Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0594 Bilag 1
Offentligt
316834_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
31. oktober 2006
149-5
Erhvervs- og Færdselskontoret
Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets direktiv
97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for udvikling af fæl-
lesskabets indre marked for posttjenester samt forbedring af disse
tjenesters kvalitet, som ændret ved direktiv 2002/39/EF af 10. juni
2002 om ændring af direktiv 97/67/EF, for så vidt angår yderligere
åbning af Fællesskabets marked for posttjenester.
Notat om nærhedsprincippet
Forslaget er fremsendt af Europa-Kommissionen den 18. oktober 2006. Det er
fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 47 (2), artikel 55 og artikel 95 dvs.
vedtagelse efter proceduren for fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversi-
on og forslaget er ikke officielt nummereret.
Forslaget er en videreførelse af liberaliseringen af fællesskabets indre marked
for posttjenester, der blev igangsat med Rådets og Europa-Parlamentets vedta-
gelse af direktiv 97/67/EF, som efterfølgende er ændret ved direktiv
2002/39/EF.
Europa-kommissionen stiller i direktivet forslag om, at konkurrencen gives fri
på EU’s postmarkeder i 2009. Dermed vil den måldato, der er fastsat i det nu-
værende postdirektiv (97/67/EF og 2002/39/EF), blive overholdt. Det foreslå-
ede nye direktiv er sidste skridt i en lang reformproces, der allerede har sat
konkurrencen fri i nogle af medlemslandene, medens andre medlemslande har
offentliggjort planer om at indføre fri konkurrence på postmarkederne inden
2009.
Posttjenesterne i Europa er omfattet af postdirektivet fra 1997 og 2002. Direk-
tivet indeholder rammebestemmelser som sikrer borgerne et vist serviceniveau
(postvirksomhederne pålægges befordringspligt) samtidig med at eneretsom-
rådet gradvist er blevet reduceret. I starten omfattede eneretten alle forsendel-
ser under 350 gram, en grænse der i 2002 blev sat ned til 100 gram og 1. januar
2006 til 50 gram (Danmark reducerede 1. januar 2005 eneretten til 50 gram).
Forslaget fastholder medlemsstaternes nuværende pligt til at sikre, at hele sam-
fundet kan betjenes med gode posttjenester, herunder mindst én omdeling og
indsamling mindst fem dage om ugen for alle EU’s borgere. Forslaget øger,
ifølge Kommissionen, forbrugerbeskyttelsen og styrker de relevante myndig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
316834_0002.png
hedsorganers rolle i de enkelte lande. Pligten til at sørge for, at posttjenesterne
kan benyttes til økonomisk overkommelige takster, fastholdes i forslaget, lige
som medlemsstaterne bevarer muligheden for at forlange, at der skal gælde
landsdækkende enhedstakster for enkeltforsendelser – eksempelvis for breve
og pakker. Forslaget giver endvidere medlemsstaterne en række muligheder
for, såfremt dette måtte vise sig nødvendigt, at støtte befordringspligten på om-
råder, hvor denne ikke er lønsom – f.eks. statsstøtte, offentlige udbud, kom-
pensationsfonde og udligning af omkostningerne.
Med afskaffelsen af eneretsområdet kan brugerne af posttjenesterne forvente,
at der sker en yderligere forbedring og udvikling af de tjenester, de kan benytte
sig af. De befordringspligtige virksomheder motiveres til at blive mere pålideli-
ge og effektive og yderligere lytte til kundernes behov, fordi de bliver udsat for
konkurrence fra nye markedsaktører. Desuden vil den fulde åbning af marke-
derne fremkalde nye arbejdspladser, direkte i nye postvirksomheder og indi-
rekte i de brancher der er afhængige af postsektoren.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, fremgår det af Kommissio-
nens forklarende memorandum, at målet med forslaget er at tilvejebringe et
indre marked for posttjenester ved afskaffelse af de befordringspligtige post-
virksomheders eneret, herunder afskaffelse af eksklusive rettigheder som fin-
des i sektoren. Forslaget sikrer universel postservice til rimelige priser til alle
brugere i fællesskabet og fastsætter harmoniserede principper for regulering af
den postale service i et åbent marked.
Disse mål kan ikke tilstrækkelig effektivt gennemføres af medlemslandene ale-
ne. De meste slående eksempler er blandt andet, at et antal medlemslande har
opretholdt postmonopoler af varierende størrelse til sikring af den universelle
service, medens andre medlemslande helt eller delvist har afskaffet monopo-
lerne eller har faste planer for at afskaffe disse inden 2009. Målene kan på
grund af omfanget og virkningerne af det foreslåede direktiv bedre opnås på
fællesskabs niveau, hvorfor fællesskabet kan vedtage regler i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Borgernes og virksomhedernes daglige forsyning med post er såvel et nationalt
som et internationalt anliggende, hvorfor fælles regler er en hensigtsmæssig
måde at varetage forsyningspligten (befordringspligten) på. Regeringen finder
endvidere, at fælles regler på området skaber gennemsigtighed og i øvrigt gør
det indre marked mere sammenhængende og fremmer konkurrencen blandt
postvirksomhederne i fællesskabet.
Side 2/2