Færdselsstyrelsen
Bilteknisk Afdeling
Dato:
23. november 2006
J. nr.:
FS 712-000003
Dep. j.nr.:
459-2
Grundnotat om forslag til Europa-parlamentets og Rådets direktiv om eftermontering af
spejle på tunge lastbiler, som er indregistreret i Fællesskabet KOM(2006) 570 endelig
Revision 1 inklusive høringssvar.
Grundnotatet er parallelfremsendt til Folketinget Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
Formålet med forslaget er at forbedre trafiksikkerheden, navnlig for bløde trafikanter, ved at
reducere de blinde vinkler på højre side af lastbiler.
Der er allerede vedtaget et obligatorisk EU-direktiv, der fra 2006/2007 kræver gode spejle på nye
lastbiler, men der vil gå lang tid, før alle de ibrugværende lastbiler i EU er skiftet ud med nye, der
er udstyret med spejle efter de skærpede regler. Kommissionen foreslår derfor, at der for
ibrugværende lastbiler stilles samme krav til udsynet til højre for lastbilen, som der stilles til nye
lastbiler.
Direktivforslaget er inspireret af, at man i Holland, Belgien og Danmark har stillet skærpede krav
til ibrugværende lastbilers spejle for at reducere de blinde vinkler. Forslaget indeholder derfor en
undtagelsesbestemmelse for lastbiler, der allerede opfylder nationale bestemmelser i et af
medlemslandene, og som svarer til bestemmelserne i forslaget. Denne undtagelse bevirker, at
forslaget ikke vil kræve ændring af de danske regler om spejle på lastbiler.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 5. oktober 2006. Forslaget er fremsat under henvisning
til traktaten, særlig 71(1)(c), og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles
beslutningstagen med Europa-Parlamentet). Forslaget foreligger i dansk sprogversion. Europa-
Parlamentet skal i henhold til artikel 251 udtale sig om forslaget. Det vides endnu ikke, hvornår
Europa-Parlamentet vil afslutte dets 1. læsning.
Forslagets hovedelementer er følgende:
Lastbiler med tilladt totalvægt over 3,5 tons kræves udstyret med vidvinkel- og
nærzonespejle i højre side, der opfylder kravene i EU-direktiv 2003/97 ("spejldirektivet").
Lastbiler, der er indregistreret for første gang i mere end 10 år inden fristen for
implementering af direktivet i medlemslandene, er undtaget fra direktivet.
Lastbiler, der var omfattet af nationale spejlbestemmelser, inden direktiv 2003/97 trådte i
kraft d. 29. januar 2004, og som er udstyret med spejle, der giver et synsfelt på mindst 95%
af det krævede i jordniveau, er undtaget fra direktivet.
Medlemsstaterne skal i forbindelse med indførelsen af de nye spejlkrav tage initiativer for at
øge trafikanternes opmærksomhed på de farer, der skyldes lastbilers blinde vinkler.