes at kunne finde sted på international roaming, hvis
engrosprisen reduceres.
ITEK/DI støtter, at Danmark kun bør regulere overfor engrospriser for
international roaming og samtidig sikre ensartede regler.
ITEK/DI bemærker, at Kommissionen har foreslået et loft over de priser, som
forbrugere, som opholder sig i udlandet, selv skal betale for at modtage opkald
(som det er tilfældet i dag), og ITEK/DI gør opmærksom på, at dels bør
princippet om, at modtageren betaler opkaldsafgiften i udlandet fastholdes, da
forbrugere som "ringer op" af gode grunde ikke kan vide, om modtageren er i
udlandet og dermed "typisk" skal betale en højere opkaldsafgift, og dels vil et loft
som det foreslåede på 130% over den gennemsnitlige engros-termineringstakst
ikke afspejle de reelle omkostninger hos ”hjemme-operatøren”.
IT- og Telestyrelsen
ITEK/DI bemærker, at reguleringen af priserne for international roaming bør
tilrettelægges på en sådan måde, at det ikke hindrer den frie konkurrence.
Samtidig bør der efter ITEK/DI’s sikres størst mulig gennemsigtighed
vedrørende international mobiltelefoni. Fremadrettet mener ITEK/DI derfor, at
markedsanalyserne skal koncentreres om engrosmarkederne således, at
detailregulering helt udgår. ITEK/DI bemærker afslutningsvist, at
teleliberalisering generelt er en kæmpe gevinst for slutbrugerne, idet
teleselskaberne kappes om god kundebetjening og udbud af nye og spændende
produkter.
Telekommunikationsindustrien (TI) har henvist til ITEK/DI´s høringssvar.
TDC har anført at støtte oplægget til en EU-forordning for international roaming
i det omfang, det vedrører engrospriser.
TDC har tilkendegivet, at hvis der i
forhandlingerne om forordningen er overvejelser om prisregulering af
slutbrugerpriser, er det afgørende, at der bliver tale om fælles regulering på EU
niveau, idet tjenesterne er internationale og dermed udbydes på tværs af
grænserne. TDC har foreslået, at Danmark støtter en nærmere undersøgelse af,
hvordan man i EU på fælles grundlag bedst sikrer slutbrugerne mod stærkt
svingende priser fra operatør til operatør for datatrafik herunder GPRS
6
, UMTS
7
og MMS, hvis enkelte medlemsstater ønsker, at prisreguleringsforslagene i
forordningen udover tale også skal omfatte SMS- og datatjenester.
3 har tilkendegivet, at der efter 3`s opfattelse alene skal ske regulering af
engrospriser. 3 finder ikke, at detailregulering er nødvendig, idet den almindelige
konkurrence på de enkelte hjemmemarkeder efter 3´s opfattelse vil medføre, at
priserne vil falde.
GPRS betyder ”General Packet Radio Service”. Det er én af teknologierne til forbedring
af datakommunikationshastigheden i de eksisterende mobilnet.
7
UMTS er den primære teknologi til udbud af 3G tjenester i Danmark. UMTS anvendes i
frekvensbånd omkring 2 GHz. Det giver en relativt kort rækkevidde fra en basisstation.
Til gengæld er der mulighed for højere datakommunikationshastigheder de steder, hvor
der er dækning.
6
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0007.png
Vedrørende engrosregulering har 3 bemærket, at der udover en effektiv
regulering af priserne skal bestå en pligt til for de enkelte operatører at tilbyde
international roaming til enhver operatør, der måtte anmode herom.
3 finder, at det af Kommissionen foreslåede prisniveau er for højt.
3 finder det afgørende for en effektiv prisregulering, at alle operatører
underlægges pligt til ikke at diskriminere mellem de enkelte operatører. Særligt
hvis Kommissionen har en ambition om, at den foreslåede prisregulering ikke
samtidig blot bliver en mindstepris i markedet. Pligten til ikke-diskrimination
skulle efter 3´s opfattelse samtidig understøttes af en pligt til at offentliggøre
standard pristilbud.
3 finder, at Kommissionen bliver nødt til at inddrage dataroaming i
prisreguleringen, da situationen på dette område er helt tilsvarende. 3 finder, at
det er en hæmsko både for de virksomheder, hvis medarbejdere har brug mobil
data, når de er i udlandet, men også en hæmsko for de særlige tjenester, der bliver
mulige ved en høj datahastighed, herunder musiktjenester og lign. På samme vis
bør Kommissionen efter 3´s opfattelse se på en prisregulering af videokald, som
lider under samme mangler på reel konkurrence.
Sonofon har i sit høringssvar indledningsvist bemærket, at markedet for
international roaming i sin natur er grænseoverskridende. Sonofon har bemærket,
at de mobiludbydere, der har kundeforholdet, er afhængig af vilkår og priser på
engros-international roaming, der fastsættes af mobiloperatører i et andet land.
Sonofon er derfor enig med regeringen i, at problemerne med for høje priser på
international roaming ikke kan løses af de enkelte medlemsstater, og at en indsats
på europæisk niveau er nødvendig.
Sonofon mener fundamentalt, at EU-reguleringen bør tilrettelægges, så den
tilskynder til konkurrence mellem mobilnet og dermed på sigt en normalisering
af markedet for international roaming på linje med grundforudsætningerne i EU's
rammedirektiver.
Sonofon mener på linje med regeringen, at engrosregulering alene kan danne
grundlag for udvikling af konkurrence på markedet for international roaming.
Sonofon finder, at detailregulering dermed er unødvendig og bør udgå og alene
bringes i anvendelse, hvis det viser sig, at forbrugerne ikke i tilfredsstillende grad
får andel i den voksende konkurrence i form af lavere priser og nye og bedre
produkter.
Sonofon har nedenfor uddybet sin argumentation for de fremførte synspunkter.
Sonofon har henvist til, at det af Kommissionens forslag til forordning fremgår,
at formålet med indgrebet er at sikre det nødvendige retsgrundlag for effektiv og
passende handling med det formål at sikre en betydelig nedsættelse af taksterne
på international roaming i hele Fællesskabet. Af forslagets betragtninger fremgår
det endvidere, jf. f.eks. artikel 14, at en fælles ordning i form af ”den europæiske
hjemmemarkedsmodel” skal sikre konkurrencen mellem mobiloperatørerne.
IT- og Telestyrelsen
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0008.png
Når formålet således er at sikre, at der skabes konkurrence mellem
mobiloperatørerne, bør reguleringen efter Sonofons opfattelse selvsagt indrettes,
så den bedst muligt understøtter dette formål.
Baggrunden for den udeblevne konkurrence på markedet for international
roaming og de nuværende høje detailpriser er efter Sonofons opfattelse et direkte
resultat af, at engrospriserne er høje og ofte uforudsigelige som følge af
komplicerede rabatmodeller. Desuden er det først de senere år blevet muligt at
anvende de såkaldte trafikdirigeringsinstrumenter, som kan øge sandsynligheden
for, at roamingtrafikken afvikles i det/de net, hvor udbyderen kan opnå de laveste
engrospriser.
Der er efter Sonofons opfattelse flere forhold, der sandsynliggør, at regulering af
engrospriserne alene kan skabe grundlag for øget konkurrence. Sonofon har peget
på, at prisdannelsen på roaming er meget lig prisdannelsen på ILD (trafik til
udlandet). Lave forudsigelige engrospriser vil efter Sonofons opfattelse kunne
danne grundlag for en normalisering af international roaming på linje med den
udvikling, der fandt sted i slutningen af 90’erne, hvor prisen på ”engrosILD” blev
reduceret markant med øget konkurrence og markant lavere slutbrugerpriser til
følge.
Sonofon har endvidere peget på, at de markeder, der skal drive konkurrencen på
international roaming, i de fleste europæiske lande er konkurrenceprægede.
Markedsundersøgelsernes marked 15 (det mobile access-marked) er ifølge
Sonofon karakteriseret ved 3-4 netudbydere og adskillige service-providere og
MVNO
8
. Af samme grund er marked 15 i dag uden sektorspecifik regulering i de
fleste EU-lande.
Sonofon finder, at international roaming med lave forudsigelige engrospriser
naturligt vil indgå som et konkurrenceparameter som tilfældet er med bl.a. ILD.
Sonofon nævner som eksempel, at den danske service-provider Lebara på kort tid
har formået at opbygge en relativ stor kundebase baseret på ILD detailpriser
anvendt som en særskilt konkurrenceparameter. En reduktion i engrospriserne på
international roaming vil efter Sonofons opfattelse resultere i attraktive marginer,
som kan skabe yderligere grundlag for national konkurrence om international
roaming, hvorved et formelt indgreb i slutbrugerprisen vil være overflødigt.
Endelig peger Sonofon på, at de fleste europæiske operatører er interesseret i, at
en større andel af deres kunder benytter sig af roaming-tjenester. Dette skyldes
blandet andet, at mange af de nye datatjenester henvender sig til kunder, som
ønsker at holde sig orienteret for eksempel via adgang til deres hjemlige
informationsplatform. Det er Sonofons opfattelse, at en større andel af kunderne
vil kun benytte roaming, hvis usikkerhed om pris og funktionalitet fjernes.
Sonofon mener, at detailprisregulering kan får en direkte negativ effekt på
udviklingen i retning af et konkurrencebaseret marked. For det første kan
regulering af slutbrugerpriserne efter Sonofons opfattelse resultere i et
prismæssigt statisk marked med manglende udvikling af nye produkter til følge.
8
IT- og Telestyrelsen
Side 8
Mobile Virtuel Network Operator
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0009.png
For det andet finder Sonofon det overvejende sandsynligt, at tendensen på netop
denne type produkter, med fastsættelse af et prisloft i 25 markeder med
forskellige historiske og markedsmæssige forudsætninger, vil gå i retningen af, at
man følger den højeste fællesnævner. I særdeleshed anses det for vanskeligt at
introducere forbrugspakker i form af fast månedligt abonnement og lave faste
minutpriser eller Megabyte-priser, fremtidens internationale roaming-produkter i
tråd med den nationale udvikling.
Sonofon er dermed enig med regeringen i, at der alene bør foretages indgreb over
for engrosprisniveauet, og at detailregulering kun bør bringes i anvendelse, hvis
det efterfølgende måtte vise sig påkrævet.
Sonofon anerkender behovet for at sikre, at slutbrugerne til enhver tid er oplyst
om priserne for international roaming. Sonofon mener, at det bør være op til det
enkelte medlemsland at tilrettelægge mekanismer, der tilfredsstiller behovet for
gennemsigtighed afhængig af produktudbud og eksisterende
transparensmekanismer på det pågældende marked.
DANSK IT (DIT) har givet udtryk for sin fulde enighed med den danske regering
og Kommissionen i vurderingen af behovet for indgreb vedrørende international
roaming. Den ifølge DIT totale mangel på rimelighed i forholdet mellem
roamingtakster, underliggende omkostninger og den meget ringe
gennemskuelighed, som brugerne står over for, har efter DIT’s opfattelse gennem
flere år været stærkt utilfredsstillende. Problemet har ifølge DIT medført en
ringere udnyttelse af teknologiens muligheder samtidig med, at mange brugere
både private og erhvervsmæssige er blevet mødt af eksorbitant høje regninger
efter ophold i udlandet.
Vedrørende spørgsmålet om regulering af engros-markedet alene eller både
engros- og detailmarkedet, er det efter DIT´s opfattelse nødvendigt at regulere
begge markeder. DIT finder ikke, at en regulering, der alene omfatter engros-
priserne, i sig selv vil garantere en sund konkurrence på detailmarkederne i
samtlige EU-lande. Heri ligger for DIT en erkendelse af, at det langt fra er alle
EU-lande, der har en konkurrencesituation svarende til Danmarks, hvor
regulering af engros-priserne alene antagelig ville være tilstrækkelig.
Problemet med roaming er efter DIT’s opfattelse for det første, at roaming er en
så lille del af de fleste brugeres forbrug, at priserne ikke i synderlig grad påvirker
valget af operatør. For det andet er problemet efter DIT´s opfattelse, at priserne i
øvrigt er så svære at få overblik over, at det yderligere svækker påvirkningen af
brugerens valg af operatør (som fastsætter detailprisen). Dette nødvendiggør
ifølge DIT en samtidig regulering af detailpriserne således, at den nedregulerede
engros-pris ikke blot ender som en ekstra fortjeneste for detail-operatøren, men
reelt kommer slutbrugerne til gode. DIT erklærer sig indstillet på, at reguleringen
af detailmarkedet bør justeres/ophøre, når der kan konstateres en tilstrækkelig
effektiv konkurrence.
De konkrete faktorer og procenter, der foreslås fastsat for prislofterne,
forekommer DIT fornuftige, men dog arbitrære. DIT kan tilslutte sig de
foreslåede metoder og faktorer/procenter, idet foreningen forudsætter, at der
IT- og Telestyrelsen
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0010.png
gives adgang til løbende efter evaluering af deres virkning at justere prislofternes
fastsættelse (faktorer og procentsatser). I samme forbindelse forudsætter DIT, at
beregningen af den ”EU-gennemsnitlige mobiltermineringsafgift” foregår i en
fuldt transparent proces.
DIT bemærker, at det fremgår af artikel 10 i forslaget til forordning, at
Kommissionen ”regelmæssigt” offentliggør den gennemsnitlige
mobiltermineringsafgift. For at sikre forordningens effektive virkning ser DIT
gerne en mere præcis angivelse af intervallet for offentliggørelse, og foreningen
foreslår som udgangspunkt, at det fastsættes til hvert halve år.
Som repræsentant for de professionelle telebrugere er det desuden vigtigt for
DIT, at roamingtakster for SMS- og datatjenester også bliver underlagt prislofter.
DIT anfører, at der er tale om tjenester, der i større og større grad anvendes som
både supplement og alternativ til taletelefoni, men som på grund af ekstremt høje
priser ikke fuldt ud medfører den effektivisering, som særligt erhvervslivet ville
kunne opnå ved mere udbredt anvendelse. DIT opfordrer derfor til, at Danmark
slutter sig til de lande, der ønsker prisregulering af SMS- og datatjenester
omfattet af forordningen.
DIT bemærker, at idet lettilgængelig prisinformation er en af
grundforudsætningerne for et effektivt, konkurrencepræget marked, støtter man
som udgangspunkt ethvert tiltag, der fremmer informationsniveauet om
operatørernes detailpriser for international roaming. Det gælder ifølge DIT også
for de tiltag, der indebærer forpligtelser for operatørerne om at oplyse priser og
relaterede oplysninger. Ifølge DIT er den nuværende situation på området for
international roaming så indgrebskrævende, at informationstiltag alene kan
betragtes som supplement til mere indgribende midler. DIT stiller sig åben over
for nye, innovative metoder til at opfylde en oplysningsforpligtelse, idet det dog
forudsættes, at prisoplysningerne er tilgængelige via brugerens mobiltelefon.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at problemet med de høje priser for international
roaming ikke kan løses på nationalt niveau. De konkurrenceproblemer, der
knytter sig til international roaming, kræver derfor en indsats på
fællesskabsniveau. Regeringen hilser på den baggrund Kommissionens udspil til
en forordning vedrørende de europæiske mobiloperatørers priser for international
roaming velkommen. Regeringen deler Kommissionens bekymring over de høje
priser for international roaming, som betyder, at europæiske forbrugere betaler
for meget for at benytte deres mobiltelefon i andre medlemsstater.
Kommissionens udspil rummer indgreb over for priserne på såvel detail- som
engrosniveau. Regeringen støtter et regulatorisk indgreb rettet mod
engrosniveauet, men finder som udgangspunkt, at man bør undgå at forstyrre
markedssituationen ved at regulere på detailniveau.
Regeringen ønsker i overensstemmelse med teleforliget som udgangspunkt at
fastholde dette princip og søge at nå målet om lavere takster gennem den type
regulering, som griber mindst mulig ind i konkurrencesituation, men er også
IT- og Telestyrelsen
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
305507_0011.png
indstillet på at arbejde for at få vedtaget forordningen, så den snarest muligt kan
træde i kraft til fordel for brugerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Stort set alle medlemsstater forventes at støtte Kommissionens initiativ om at
nedbringe priserne på international roaming.
Det forventes dog, at en lang række medlemsstater samtidig vil give udtryk for, at
Kommissionens forslag til forordning bevæger sig væk fra den symmetri, der
følger af teledirektivpakken, hvor regulering af detailpriserne alene anvendes i
tilfælde, hvor der ikke opnås de ønskede resultater ved regulering af
engrosmarkedet. Det vil sige, at en række medlemsstater kun ønsker, at
detailpriserne reguleres, hvis det kan konstateres, at regulering på engrosniveauet
ikke har en tilfredsstillende effekt over for slutbrugerne.
IT- og Telestyrelsen
Desuden forventes det, at enkelte medlemsstater ønsker, at
prisreguleringsforslagene i forordningen udover tale også skal omfatte SMS- og
datatjenester.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er den 7. august 2006 fremsendt et foreløbigt nærhedsnotat og den 21. august
2006 fremsendt et grundnotat til Folketingets Europaudvalg.
Side 11