Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0570 Bilag 1
Offentligt
315312_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
25. oktober 2006
120-16
Erhvervs- og Færdselskontoret
Mads Røddik Christensen
Telefon 33 92 39 56
[email protected]
Kommissionens forslag til Europaparlamentet og Rådets direktiv
om eftermontering af spejle på tunge køretøjer indregistreret i EU,
KOM (2006) 570.
Notat om nærhedsprincippet
Forslaget er vedtaget af Europakommissionen den 5. oktober 2006, og er frem-
sat i henhold til Traktaten, særligt artikel 71, dvs. vedtagelse efter proceduren
for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Der er med direktiv 2003/97 sket en harmonisering af kravene til spejle på nye
lastbiler med virkning fra 2006/2007. For så vidt angår den nuværende flåde
af tunge lastbiler er der imidlertid ikke sket en fælles regulering.
Med det nye direktivforslag er der lagt op til at skabe fælles regler for alle tunge
lastbiler i EU.
Fremsættelsen af forslaget er et led i opfyldelsen af Kommissionens målsætning
om en halvering af antallet af trafikdræbte i 2010. Det er hensigten med forsla-
get at øge trafiksikkerheden for de mest udsatte grupper af trafikanter, herun-
der særligt fodgængere, cyklister og motorcyklister. Der er for disse grupper af
trafikanter en ikke uvæsentlig risiko for at blive involveret i uheld med tunge
lastbiler, som følge af disse køretøjers ”blinde vinkel” i passagersiden.
Kommissionens forslag er fremsat bl.a. på baggrund af opfordringer fra Dan-
mark, Nederlandene og Belgien, som allerede har vedtaget nationale regler, der
svarer til det nye direktivforslag. For Danmark, som vedtog en skærpelse af reg-
lerne i 2004, vurderes det nye direktivforslag således ikke umiddelbart at få
konsekvenser.
Direktivet fastsætter de nærmere betingelser for hvilke køretøjer, der er omfat-
tet. Udgangspunktet er således, at direktivet omfatter de typer af tunge af køre-
tøjer, der ikke er omfattet af direktiv 2003/97. Dog er der fastsat visse undta-
gelsesbestemmelser for bl.a.
Køretøjer, med meget kort restlevetid
Køretøjer med sidespejle, der kun marginalt afviger fra den standard,
der er fastsat i direktiv 2003/97
Køretøjer, hvor det ikke er teknisk muligt at foretage en eftermontering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
315312_0002.png
Eftermonteringen skal være gennemført senest et år efter direktivets ikrafttræ-
den. Dog er der fastsat enkelte modifikationer for visse køretøjer -afhængigt af
tidspunktet for deres indregistrering.
Med hensyn til nærhedsprincippet har Kommissionen vurderet, at formålet
med direktivet af flere årsager ikke kan opnås ved national lovgivning.
For det første omfatter en national regulering alene lastbiler indregistreret i
den enkelte medlemsstat, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da godstransporter i
meget vid udstrækning foregår på tværs af landegrænser.
For det andet kunne en national regulering komme til at udgøre en handelsbar-
riere, - særligt når der med direktiv 2003/97 i forvejen er vedtaget et fælles re-
gelsæt på området. Et direktiv vil derfor i højere grad kunne sikre fælles ram-
mer for et meget konkurrencepræget godstransportmarked.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er af afgørende betydning, at
der skabes et fælles europæisk regelsæt, idet markedet for godstransport i høj
grad er internationalt. Regeringen er derfor meget tilfreds med, at Kommissio-
nen har valgt at følge blandt andet Danmarks opfordring til en fælles regule-
ring.
Det er regeringens opfattelse, at direktivet i væsentlig grad vil forbedre trafik-
sikkerheden for udsatte grupper af trafikanter. Direktivet vurderes derfor at
være et vigtigt led i bestræbelserne på, at opfylde Kommissionens målsætning
om en halvering af trafikdræbte frem til 2010.
På baggrund af ovenstående er det således regeringens opfattelse, at direktiv-
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Side 2/2