Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
19. januar 2007
504-22
Banekontoret
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europaparlamen-
tets og Rådets direktiv om ændring af jernbanesikkerhedsdirektivet
KOM(2006)784 endelig
Forslaget er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Tra-
fikudvalg.
Resumé
Kommissionens forslag, hvis retsgrundlag er artikel 71 indgår i et bredere ini-
tiativ, hvis formål er at forbedre den tekniske side af jernbaneregelsættet, dvs.
interoperabilitetsdirektiverne, jernbanesikkerhedsdirektivet og agenturfor-
ordningen.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 13. december 2006 og er
fremsat i henhold til Traktaten, særligt artikel 71, dvs. vedtagelse efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Som fortsættelse af bestræbelserne på at etablere et indre marked for jernbane-
transport har Rådet og Europa-Parlamentet vedtaget direktiv 2004/49/EF,
som fastsætter fælles rammer for reguleringen af jernbanesikkerheden. I direk-
tivets artikel 14 er der fastlagt procedurer for ibrugtagning af rullende jernba-
nemateriel.
Formålet med det nye direktivforslag er, at forenkle fællesskabsproceduren for
certificering af rullende materiel. Direktivforslaget ændrer hovedsagelig i arti-
kel 14 (eksisterende materiel), således at hvis en anden medlemsstat i forvejen
har udstedt ibrugtagningstilladelse gælder princippet om gensidig anerkendel-
se. Der vil således være tale om en obligatorisk gensidig anerkendelse af ibrug-
tagningstilladelse.
Efter dette princip skal rullende materiel som én gang er godkendt til ibrugtag-
ning i en medlemsstat, i givet fald kun certificeres specielt i en anden medlems-
stat, for så vidt angår supplerende nationale krav, der f.eks. følger af særlige
egenskaber ved det lokale banenet.