Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0507 Bilag 2
Offentligt
321916_0001.png
Finanstilsynet
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Direktivforslag om erhvervelse af større aktieposter i finansielle virk-
somheder.
14. november 2006
Forslag til ændring af 3. skadesforsikringsdirektiv (92/49/EF), livs-
forsikringsdirektivet (2002/83/EF) og direktivet om markedet i finan-
sielle instrumenter - MIFID (2004/39/EF), genforsikringsdirektivet
(2005/68) og i direktiv om adgang til at optage og udøve virksomhed
som kreditinstitut (2006/48/EF).
Resume
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bestemmelser om er-
hvervelse af større aktieposter i direktiver, der regulerer finansielle tjene-
steydelser. Forslaget har til formål at gøre det lettere at erhverve større
aktieposter i finansielle virksomheder i andre EU-lande.
1. Baggrund og indhold
Baggrunden for forslaget
Forslaget er fremsat den 12. september 2006. Forslagets hjemmel er
Traktatens artikel 47, stk. 2 og 55.
KOM(2006)507.
Ministrene opfordrede på det uformelle ECOFIN-rådsmøde den 11. sep-
tember 2004 Kommissionen til at undersøge mulige hindringer for græn-
seoverskridende fusioner og virksomhedsovertagelser i den finansielle
sektor.
Kommissionen offentliggjorde den 25. oktober 2005 et arbejdsdokument
1
om resultatet af en undersøgelse af grænseoverskridende konsolidering i
den finansielle sektor. I undersøgelsen blev bl.a. peget på, at den grænse-
overskridende konsolidering er lavere i den finansielle sektor end i andre
sektorer.
Kommissionen mener, at en årsag hertil kan være, at de nationale til-
synsmyndigheders fortolkning af de gældende tilsynsmæssige egnetheds-
kriterier hos erhververen er en barriere for den grænseoverskridende
bankkonsolidering i EU. På denne baggrund har Kommissionen foretaget
undersøgelser med udgangspunkt i Kreditinstitutdirektivets artikel 16 (di-
rektiv 2000/12/EF).
1
SEC(2005)1398.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
321916_0002.png
2/5
Artikel 16 foreskriver, at enhver fysisk eller juridisk person, der påtænker
direkte eller indirekte at komme i besiddelse af en "kvalificeret andel" i et
kreditinstitut, forinden skal underrette de kompetente myndigheder herom
med angivelse af størrelsen af den påtænkte kapitalandel. (I Danmark ud-
gør en kvalificeret andel mindst 10 %.)
Der skal ligeledes gives meddelelse, hvis det påtænkes at forøge en be-
siddelse, så den når op på eller overstiger 20 %, 30 % eller 50 %
2
, og hvis
en finansiel virksomhed bliver datterselskab.
De kompetente myndigheder skal efter de gældende regler inden for en
frist af højst 3 måneder behandle en ansøgning om tilladelse til at erhver-
ve en aktiepost. Tilladelsen til erhvervelse eller forøgelse skal nægtes,
hvis myndigheden under hensyn til nødvendigheden af at sikre en sund
og forsigtig forvaltning ikke er overbevist om de nævnte personers hæ-
derlighed og egnethed - "fit-and-proper". Denne beføjelse giver medlems-
landene (de finansielle tilsynsmyndigheder) ret vide skønsmæssige befø-
jelser, herunder især mulighed for at stille betingelser og i sidste ende at
modsætte sig, at en udenlandsk finansiel virksomhed overtager en finan-
siel virksomhed i det pågældende land
På grundlag af undersøgelserne har Kommissionen fremsat et forslag,
hvor disse regler ændres for kreditinstitutter, livs-, skades- og genforsik-
ringsselskaber, investeringsforvaltningsselskaber samt fondsmæglere.
Efter forslaget skal godkendelsesprocessen gøres mere gennemsigtig og
smidig ved, at der indføres en maksimal frist på 30 arbejdsdage for be-
handlingen af ansøgninger om erhvervelse af større aktieposter og regler
om tilsynsmyndighedernes mulighed for at modsætte sig overdragelsen.
Ønsker myndigheden flere oplysninger, skal dette meddeles senest 5 ar-
bejdsdage efter modtagelsen af ansøgningen. Oplysningerne skal gives til
tilsynsmyndigheden inden 10 arbejdsdage. Fristen for behandlingen af
ansøgningen forlænges med denne periode. Anmodninger om yderligere
oplysninger forlænger ikke behandlingsfristen.
Ansøgningen skal indgives til tilsynsmyndigheden i det land, hvor den
virksomhed, hvis aktie ønskes erhvervet, er indregistreret.
Myndighederne må ved behandlingen af ansøgningen alene lægge vægt
på:
1) erhververens omdømme
2) de personers omdømme og erfaring, som i fremtiden skal lede den
finansielle virksomhed
2
I Danmark er grænserne 20 %, 33 % eller 50 %.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
321916_0003.png
3/5
3) at erhververen er velfunderet set i lyset af den pågældende type
finansiel virksomhed
4) om det "overtagne selskab" fortsat vil kunne opfylde sine forplig-
telser
5) om der ved overtagelsen vil foreligge en øget mistanke om hvid-
vask eller finansiering af terrorisme.
Myndighederne skal offentliggøre en liste med de oplysninger, som vil
blive krævet i forbindelse med behandlingen af ansøgningen. Kravene til
oplysninger må ikke være mere omfattende end nødvendigt. Hvis der be-
handles flere ansøgninger om aktieerhvervelse i samme selskab skal er-
hververne behandles på en ikke-diskriminerende måde.
Der indføres en procedure for, hvordan medlemslandenes myndigheder
skal samarbejde. Tilsynsmyndighederne i aktieerhververens hjemland og
i det land, hvor den finansielle virksomhed har fået tilladelse til at drive
virksomhed (hjemlandet), skal arbejde tæt sammen. Herunder skal de på
anmodning udveksle alle relevante oplysninger. Når erhververen kommer
fra et 3. land, skal værtslandet som hidtil alene behandle ansøgningen.
Kommissionen foreslår, at den hurtigt skal kunne kræve kopi af de do-
kumenter, som tilsynsmyndigheden bygger sin afgørelse på. Dokumen-
terne skal være undergivet tavshedspligt for Kommissionens medarbejde-
re. Dokumenterne må alene benyttes til vurderingen af myndighedens af-
gørelse.
Det finske formandskab stiler mod en politisk aftale om forslaget inden
årets udgang samt en vedtagelse i "l. læsning med Europa-Parlamentet".
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets har endnu ikke indledt behandlingen af forslaget.
3. Nærhedsprincippet.
Kommissionen anfører, at "målsætningerne med den foreslåede foran-
staltning, nemlig indførelse af harmoniserede procedureregler og vurde-
ringskriterier i hele Fællesskabet, ikke kan opfyldes i tilstrækkeligt om-
fang af medlemsstaterne og derfor bedre kan opfyldes af Fællesskabet.
Direktivforslaget fastsætter de krav, der skal opfyldes for at opnå disse
målsætninger, og går ikke ud over, hvad der er nødvendigt til dette for-
mål. I betragtning af kravet om ensartede regler i hele Fællesskabet blev
et ændringsdirektiv, der fastsætter proceduren og kriterierne, anset for at
være det bedst egnede instrument."
De gældende direktiver om finansielle tjenesteydelser indeholder allerede
regler om godkendelse af større aktieoverdragelser. Formålet med forsla-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
321916_0004.png
4/5
get er yderligere at lette grænseoverskridende virksomhedsopkøb i den
finansielle sektor. Dette mål kan ikke opnås af medlemslandene alene.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
4. Gældende dansk ret
I medfør af § 61, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed skal enhver fysisk
eller juridisk person, der påtænker direkte eller indirekte at erhverve en
kvalificeret andel på 10 % eller derover, jf. § 5, stk. 3, i en finansiel virk-
somhed eller en finansiel holdingvirksomhed, på forhånd underrette Fi-
nanstilsynet. Finanstilsynet skal godkende den påtænkte erhvervelse. Det
samme gælder ved en forøgelse af den kvalificerede andel, der medfører,
at denne efter erhvervelsen vil udgøre eller overstige en grænse på hen-
holdsvis 20 %, 33 % eller 50 % af selskabskapitalen eller stemmeret-
tighederne, eller medfører, at den finansielle virksomhed eller den finan-
sielle holdingvirksomhed bliver en dattervirksomhed.
En tilsvarende regel findes i § 10, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v.
Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
5. Høring
Forslaget har været forelagt EU-Specialudvalget for den finansielle sek-
tor. På udvalgets møde den 26. oktober var der ikke bemærkninger til
Kommissionens forslag.
6. Andre landes holdninger
De foreløbige tilkendegivelser om forslaget viser, at
- der er delte meninger om de foreslåede kriterier for undersøgelsen
og godkendelsen af ansøgninger om aktieovertagelser,
- et stort antal lande ønsker, at fristen for behandlingen af ansøg-
ninger om aktieerhvervelser bliver betydeligt længere, end Kom-
missionen foreslår,
- en række lande ønsker, at fristen først begynder at løbe, når samt-
lige oplysninger er modtaget,
- et meget stort antal lande ikke kan acceptere den del af forslaget,
som giver Kommissionen ret til at få udleveret grundlaget for et
afslag.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan
- tilslutte sig listen med kriterier, som kan indgå i behandlingen af
en ansøgning,
- støtte, at det bør være lettere at erhverve større aktieposter i finan-
sielle virksomheder i andre EU-lande,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
321916_0005.png
5/5
-
tilslutte sig en længere frist for behandling af ansøgninger, hvis
det viser sig nødvendigt for at forslaget kan vedtages.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Procentgrænserne for godkendelse af erhvervelse af aktieposter i Lov om
finansiel Virksomhed skal justeres. De foreslåede kriterier, der må an-
vendes ved behandlingen af ansøgninger, samt tidsfrister skal indarbejdes
i Lov om finansiel Virksomhed og Værdipapirhandelsloven.
Godkendelsesproceduren for indenlandske aktieerhvervelser i finansielle
virksomheder påvirkes ikke af forslaget.
Forslaget vil ikke medføre øgede omkostninger for Finanstilsynet ved be-
handlingen af ansøgninger.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
I det omfang barriererne for den grænseoverskridende konsolidering
mindskes, vil det indre marked fungere bedre. Antallet af virksomheds-
opkøb i den finansielle sektor må på denne baggrund forventes at tilnær-
me sig antallet af aktieopkøb og virksomhedsopkøb i andre brancher.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen anfører, at forslaget ikke medfører nye administrative
byrder. Angivelsen af de kriterier, som myndighederne skal lægge til
grund samt listen med dokumentationskrav indebærer en lettelse for ak-
tieerhververne og deres udarbejdelse af ansøgningen. Særligt fastlæggel-
sen af en samarbejdsprocedure for tilsynsmyndighedernes godkendelse af
aktieoverdragelser vil kunne betyde en lettelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget
ECOFIN-rådet har vedtaget rådskonklusioner om grænseoverskridende
virksomhedsopkøb i den finansielle sektor på møderne den 8. november
2005 og 5. maj 2006. Konklusionerne har været nævnt i Folketingets Eu-
ropaudvalg til orientering forud for rådsmøderne. Der er sendt et forelø-
bigt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den 30. oktober –
KOM(2006) - Bilag 1. Erhvervsudvalget - Bilag 29.