Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
KOM (2006) 0485 Bilag 1
Offentligt
313231_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.4/2.1
17. oktober 2006
FVM 394
G
RUNDNOTAT
TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2007 af fiskerimuligheder og dertil
knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for
Østersøen
KOM (2006) 485
Ændringer i forhold til samlenotat oversendt den 6. oktober er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget vedrører fastsættelse af TAC og kvoter samt betingelserne for fiskeriet af visse fi-
skebestande i Østersøen for 2007.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 485 endelig af 5. september 2006 fremsendt et forslag til
Rådets forordning om fastsættelse for 2007 af de samlede tilladte fangstmængder (TAC) og
kvoter samt betingelserne for fiskeriet af visse fiskebestande i Østersøen. Forslaget er over-
sendt til Rådet i en dansksproget version den 20. september 2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1 og stk. 4 i Rådets forordning (EF) nr.
2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles
fiskeripolitik og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-
Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU's
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse af TAC og kvoter samt betingelserne for fiskeriet af
visse fiskebestande i Østersøen for 2007, består af tre elementer: TAC og kvoter for visse fi-
skebestande, begrænsning i fiskeriindsatsen samt midlertidige tekniske og kontrolmæssige
foranstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
313231_0002.png
TAC og kvoter for visse fiskebestande
Forslaget indeholder Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC’er for EU for følgende ar-
ter:
For torsk fastsættes en TAC i den vestlige Østersø til 24.140 t, hvilket er en reduktion på 15
pct. i forhold til TAC’en i 2006 (28.400 t). Dette vil give Danmark en reduktion i kvoten på
1.858 t til i alt 10.537 t.
For torsk i den østlige Østersø fastsættes en TAC på 38.522 t, hvilket ligeledes er en reduktion
på 15 pct. i forhold til 2006 (45.339 t). Dette vil give Danmark en kvotereduktion på 1.566 t
til i alt 8.849 t.
Kommissionen har fremlagt et forslag til en flerårig plan for torsk i Østersøen, der omfatter
langsigtede mål for niveauet for fiskeridødeligheden, en mekanisme til fastsættelse af
TAC’en, der afhænger af den aktuelle fiskeridødelighed, og en begrænsning af fiskeriindsat-
sen i form af lukkede perioder og lukkede områder. Principperne i den flerårige plan lægges til
grund for forslaget vedrørende vilkårene for fiskeri efter torsk i 2007.
For sild fastsættes en TAC på 52.500 t for den vestlige del af Østersøen, svarende til en forhø-
jelse på 10,5 pct. i forhold til TAC’en i 2006 (den danske kvote stiger med 701 t til i alt 7.359
t), og en TAC på 129.145 t i den centrale del af Østersøen (efter en teknisk korrektion af det
oprindelige forslag), svarende til en stigning på 11,5 pct. i forhold til 2006 (den danske kvote
stiger med 293 t til 2.841 t).
For brisling fastsættes en TAC på 428.918 t svarende til en stigning på 2 pct. i forhold til
2006. Det betyder en stigning i den danske kvote på 798 t til 42.310 t.
For laks fastsættes en TAC på 361.008 stk. svarende til en reduktion på 20 pct. i forhold til
2006. Dette vil give Danmark en kvotereduktion på 18.702 stk. til i alt 74.810 stk.
For så vidt angår rødspætte fastsættes en uændret TAC for 2007 på 3.766 t, hvoraf den danske
kvote er på 2.698 t.
Begrænsning i fiskeriindsatsen
Kommissionen foreslår en videreførsel af det system med fastsættelse af kalenderdage, hvor
fiskeriet ikke må foregå, der blev vedtaget for 2006. Kommissionen foreslår lukning af fiske-
riet i perioden 15. marts til 14. maj i den vestlige Østersø og i perioden 15. juni til 14. septem-
ber i den østlige Østersø, hvilket svarer til situationen i 2006. Hertil kommer ekstra lukkede
dage, der beregnes som 10 pct. af det resterende antal kalenderdage, hvor fiskeri må foregå. I
2006 er fiskeriet begrænset med 30 ekstra lukkedage i den vestlige Østersø og 27 ekstra luk-
kedage i den østlige Østersø. For 2007 skal der ske en yderligere 10 pct. reduktion i antallet af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
313231_0003.png
kalenderdage åbent for fiskeri, hvilket vil medføre at fiskeriet skal begrænses med i alt 57 eks-
tra lukkedage i den vestlige Østersø og 51 ekstra lukkedage i den østlige Østersø.
De lukkede perioder vil omfatte alt fiskeri efter demersale arter (torsk og fladfisk), idet det
dog er tilladt for fartøjer under 12 meter at fiske med net med masker på mindst 110 mm i de
lukkede perioder med en bifangst af torsk på op til 10 pct.
Tekniske og kontrolmæssige foranstaltninger
De tre lukkede områder for alt fiskeri omkring Bornholmerdybet, Gdanskdybet og Gotlands-
dybet foreslås videreført i 2007. Områderne er lukket fra 1. maj til 31. oktober, idet fiskeri ef-
ter laks med net med maskestørrelse på mindst 157 mm dog er tilladt.
Forslaget indeholder foranstaltninger med henblik på kontrol af torskefiskeriet i Østersøen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser som følge af krav om krydscheck af satellit-
data og logbogsdata samt rapportering om fiskeriindsats.
De samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes som negative som følge af de færre
fiskerimuligheder efter torsk i Østersøen.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Indsatsreguleringen af det demersale fiskeri forventes at medvirke til at sikre en bæredygtig
udnyttelse af torskebestandene i Østersøen.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt.
I §5-udvalget den 2. oktober 2006 udtalte Sammenslutningen af Danske Fiskeriforeninger og
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, at man for så vidt angår indsatsregulering fore-
trak at følge anbefalingen fra det regionale rådgivende råd for Østersøen, der kombinerer en
reduktion af de faste lukkede perioder med en måned og et havdagesystem i den resterende del
af året. Som alternativ foretrak man at opretholde den nuværende faste lukkede periode på 3
måneder i den østlige del af Østersøen kombineret med en fleksibel fastlæggelse af de ekstra
kalenderdage, hvor der er fiskeristop.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
313231_0004.png
Danmarks Fiskeriforening foretrak ligeledes anbefalingen fra det regionale rådgivende råd for
Østersøen hvad angik indsatsreguleringen. Som alternativ kunne man støtte en opretholdelse
af den nuværende faste lukkede periode på 3 måneder i den østlige del af Østersøen, men man
ønskede en reduktion af den faste lukkede periode i den vestlige Østersø fra to til en måned
kombineret med lukning af fiskeriet i weekend'er, idet det var vigtigt, at hjælpe det kystnære
fiskeri i den vestlige Østersø. Hvad angik TAC for torsk ønskede man et uændret niveau for
den østlige Østersø og en mindre reduktion i den vestlige Østersø.
WWF understregede, at hovedproblemet for torskefiskeriet i Østersøen var en manglende kon-
trol, der kunne hindre det ulovlige fiskeri i den østlige Østersø. Man manglede også en genop-
retningsplan for torsk i den østlige Østersø.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan generelt støtte Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC’er, idet man dog
ønsker, at TAC’erne for torsk i både den vestlige og østlige Østersø samt laks videreføres på
det nuværende niveau.
Danmark kan ligeledes støtte princippet om en indsatsregulering baseret på en gradvis tilpas-
ning af fiskeriindsatsen, men man lægger stor vægt på, at der opnås en samlet balanceret løs-
ning, hvor der tages hensyn til kystfiskeriet.
Endelig støtter Danmark fuldt ud arbejdet med at bekæmpe ulovlige og urapporterede landin-
ger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal. En række medlemslande, her-
under Danmark, ønsker, at Kommissionen gør mere for at komme det ulovlige og urapporte-
rede fiskeri til livs. Der er ligeledes et udbredt ønske om at sikre fiskerimulighederne for de
kystnære fartøjer under perioder med lukning af fiskeriet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen indgik i samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. oktober 2006 forud
for rådsmødet den 24.-25. oktober 2006.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4