Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
1. februar 2007
504-22
Banekontoret
Supplerende grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Eu-
ropaparlamentets og Rådets direktiv om interoperabilitet i Fælles-
skabets jernbanesystem KOM(2006)783 endelig
Grundnotatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
Kommissionens forslag, hvis retsgrundlag er artikel 71 indgår i et bredere ini-
tiativ, hvis formål er at forbedre den tekniske side af jernbaneregelsættet, dvs.
interoperabilitetsdirektiverne, jernbanesikkerhedsdirektivet og agenturfor-
ordningen.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 13. december 2006 og er
fremsat i henhold til Traktaten, særligt artikel 71, dvs. vedtagelse efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Direktiv 96/48/EF og 2001/16 om henholdsvis interoperabilitet i det transeu-
ropæiske jernbanesystem for højhastighedstog og om interoperabilitet i det
transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog blev grundlæggende
revideret i 2004. Kommissionen finder nu, at det af et klarhedshensyn vil være
ønskeligt at omarbejde direktiverne.
Forslaget går ud på at kodificere, omarbejde og integrere direktiverne om in-
teroperabilitet
Forslaget indgår i et bredere initiativ, hvis formål bl.a. er at forbedre den tekni-
ske side af jernbaneregelsættet, hvilket er direktiverne om interoperabilitet i
jernbanesystemet (96/48/EF, 2001/16/EF og 2004/50/EF), forordning EF nr.
881/2004 om Det Europæiske Jernbaneagentur (”agenturet”) og jernbanesik-
kerhedsdirektivet (2004/49/EF).
Kommissionen finder, at sondringen mellem et system for højhastighedstog og
et system for konventionelle tog ikke berettiger til, at der er to særskilte direkti-
ver. Arbejdet med at udvikle Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet
(TSI’er) har vist, at en enkelt TSI for visse delsystemer god kan fungere for beg-