Retsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0474 Bilag 1
Offentligt
336234_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-305-0433
ELW40456
GRUNDNOTAT
vedrørende Kommissionens grønbog om detektionsteknologier i de retshåndhævende
myndigheders, toldmyndighedernes og andre sikkerhedsmyndigheders arbejde
(KOM(2006)474)
Resumé
Kommissionen har fremlagt en grønbog om detektionsteknologier i de retshåndhævende myn-
digheders, toldmyndighedernes og andre sikkerhedsmyndigheders arbejde. Formålet med grøn-
bogen er at finde ud af, hvilken rolle EU kan spille med henblik på at fremme detektionsteknolo-
gier for at øge borgernes sikkerhed. Kommissionen ønsker samtidig at foretage en grundig ana-
lyse af en række grundlæggende spørgsmål om, hvilke grænser der bør være for detektionstekno-
logiers indgriben i privatlivets fred. Med henblik herpå stilles der i grønbogen en række spørgs-
mål rettet til både offentlige myndigheder og aktører og til private aktører. Grønbogen rejser
ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, og den vil i sig selv ikke have lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Hvis der efterfølgende som led i opfølgningen
på grønbogen måtte blive fremsat forslag til nye EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre
statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser, som det på nuværende tidspunkt er vanske-
ligt at angive nærmere. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om andre medlems-
staters holdninger til grønbogen. Justitsministeriet har på nuværende tidspunkt ikke afsluttet sine
overvejelser vedrørende de spørgsmål, som grønbogen giver anledning til. Umiddelbart er man
dog positivt indstillet over for, at der ses nærmere på de forskellige spørgsmål, som anvendelse
af detektionsteknologier giver anledning til.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Kommissionen har fremlagt en grønbog om detektionsteknologier i de retshåndhævende myn-
digheders, toldmyndighedernes og andre sikkerhedsmyndigheders arbejde (KOM(2006)474).
Grønbogen er udarbejdet som led i Kommissionens sikkerhedspolitiske arbejde. Med henvisning
til Kommissionens meddelelse ”Terrorangreb: forebyggelse, beredskab og reaktion” fra oktober
2004 og Haag-programmet vedtaget af Det Europæiske Råd i november 2004 understreger
Kommissionen vigtigheden af at styrke sikkerhedsdialogen mellem den offentlige og den private
sektor.
Formålet med grønbogen er at iværksætte en omfattende høring af offentlige såvel som private
aktører for derigennem at få belyst, hvorledes EU kan bidrage til at fremme detektionsteknologi-
er med det mål at øge borgernes sikkerhed. Med grønbogen søges der indsamlet oplysninger til
brug for udarbejdelse af en oversigt over eksisterende detektionsteknologier og med henblik på
at afdække hvilke behov, de relevante aktører har på området. Styrkelse af de eksisterende red-
skaber og udarbejdelse af nye vil – ifølge Kommissionen – indebære indgreb i privatlivets fred
og kan udgøre en udfordring for friheder og rettigheder. Af denne årsag tager grønbogen også
sigte på at belyse, hvorledes borgernes privatliv og deres friheder og rettigheder bedst beskyttes,
når detektionsteknologier anvendes. Grønbogen har ligeledes som formål at fremme udveksling
af bedste praksis og at styrke samarbejdet mellem virksomheder og myndigheder inden for EU.
I lyset heraf indeholder grønbogen en række spørgsmål, som bl.a. medlemslandene inviteres til at
svare på.
2. Grønbogens indhold
Grønbogen er delt op i fem hovedafsnit. I det første afsnit, som vedrører standardisering og sik-
kerhedsforskning, understreges vigtigheden af at udarbejde minimumstandarder for at sikre et
overblik over alle aktiviteter og for at undgå dobbeltarbejde og samtidig forbedre prioriteringen
af opgaverne. På samme vis vil et samlet overblik over sikkerhedsforskningen i alle EU-
medlemsstater sikre indsamling og udbredelse af oplysninger og derigennem sikre, at dobbeltar-
bejde undgås.
Andet afsnit omhandler teknologiske behov og løsninger. I dette afsnit gennemgås de egenska-
ber, som Kommissionen mener detektionsteknologier bør have for at leve op til de formål, de
skal bruges til. Samspillet mellem udbydere og brugere af detektionsteknologier understreges
ligeledes.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det tredje afsnit behandler anvendelse og certificering af udstyr og værktøjer, hvilket dækker
over kortlægning og udbredelse af bedste praksis samt anvendelse af eksisterende og nye værktø-
jer og udstyr. I afsnittet behandles også afprøvning og certificering af udstyrets og værktøjernes
kvalitet.
Fjerde afsnit beskriver de undersøgelser, som Kommissionen foreslår udført for at øge de rele-
vante parters viden om emnet og for at sikre, at den relevante lovgivning overholdes under ud-
vikling og anvendelse af detektionsteknologier. Der peges også på, at undersøgelserne vil kunne
bruges til at overveje politikmuligheder og muligheder for yderligere praktiske skridt.
Endelig beskriver femte afsnit, hvorledes resultaterne af høringen skal gennemføres. Der peges
på, at grønbogen afspejler en række mulige aktiviteter, som kan være med til at forbedre samspil-
let mellem den offentlige og den private sektor vedrørende detektionsteknologier og dermed
hjælpe medlemsstaternes sikkerhedsmyndigheder med at få adgang til de bedst mulige værktøjer,
løsninger og former for bedste praksis. Omvendt kan disse aktiviteter hjælpe den private sektor
med at målrette sine investeringer og matche den offentlige sektors behov. Det er dog klart, at
dette kræver et intensivt samarbejde mellem den offentlige og den private sektor. Der er derfor
behov for en bedre specifik dialog mellem den offentlige og den private sektor på dette område.
Dette kan – ifølge Kommissionen – ske på forskellige måder, bl.a. ved at etablere et særligt or-
gan eller oprette en specifik gruppe inden for rammerne af horisontale partnerskabsøvelser med
deltagelse af den offentlige og den private sektor. Kommissionen tænker mere specifikt på et
midlertidigt forum for eksperter fra både den private og den offentlige sektor, som kan hjælpe
med at behandle de spørgsmål, som tages op i grønbogen, eller nye udfordringer, der opstår un-
der vejs i processen.
Herudover peger Kommissionen på, at handlingsplaner har vist sig – både på nationalt og euro-
pæisk plan – at være et nyttigt redskab til at overvåge indsatsen på komplekse områder som be-
kæmpelse af terrorisme eller andre former for kriminalitet. Med henblik på at overvåge frem-
skridtene på området og fastsætte en række mål kunne der efter Kommissionens opfattelse udar-
bejdes en handlingsplan på grundlag af svarene på de spørgsmål, som stilles i grønbogen, og om
nødvendigt yderligere høringer.
3. Gældende ret
Da der er tale om en grønbog, som indeholder Kommissionens mere overordnede overvejelser
og spørgsmål vedrørende anvendelse af detektionsteknologier, er der ikke medtaget en beskrivel-
se af gældende ret og praksis på de mange områder, som grønbogen berører. Det bemærkes her-
ved, at der som nævnt ikke umiddelbart er lagt op til at indføre ”lovregulering” på området.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens grønbog om detektionsteknologier vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
Hvis der efterfølgende som led i opfølgningen på grønbogen bliver fremsat forslag til nye EU-
retsakter, vil disse retsakter kunne medføre statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekven-
ser, som det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at angive nærmere. Umiddelbart er det på det
foreliggende grundlag vurderingen, at en udmøntning næppe vil medføre statsfinansielle konse-
kvenser af betydning.
5. Høring
Justitsministeriet har sendt grønbogen til Rigspolitichefen med anmodning om en udtalelse til
brug for udarbejdelse af høringssvar vedrørende grønbogen.
Der er – navnlig i lyset af karakteren af grønbogen - ikke i øvrigt foretaget høring vedrørende
denne. Det bemærkes herved også, at Kommissionen selv har sendt grønbogen i høring, herunder
i den private sektor.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke i grønbogen forholdt sig udtrykkeligt til nærhedsprincippet.
Grønbogen rejser efter Justitsministeriets opfattelse ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nær-
hedsprincippet. Om et eventuelt senere forslag til retsakt vil være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, er på det foreliggende grundlag vanskeligt at vurdere. Justitsministeriet finder det
rigtigst først at foretage en sådan vurdering, hvis der eventuelt måtte blive fremlagt et forslag til
retsakt på området.
7. Andre landes kendte holdning
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdninger til
grønbogen.
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Foreløbig generel dansk holdning
Justitsministeriet har på nuværende tidspunkt ikke afsluttet sine overvejelser vedrørende de
spørgsmål, som grønbogen giver anledning til. Umiddelbart er man dog positivt indstillet over
for, at der ses nærmere på de forskellige spørgsmål, som anvendelse af detektionsteknologier
giver anledning til.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Et grundnotat om grønbogen er – ud over til Folketingets Europaudvalg – også sendt til Folke-
tingets Retsudvalg.
-
5
-