Europaudvalget 2006-07
KOM (2006) 0708 Bilag 10
Offentligt
Ved Stranden 8
1061 København K
Tlf. 72 20 50 00
Fax 33 12 13 78
[email protected]
www.bm.dk
SE-nr. 10 17 27 48
Den danske regerings bemærkninger og svar på de stillede spørgsmål i
Kommissionens Grønbog: Modernisering af arbejdsretten med henblik
på tackling af det 21. århundredes udfordringer, KOM(2006) 708 ende-
lig af 22. november 2006.
30. marts 2007
Vores sag
7129-0017
Den danske regerings generelle bemærkninger
Kommissionens grønbog om moderniseringen af arbejdsretten med henblik
på tackling af det 21. århundredes udfordringer udgør et godt udgangspunkt
for en bred og nuanceret drøftelse af håndteringen af de fremtidige udfor-
dringer på arbejdsmarkederne på europæisk såvel som på nationalt plan.
Formålet med grønbogen er at drøfte, hvorledes den arbejdsretlige regulering
kan støtte Lissabonstrategiens målsætning om bæredygtig vækst med flere
og bedre job.
Den danske regering finder det helt centralt, at de enkelte medlemslande
gennem Lissabonprocessen fastholder fokus på forpligtende mål og refor-
mer, der kan fremme konkurrenceevne, beskæftigelse og social udvikling i
Europa.
Den danske regering hilser det meget velkomment, at Kommissionen gen-
nem grønbogen og den kommende meddelelse om flexicurity ønsker at ska-
be de bedst mulige rammer for den nødvendige omstilling til stadig skiftende
produktions- og konkurrencevilkår.
Øget fleksibilitet på arbejdsmarkederne er efter den danske regerings opfat-
telse afgørende for at sikre en bæredygtig økonomisk vækst, styrke den soci-
ale sammenhængskraft, fremme et rummeligt arbejdsmarked og forbedre be-
skæftigelsessikkerheden for den enkelte EU-borger.
Behovet for at øge fleksibiliteten på arbejdsmarkedet samt omstillingsmulig-
hederne for den enkelte virksomhed og den enkelte arbejdstager er helt afgø-
rende i lyset af de udfordringer, der følger af globaliseringen og den demo-
grafiske udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I indsatsen på det beskæftigelses- og socialpolitiske område finder den dan-
ske regering, at der skal lægges vægt på flexicurity og aktiv social inklusion
under hensyntagen til medlemsstaternes forskellige traditioner og udgangs-
punkt. Det er dog afgørende, at landene selv har ansvaret for at skabe de na-
tionale politikker, der er nødvendige for at sikre en holdbar social løsning.
Den danske regering skal samtidig understrege, at arbejdsmarkedssystemer-
ne i de enkelte medlemslande er meget forskellige, og at tiltag, der fungerer
godt i et medlemsland, ikke nødvendigvis vil have samme resultater i et an-
det medlemsland. Det er derfor vigtigt, at udmøntningen af grønbogen ikke
fører til anvisning af én model for den arbejdsretlige regulering i EU, men at
der tages behørigt hensyn til de forskellige arbejdsmarkedssystemer.
Den danske regering deler Kommissionens opfattelse af, at udfordringer for
de europæiske arbejdsmarkeder må søges imødekommet gennem en større
udbredelse af flexicurity-tankegangen, og er derfor enig med Kommissionen
i, at grønbogen et positivt led i denne proces.
Fremvækst af alternative ansættelsesformer
Grønbogen påpeger, at der er sket en vækst i alternative ansættelsesformer så
som tidsbegrænsede kontrakter, deltidskontrakter, vikaransættelse, free-
lancekontrakter o.l.
Den danske regering deler Kommissionens opfattelse af, at meget restriktive
regler for at ansætte og afskedige medarbejdere på ordinære ansættelseskon-
trakter i visse lande kan have ført til en stor vækst i alternative ansættelses-
former.
Samtidig er det også vigtigt at være opmærksom på, at alternative ansættel-
sesformer – også i lande med lempeligere regler for ansættelse og afskedi-
gelse – kan imødekomme virksomhedernes behov for større fleksibilitet og
konkurrenceevne og samtidig imødekomme den enkelte lønmodtagers øn-
sker om en bedre kombination mellem arbejde og fritid.
I den forbindelse er det vigtigt at pege på, at fremvæksten af alternative an-
sættelsesformer ikke i sig selv er et udtryk for en øget segmentering af ar-
bejdsmarkedet.
Afgørende er det naturligvis, at arbejdstagere på alternative ansættelsesfor-
mer ikke udsættes for urimelig forskelsbehandling. Dette er der allerede ta-
get højde for på EU-niveau i forbindelse med direktiverne om tidsbegrænset
ansættelse og deltidsansættelse, der begge baserer sig på rammeaftaler ind-
gået af arbejdsmarkedets parter på europæisk niveau. I Danmark er der end-
videre på dette område tradition for, at arbejdsmarkedets parter gennem de
kollektive overenskomster sikrer ligebehandling af personer uanset deres an-
sættelsesform, herunder fx også vikaransatte o.l.
2/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er den danske regerings erfaring, at detaljeret statslig regulering af ar-
bejdsmarkedet ikke bidrager til at fremme en positiv økonomisk udvikling
og øge produktiviteten. Den danske regering mener derfor, at det generelt er
meget tvivlsomt, om øget statslig eller EU-regulering uanset ansættelsesform
vil have en positiv effekt med hensyn til omstillingsparathed, øget beskæfti-
gelse og skabelse af nye job. Øget statslig eller EU-regulering vil kunne kol-
lidere med behovet for at udbrede flexicurity-tankegangen. I stedet for at fo-
kusere på at sikre ansættelsestryghed i det konkrete job, bør der således fo-
kuseres mere på at sikre generel beskæftigelsestryghed gennem større om-
stillingsevne, øget social dialog og tilstrækkelig økonomisk kompensation i
tilfælde af midlertidig ledighed.
Flexicurity i Danmark
Den fleksible regulering på det danske arbejdsmarked har afgørende betyd-
ning for, at danske arbejdstagere ikke låses fast i passiv forsørgelse eller lav-
produktive jobs, samt at virksomhederne ikke fastholdes i forældede produk-
tionsformer. Den danske arbejdsmarkedsmodel sikrer den nødvendig fleksi-
bilitet kombineret med aktiv social inklusion. Det er et særkende ved model-
len, at den fokuserer på at fastholde og udvikle den enkelte arbejdstagers be-
skæftigelsesmuligheder frem for at fokusere på ansættelsessikkerhed i for-
hold til konkrete jobs.
Et andet særkende er, at arbejdsmarkedets parter spiller en meget aktiv rolle
både med hensyn til reguleringen af arbejdsmarkedet og i tilrettelæggelsen af
arbejdsmarkedspolitikken. Det danske arbejdsmarked er karakteriseret ved
stærke repræsentative organisationer, der i vid udstrækning påtager sig an-
svaret for at løse opgaver, som i andre lande løses ved lovgivning. Arbejds-
markedets parter har autonomi og frihed til at regulere løn og arbejdsvilkår
uden indblanding fra staten. Dette har bl.a. givet sig udslag i, at der i dansk
ansættelsesret ikke er lovregulering om mindsteløn og opsigelsesvarsler, li-
gesom lønnen helt overvejende fastsættes i kollektive overenskomster eller
ved forhandling mellem den enkelte lønmodtager og arbejdsgiveren. Ar-
bejdsgiverens forpligtelse til at betale fx løn under sygdom og barsel er også
overvejende reguleret i overenskomsterne. Som eksempler på opgaver, som
arbejdsmarkedets parter har påtaget sig, kan nævnes opbygningen af supple-
rende pensionsordninger, der supplerer den lovbaserede folkepension, etab-
leringen af en central barselsfond, samt styrkelse af indsatsen vedrørende
voksen videre- og efteruddannelse.
Den danske regering ønsker at fastholde og styrke parternes rolle ved regule-
ring af arbejdsmarkedet, da denne reguleringsform muliggør en effektiv og
fleksibel tilpasning til de stadigt skiftende udfordringer inden for forskellige
brancheområder. Den danske regering ønsker således at styrke den sociale
dialog på såvel nationalt som på EU-niveau.
3/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
363272_0004.png
EU-reguleringen på arbejdsmarkedsområdet har udfordret den danske model,
der tager udgangspunkt i at sikre arbejdstagerens rettigheder primært gen-
nem kollektive overenskomster. For at sikre størst mulig sammenhæng med
den danske overenskomstmodel er der udviklet en mekanisme i forbindelse
med implementering af EU-direktiver, der sikrer parterne mulighed for at
gennemføre direktiver gennem kollektive overenskomster. Derved sikres det,
at der – i det omfang det er muligt inden for rammerne af det pågældende di-
rektiv – kan tages højde for særlige branchespecifikke hensyn. Modellen er
udviklet på baggrund af et ønske fra det danske Folketing om at kunne beva-
re overenskomstmodellen som primær reguleringsform på det arbejdsretlige
område.
På den baggrund er det den danske regerings opfattelse, at det er vigtigt, at
resultatet af høringen vedrørende grønbogen ikke fører til anvisning af én
model for den fremtidige regulering af arbejdsretten i EU. Det er den danske
regerings opfattelse, at der bør tages behørigt hensyn til, at hvert land har sit
nationale system baseret på det enkelte lands tradition for arbejdsmarkedsre-
gulering. Den danske regering forudsætter og lægger afgørende vægt på, at
den danske flexicurity-tankegang, der baserer sig på aftalemodellen og den
fleksible arbejdsmarkedsregulering, kan bevares, således at den fortsat kan
bidrage til udvikling, vækst og beskæftigelse.
Bemærkninger til den danske sprogversion/oversættelse
Den danske udgave af grønbogen indeholder desværre nogle uhensigtsmæs-
sigheder i oversættelsen, der kan have betydning i forhold til forståelsen af
flexicurity-tankegangen. Fra dansk side er der derfor i begyndelsen af marts
taget kontakt til DG Employment med konkrete forslag til korrektioner af
den danske version af grønbogen med henblik på at imødegå disse uhen-
sigtsmæssigheder.
Spørgsmålene og svarene
Spørgsmål 1. Hvad bør efter Deres mening prioriteres på en dagsorden
for fornuftige reformer af arbejdsretten?
I forbindelse med overvejelser om regulering på det arbejdsretlige område på
EU-niveau finder den danske regering det vigtigt, at nationale overenskom-
ster og aftaler respekteres, og at arbejdet med hensyn til den sociale dialog
og arbejdsmarkedets parters kompetence og initiativer i øvrigt understøttes. I
det omfang arbejdsmarkedets parter selv kan forhandle sig frem til løsninger,
hvad enten der er tale om nye initiativer eller tilpasning af eksisterende regu-
lering, bør dette understøttes, idet parterne med deres kendskab til aktuelle
og fremtidige behov dermed kan bidrage til at sikre en fleksibel og løbende
tilpasning af de europæiske arbejdsmarkeder. I den forbindelse kan en række
af de europæiske arbejdsmarkedsparters forskellige aftaler og handlingspla-
ner fra de senere år fremhæves.
4/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europæisk regulering på det arbejdsretlige område bør bygge på arbejdsmar-
kedets parters indflydelse og i øvrigt være af en sådan fleksibel beskaffen-
hed, at der efterfølgende kan ske den nødvendige tilpasning nationalt og på
sektorniveau.
Spørgsmål 2. Kan en tilpasning af arbejdsret og kollektive aftaler bi-
drage til at forbedre fleksibilitet og tryghed i ansættelsen og mindske
segmenteringen på arbejdsmarkedet? Hvis ja, hvordan?
Den danske regering finder, at mulighederne for kontinuerlig tilpasning er
vigtig. Regulering via kollektive aftaler giver i mange tilfælde mulighed for
at kombinere en høj grad af fleksibilitet med tryghed for den enkelte medar-
bejder.
I Danmark skifter en tredjedel af alle arbejdstagere job hvert år. I den forbin-
delse er det afgørende at sikre generel beskæftigelsessikkerhed gennem en
høj omstillingsevne hos den enkelte arbejdstager og virksomhed.
På det danske arbejdsmarked har arbejdsmarkedets parter været i stand til via
kollektive overenskomster og aftaler at sikre den nødvendige beskyttelse for
ansatte i atypiske ansættelsesforhold, hvilket har været medvirkende til at
mindske segmenteringen på arbejdsmarkedet.
Endelig skal den danske regering pege på, at lovgivning ikke på samme må-
de som kollektive overenskomster og aftaler kan tage højde for forholdene i
de forskellige brancheområder, og at lovgivning som udgangspunkt derfor
vil være en mindre fleksibel reguleringsform end regulering gennem over-
enskomster og aftaler.
Spørgsmål 3. Er eksisterende bestemmelser – i form af love og/eller kol-
lektive aftaler – en hindring eller et incitament for virksomheder og an-
satte, der søger at udnytte mulighederne for at øge produktiviteten og
tilpasse sig nye teknologier og de omlægninger, der nødvendiggøres af
den internationale konkurrence? Hvordan kan kvaliteten af de bestem-
melser, der berører de små og mellemstore virksomheder, forbedres,
uden at det går ud over deres målsætninger?
Efter den danske regerings opfattelse virker en omfattende statslig regulering
af arbejdsmarkedet/arbejdsvilkårene ikke befordrende for virksomhedernes
evne til at øge produktionen og tilpasningsevnen til nye teknologier - snarere
tværtimod.
Det er vigtigt, at alle virksomheder, store, mellemstore og små, har vilkår,
der sætter dem i stand til løbende at kunne omstille sig til skiftende produk-
tions- og markedsvilkår. Det betyder bl.a., at det skal være nemt at udvide og
indskrænke antallet af ansatte, mens det samtidig er vigtigt, at der er en soci-
al sikkerhed for lønmodtagerne.
5/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis de europæiske arbejdsmarkeder løbende skal kunne tilpasses med hen-
blik på at møde udfordringerne om øget vækst og produktivitet, er det væ-
sentligt, at reguleringen af arbejdsmarkederne er smidig og nem at ændre,
når der sker forandringer. Den verserende sag vedrørende arbejdstidsdirekti-
vet er et eksempel på de uheldige konsekvenser, der kan følge af en meget
detaljeret EU-regulering på arbejdsmarkedsområdet. EF-domstolens afgørel-
se i SIMAP- og Jaegersagerne udgør en retspraksis, der er uacceptabel for
langt de fleste EU-lande, og som vil have meget negative konsekvenser for
arbejdstilrettelæggelsen specielt inden for sundhedsområdet. På trods af
enighed mellem EU-lande om at ændre direktivet i retning af en mere fleksi-
bel fortolkning af reglerne om rådighedstid og kompenserende hviletid, har
det indtil videre ikke været muligt at gennemføre en sådan ændring af direk-
tivet.
Spørgsmål 4. Hvordan kan det gøres lettere at ansætte på tidsubegræn-
sede og tidsbegrænsede kontrakter, uanset om det er gennem lovgivning
eller kollektive aftaler, så der bliver større fleksibilitet inden for ram-
merne af disse kontrakter, samtidig med at der sikres passende normer
for tryghed i ansættelsen og social beskyttelse for alle?
Det er den danske regerings erfaring, at fleksible ansættelsesvilkår kombine-
ret med stor social tryghed betyder, at virksomheder har lettere ved og større
vilje til at ansætte nye medarbejdere.
Det virker befordrende på efterspørgslen af arbejdskraft og dermed skabel-
sen af nye job, hvis det er let at ansætte arbejdskraft kombineret med, at op-
sigelsesvarslerne ikke hindrer en løbende tilpasning af medarbejderstaben til
skiftende produktionsvilkår. Men det er vigtigt, at der i den sammenhæng er
sikring af den sociale beskyttelse for den enkelte.
For den enkelte arbejdstager er det således afgørende, at det i et fleksibelt ar-
bejdsmarkedssystem er muligt at modtage arbejdsløshedsdagpenge/social
sikring i tilfælde af midlertidig ledighed kombineret med målrettede tilbud
om jobtræning, efteruddannelse o.l. Den sociale beskyttelse behøver imidler-
tid ikke at være knyttet til selve ansættelsesforholdet eller være afhængig af
relationen mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren.
Spørgsmål 5. Ville det være nyttigt at overveje en kombination af mere
fleksible regler om tryghed i ansættelsen og veludtænkte ydelser til ar-
bejdsløse, både i form af indkomstkompensation (dvs. passiv arbejds-
markedspolitik) og aktiv arbejdsmarkedspolitik?
De danske erfaringer har vist, at kombinationen af mere fleksible regler om
tryghed i ansættelsen og veludtænkte ydelser til arbejdsløse kombineret med
en aktiv arbejdsmarkedspolitik, der følger udviklingen på arbejdsmarkedet
nøje med henblik på nødvendige justeringer, er meget effektiv.
6/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stive regler på arbejdsmarkedet, der gør det svært for virksomhederne at til-
passe arbejdsstyrken til markedsudviklingen, vil måske kunne opleves som
en form for jobsikkerhed for den enkelte, men reelt vil sådanne regler forhale
den nødvendige omstilling af produktionen og derved true vækst og beskæf-
tigelse.
Derfor bør der efter den danske regerings opfattelse lægges mindre vægt på
regler, der gør det vanskeligt for virksomheder at ansætte og afskedige med-
arbejdere som led i den løbende markedstilpasning. I stedet skal der sigtes
mod at øge beskæftigelsessikkerheden ved at øge omstillingsevne og kompe-
tencer hos virksomheder og den enkelte arbejdstager.
Ovenstående skal kombineres med en aktiv arbejdsmarkedspolitik, der ud-
over en rimelig økonomisk kompensation til de, der midlertidigt måtte stå
uden for arbejdsmarkedet, også sikrer en løbende opkvalificering og aktive-
ring.
Spørgsmål 6. Hvilken rolle kan lovgivning og/eller kollektive aftaler
mellem arbejdsmarkedets parter spille for at fremme adgangen til ud-
dannelse og lette overgangen mellem forskellige typer kontrakter, når
det gælder mobilitet opad, i løbet af et arbejdsliv, hvor den pågældende
har været uafbrudt erhvervsaktiv?
I Danmark satses der på en løbende efteruddannelse og opkvalificering af
arbejdsstyrken både på det kollektive og det individuelle niveau. En lang
række kollektive overenskomster indeholder bestemmelser om adgang til ef-
teruddannelse inden for det pågældende fagområde. Det er karakteristisk, at
adgangen til videre- og efteruddannelse ikke er knyttet til ansættelse på en
bestemt virksomhed, men til ansættelse inden for den pågældende overens-
komsts område.
Efter den danske regerings opfattelse er adgangen til videre- og efteruddan-
nelse et meget vigtigt element i forbindelse med de udfordringer, arbejds-
markederne står overfor. Den danske regering nedsatte på den baggrund et
trepartsudvalg om livslang opkvalificering og uddannelse for alle på ar-
bejdsmarkedet i september 2004. Udvalget afgav sin rapport i februar 2006.
En af de centrale anbefalinger i rapporten er, at arbejdsmarkedets parters
centrale rolle i opgaveløsningen på det erhvervsrettede videre- og efterud-
dannelsesområde skal fastholdes. I den opfølgende erklæring fra regeringen
og arbejdsmarkeds parter lægges der således også op til, at der skal ske en
fordeling af ansvaret for videreudviklingen på videre- og efteruddannelses-
området og sikring af et samspil mellem statens opgaver, virksomhedernes
opgaver, den enkelte lønmodtagers ansvar for egen udvikling og arbejdsmar-
kedets parters opgaver i forhold til at understøtte udviklingen af arbejdsstyr-
kens kompetencer.
7/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
363272_0008.png
Det er på den baggrund også naturligt, at efteruddannelse af lønmodtagerne i
forbindelse med overenskomstforhandlingerne i foråret 2007 har været et
centralt tema for forhandlingerne. Under forhandlingerne har der således væ-
ret fokuseret på at udvide adgangen til efteruddannelse med henblik på øget
mobilitet i løbet af arbejdslivet. Styrken ved modellen er, at der kan findes
branchespecifikke løsninger, der tager højde for de behov, som lønmodtage-
re beskæftiget på det pågældende område har og de udfordringer, som den
enkelte branche står over for.
Det er på den baggrund den danske regerings opfattelse, at et afbalanceret
samspil mellem på den ene side lovgivning f.s.v.a. de offentlige opgaver og
støttemuligheder til videre- og efteruddannelse og på den anden side et
stærkt engagement fra arbejdsmarkedets parter i form af bl.a. indgåelse af
kollektive overenskomster om sikring af lønmodtagernes adgang til videre-
og efteruddannelse er en fornuftig løsning på de udfordringer, arbejdsmarke-
derne står over for i de kommende år.
Spørgsmål 7. Er der behov for større klarhed i medlemsstaternes retlige
definition af arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende for at gøre
det lettere at skifte i god tro fra at være arbejdstager til at være selv-
stændig erhvervsdrivende og omvendt?
Den retlige definition af henholdsvis arbejdstagere og selvstændige er-
hvervsdrivende fastlægges i Danmark ud fra et samspil mellem ansættelses-
retlige regler og skatteretlige regler. I dansk ret skal en række elementer væ-
re opfyldt for, at en person anses for at være lønmodtager og dermed også
har lønmodtagerrettigheder.
Betingelserne for, at en person anses for at være lønmodtager i dansk ansæt-
telsesretlig sammenhæng, er udviklet gennem praksis. En lønmodtager er i
dansk ret almindeligvis karakteriseret ved at være en person, der i kraft af en
arbejdsaftale har pligt til personligt at udføre erhvervsmæssigt arbejde efter
arbejdsgiverens instruktioner, regning og risiko, under arbejdsgiverens tilsyn
og i arbejdsgiverens navn og mod betaling af vederlag.
Der kan endvidere peges på, at der i forbindelse med det enkelte lands er-
hvervspolitik kan iværksættes oplysningsarbejde for at informere lønmodta-
gere, der påtænker at blive selvstændige eller arbejdsgivere, om hvilke kon-
sekvenser dette har i forhold til deres retlige stilling og vice versa.
Det er efter den danske regerings opfattelse vigtigt, at der i det enkelte med-
lemsland er klarhed over, hvilke nationale regler der afgør om en given op-
gavevaretagelse udføres som lønmodtager eller som selvstændig erhvervs-
drivende. Det er endvidere vigtigt, at oplysninger om disse kriterier er til-
gængelige for udlændinge, der måtte søge beskæftigelse i det pågældende
land enten som selvstændige eller lønmodtagere. De kriterier, der gælder i
8/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
363272_0009.png
Danmark er at finde i manualen ”Regler for ophold og arbejde i Danmark” –
Se hjemmesiden
www.bm.dk/ophold
(www.bm.dk/residence i engelsk versi-
on).
Spørgsmål 8. Er der behov for et "rettighedsminimum" vedrørende alle
arbejdstageres arbejdsvilkår, uanset typen af deres ansættelseskon-
trakt? Hvilke virkninger ville sådanne minimumskrav efter Deres me-
ning have på jobskabelsen og på beskyttelsen af arbejdstagerne?
Den danske regering finder det afgørende, at der i overvejelserne om et ”ret-
tighedsminimum” tages behørigt højde for, at EU i dag opererer med 27 for-
skellige arbejdsmarkedssystemer og -reguleringer. Hvilke rettigheder, en ar-
bejdstager har i den enkelte medlemsstat, afhænger af den model for social
sikring samt af de traditioner for arbejdsmarkedsregulering, der er opbygget
gennem tiderne i det pågældende medlemsland.
Som nævnt i indledningen baserer den danske arbejdsmarkedsmodel sig på
flexicurity og en høj grad af aftaleregulering. Ved aftaleregulering kan der
tages højde for branchespecifikke behov for henholdsvis lønmodtageren og
arbejdsgiveren. Den danske regering finder ikke, at det er muligt eller ønske-
ligt at indføre et generelt rettighedsminimum.
Et generelt rettighedsminimum forekommer meget vanskeligt at definere,
afgrænse og kontrollere. Dertil kommer, at det vil kunne influere negativt på
mulighederne for en fleksibel regulering målrettet nationale og branchespeci-
fikke problemer og behov. Den danske regering finder endvidere, at et ret-
tighedsminimum vil kunne bidrage til at forstærke skellet mellem insidere og
outsidere på arbejdsmarkedet og begrænse outsideres mulighed for at få fod-
fæste på arbejdsmarkedet. Endelig vil indførelsen af et rettighedsminimum
kunne have en negativ effekt på jobskabelsen, da for faste regler vil kunne
dæmpe incitamenterne til at nyansætte.
Da de nationale lønmodtagerbegreber i EU er fastsat ud fra det enkelte lands
praksis og retstradition, hviler den arbejdsretlige regulering i medlemslande-
ne på vidt forskellige forudsætninger. Den danske regering finder alene af
denne grund, at det ikke er ønskeligt at fastsætte et rettighedsminimum på
fællesskabsplan.
9. Mener De, at det ansvar, der pålægges de forskellige parter i ansæt-
telsesforhold med flere parter, bør tydeliggøres, så det præciseres, hvem
der er ansvarlig for, at arbejdstagernes rettigheder respekteres? Ville
det være effektivt og muligt at gøre subsidiært ansvar gældende for un-
derentreprenører? Hvis ikke, hvilke andre muligheder er der for at sik-
re tilstrækkelig beskyttelse af arbejdstagerne i ansættelsesforhold med
tre parter?
9/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Danmark kan arbejdsmarkedets parter indgå aftaler om forholdet mellem
parterne i ansættelsesforholdet. Derudover har Danmark allerede i 1955 rati-
ficeret ILO-konvention nr. 94. Efter konventionen skal der i kontrakter ind-
gået mellem statslige myndigheder og private leverandører indsættes klausu-
ler om, at vedkommende arbejdstagere skal sikres en løn, herunder særlige
ydelser, arbejdstid og andre arbejdsvilkår, der ikke er mindre gunstige end
dem, der gælder på den egn, hvor arbejdet udføres. Konventionen finder an-
vendelse på arbejde, der udføres af underentreprenører eller personer, der har
fået overdraget kontrakten. Konventionen er på samme måde som udstatio-
neringsdirektivet et instrument til at imødegå social dumping. Til forskel fra
udstationeringsdirektivet er konventionens anvendelsesområde ikke begræn-
set til grænseoverskridende kontraktforhold inden for det europæiske fælles-
skab.
Det er den danske regerings opfattelse, at der ikke umiddelbart er behov for
en regulering af trepartsforholdet på EU-niveau. Såfremt der måtte være et
behov for regulering, varetages dette efter den danske regerings opfattelse
bedst nationalt.
Spørgsmål 10. Er der behov for at præcisere vikarers beskæftigelses-
mæssige status?
Forholdene for vikarer er forskellige i de enkelte medlemslande. Nogle lande
har valgt at regulere vikarers ansættelsesvilkår ved lovgivning, mens andre
lande, herunder Danmark, ikke har lovreguleret vikarers ansættelsesvilkår.
I Danmark er det i stedet arbejdsmarkedets parter, der gennem kollektive
overenskomster sikrer ligebehandling af vikaransatte.
Generelt reguleres løn- og arbejdsvilkår ikke gennem lovgivning i Danmark
men fortrinsvis gennem kollektive overenskomster indgået mellem arbejds-
markedets parter, hvis parterne finder, at der er behov for regulering. Dette
gælder også for vikarer, og generelt er vikarernes ansættelsesvilkår ikke rin-
gere end varigt ansattes.
Overenskomstdækningen af vikarer er i disse år stigende. Vikarer vil i man-
ge tilfælde være omfattet af de samme overenskomster som andre ansatte i
brugervirksomheden. I andre tilfælde er vikarerne omfattet af overenskom-
ster, som er indgået mellem vikarbureauet og fagforeningen. Er vikaren ikke
dækket af en kollektiv overenskomst, vil dennes løn- og ansættelsesvilkår
være aftalt mellem vikaren og bureauet i ansættelseskontrakten.
I mange tilfælde har vikarer en betydelig højere løn sammenlignet med va-
rigt ansatte, og flere lønmodtagere på det danske arbejdsmarked vælger ak-
tivt at være vikarer frem for at søge en varig ansættelse. Når den enkelte
lønmodtager vælger at arbejde gennem et vikarbureau, er det ofte begrundet
10/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med et ønske om frihed til selv at tilrettelægge, hvornår man vil arbejde og
muligheder for at få en højere løn. Dette er fx hyppigt forekommende i
sundhedssektoren. Endvidere kan det være et ønske om, at prøve mange for-
skellige typer af arbejde og brancher, som vikarbranchen giver mulighed for.
Det er regeringens opfattelse, at en vikaransættelse også kan være et væsent-
ligt instrument til indslusning af ledige på arbejdsmarkedet.
Det skal nævnes, at brugen af vikarer i Danmark ikke er så udbredt som i re-
sten af Europa. Dette skyldes bl.a. de relativt korte opsigelsesvarsler knyttet
til en varig ansættelse, som medfører, at arbejdsgivere/virksomheder ofte
vælger at ansætte folk i stedet for at bruge vikarer.
Samlet set er det den danske regerings opfattelse, at en direktivregulering af
vikarers arbejdsvilkår først og fremmest vil hæmme fleksibiliteten og mobi-
liteten på arbejdsmarkedet.
Spørgsmål 11. Hvordan kan mindstekravene vedrørende tilrettelæggelse
af arbejdstiden ændres, så både arbejdsgivere og arbejdstagere får stør-
re fleksibilitet, samtidig med at der sikres et højt beskyttelsesniveau for
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed? Hvilke aspekter ved arbejdsti-
dens tilrettelæggelse bør EU allerførst tage fat på?
Hvis såvel hensynet til fleksibilitet som hensynet til sikkerhed og sundhed
skal tilgodeses, er det ud fra den danske regerings synsvinkel af afgørende
betydning, at arbejdsmarkeds parter inddrages og i vidt omfang har mulighed
for at indgå aftaler om arbejdstid.
Det gældende arbejdstidsdirektiv (2003/88/EF) bør – ikke mindst i lyset af
domstolens afgørelse i SIMAP- og Jaegersagerne vedrørende rådighedsvag-
ter og afvikling af kompenserende hviletid – ændres, så der er mulighed for
at opretholde den fornødne fleksibilitet ikke mindst af hensyn til sundheds-
sektoren.
Overordnet finder den danske regering, at der i et direktiv om arbejdstidens
tilrettelæggelse bør sikres videst mulig adgang til at tilrettelægge arbejdstids-
regler gennem indgåelse af kollektive aftaler og overenskomster. Det er vig-
tigt at holde sig for øje, at arbejdsmarkedets parter på et givet område eller i
en given sektor har de bedste forudsætninger for at afbalancere hensynet til
arbejdstagerbeskyttelse med de særlige forhold, der gør sig gældende i den
pågældende sektor.
Lønmodtagerorganisationernes medvirken giver samtidig en høj grad af sik-
kerhed for, at der fastholdes et højt beskyttelsesniveau for arbejdstagernes
sikkerhed og sundhed.
11/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den danske regering vil særligt pege på spørgsmålet om, hvorvidt direktivets
bestemmelser skal anskues som gældende pr. lønmodtager eller pr. kontrakt,
som en aktuel problemstilling, hvor det hurtigst muligt skal gøres klart, at
medlemsstaterne fortsat kan anvende direktivets bestemmelser som gælden-
de pr. kontrakt, eller rettere pr. arbejdsgiver.
Det vil have meget negative konsekvenser for fleksibiliteten på de europæi-
ske arbejdsmarkeder, såfremt direktivets bestemmelser skal fortolkes som
gældende pr. lønmodtager. Der kan i den forbindelse peges på det registre-
rings- og kontrolapparat, som en sådan fortolkning nødvendiggør.
Hertil kommer de negative konsekvenser, der i realiteten følger af introduk-
tionen af en sådan fortolkning. Som alternativ til minutiøst at registrere alt
vedrørende arbejde for andre arbejdsgivere vil en arbejdsgiver kunne vælge
at stille som betingelse for overhovedet at ansætte lønmodtageren, at løn-
modtageren ikke har ansættelse andre steder. Dette vil i praksis kraftigt kun-
ne reducere adgangen til at have bijobs i Europa.
En betydelig vækst i omfanget af sort og illegalt arbejde i Europa vil være
uundgåeligt, hvis et mere eller mindre de facto forbud mod bijobs bliver en
realitet.
Sammenfattende finder den danske regering, at der snarest muligt må gen-
nemføres en ændring af arbejdstidsdirektivet, der sikrer en løsning på de
problemer vedr. rådighedsvagter og kompenserende hviletid, som SIMAP-
og Jaegersagerne har afstedkommet.
Hertil kommer, at et direktiv, der kan håndhæves og fastholder arbejdsgive-
ren som ansvarlig for overholdelsen af reglerne i det enkelte ansættelsesfor-
hold, og som derfor fortolkes og anvendes pr. kontrakt – eller pr. arbejdsgi-
ver om man vil – efter den danske regerings opfattelse er den eneste accep-
table og realistiske ramme om tilrettelæggelsen af arbejdstiden i Europa.
Spørgsmål 12. Hvordan kan arbejdstagernes rettigheder sikres i hele
EU for de arbejdstagere, der arbejder på tværnational basis, herunder
særligt grænsearbejdere? Mener De, at der er behov for mere ensartede
definitioner af begrebet arbejdstager i EU-direktiverne med det formål
at sikre, at disse arbejdstagere kan udøve deres rettigheder, uanset hvil-
ken medlemsstat de arbejder i? Eller mener De, at dette anliggende fort-
sat bør være overladt til medlemsstaterne?
Efter den danske regerings opfattelse er der allerede i dag en relativ detalje-
ret arbejdsretlig regulering på EU-niveau. Det er op til de enkelte medlems-
lande at sikre, at den nationale lovgivning giver arbejdstagerne de rettighe-
der, der følger af EU-reguleringen.
12/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den danske regering finder grundlæggende, at det fortsat bør være op til
medlemsstaterne at sikre arbejdstagernes rettigheder, idet der erindres om, at
arbejdstagerne som udgangspunkt er underlagt reglerne i det land, hvor de
normalt udfører deres arbejde, samt at det EU-retlige diskriminationsforbud
gælder for disse arbejdstagere. Der kan endvidere peges på, at fællesskabet
på enkelte områder har vedtaget en fælles arbejdstagerdefinition, jf. ramme-
direktivet om sikkerhed og sundhed, mens man i andre sammenhænge fortsat
overlader en sådan definition til national ret. I det omfang der er problemer
med at sikre arbejdstagerne de rettigheder, der kan udledes af EU-retten, fin-
der den danske regering, at Kommissionen bør iværksætte de nødvendige til-
tag til at sikre en effektiv gennemførelse af de pågældende retsakter.
Navnlig i relation til grænsearbejdere finder den danske regering anledning
til at bemærke, at de væsentligste problemstillinger synes at opstå i relation
til arbejdstagernes sociale sikring, snarere end i relation til deres ansættelses-
retlige eller arbejdsretlige beskyttelse. Set i det lys er det den danske rege-
rings opfattelse, at der allerede bør være tilstrækkelig mulighed for, at de re-
levante medlemslande kan indgå i et bilateralt samarbejde, som tager højde
for de konkrete problemstillinger, der kan opstå med hensyn til social sikring
(og skattemæssige spørgsmål). Den danske regering kan i den forbindelse
fremhæve, at der i dansk-svensk sammenhæng er blevet indgået sådanne af-
taler, ligesom der er blevet etableret en grænsegænger-portal, ”Øresund Di-
rekt”, med henblik på at sikre den fornødne information på området. Der er
endvidere bestræbelser på at etablere en lignende grænsegænger-portal mel-
lem Danmark og Tyskland.
Tilsvarende er der med den polske regering indledt et samarbejde med hen-
blik på at sikre, at den fri bevægelighed for arbejdstagere og tjenesteydere
sker på de vilkår og efter de regler, der gælder i modtagerlandet.
Sammenfattende er det den danske regerings opfattelse, at grænsegænger-
problematikken bedst løses regionalt via bilateralt samarbejde mellem de på-
gældende medlemslande og inden for rammerne af allerede eksisterende fæl-
lesskabsret (eksempelvis udstationeringsdirektivet).
Spørgsmål 13. Mener De, at det er nødvendigt at styrke det administra-
tive samarbejde mellem de relevante myndigheder for at gøre dem bed-
re til at håndhæve EF-arbejdsretten? Bør arbejdsmarkedets parter have
en rolle i dette samarbejde?
Efter den danske regerings opfattelse skal spørgsmål om håndhævelse og
sanktion fortsat være et nationalt anliggende. Dog finder den danske rege-
ring, at det vil være hensigtsmæssigt at styrke det administrative samarbejde
mellem relevante myndigheder – særligt på tværs af grænserne og navnlig i
forbindelse med udstationeringsdirektivet. Det kan konstateres, at det fortsat
13/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kan være vanskeligt at udveksle oplysninger om virksomheder, der udstatio-
nerer arbejdstagere fra hjemlandet til en anden medlemsstat.
Dertil kommer, at forbedring af informationsudveksling om nationale regler
mellem medlemsstater vil være ønskelig. I Danmark arbejder man i øjeblik-
ket med mulighederne for at skabe sig et fyldestgørende overblik over uden-
landske tjenesteydere og udstationerede.
I en dansk kontekst er det naturligt, at arbejdsmarkedets parter har en aktiv
rolle i at sikre ordnede løn- og ansættelsesvilkår, idet løn- og ansættelsesvil-
kår i Danmark primært fastlægges gennem kollektive overenskomster. Hertil
kommer, at mange EU-direktiver også er gennemført af parterne via aftaler
og overenskomster.
Spørgsmål 14. Mener De, at der er brug for andre initiativer på EU-plan
til at støtte medlemsstaternes tiltag til bekæmpelse af sort arbejde?
Efter den danske regerings opfattelse er et effektivt myndighedssamarbejde
på nationalt niveau en væsentlig forudsætning for bekæmpelse af sort arbej-
de.
I Danmark samarbejder skattemyndigheder, Arbejdsdirektoratet, Arbejdstil-
synet, udlændingemyndighederne og politiet i koordinerede aktioner for at
identificere og forebygge illegalt og sort arbejde.
Således blev der i Danmark i 2004-05 på skatteområdet iværksat en særlig
indsats til bekæmpelse af sort arbejde – det såkaldte Fairplay-initiativ. Dette
initiativ bygger netop på et udvidet myndighedssamarbejde samt på løbende
at styrke udvekslingen af oplysninger til og fra andre myndigheder.
Afgiftssvindel er tillige et element af sort arbejde, og den danske Fairplay-
indsats er i høj grad også rettet mod svindel med afgifter. Afgiftssvindelen er
i meget høj grad baseret på, at der forhandles varer, der er indkøbt i nabolan-
de, hvor moms og afgifter på de pågældende varer er lavere end i Danmark. I
sådanne tilfælde har danske myndigheder behov for bistand fra andre landes
myndigheder for at få prøvet spørgsmålet om de pågældende forretningsdri-
vendes involvering i en mulig uretmæssig afgiftsunddragelse.
Efter den danske regerings opfattelse bør der fra EU’s side være en aktiv
medvirken til at sikre, at der i de enkelte medlemslande er det nødvendige
fokus på bekæmpelse af sort arbejde. En anden væsentlig rolle for EU er at
sikre optimale muligheder for samarbejde og udveksling af oplysninger på
tværs af grænserne.
14/14