Forsvarsudvalget 2006-07
KOM (2006) 0787 Bilag 2
Offentligt
354330_0001.png
GRUNDNOTAT
om
Forslag til Rådets direktiv om indkredsning og klassificering af europæisk kritisk
infrastruktur og vurdering af behovet for at beskytte dem
”EPCIP-forslaget” af 12. december 2006
KOM(2006)787
samt
Meddelelse fra Kommissionen om et europæisk program for beskyttelse af
kritisk infrastruktur (EPCIP) af 12. december 2006
KOM(2006)786
1. Resumé
Kommissionen blev af Det Europæiske Råd i juni 2004 anmodet om at udsende et program for
beskyttelse af kritisk infrastruktur (EPCIP) med baggrund i terroranslagene i Madrid marts
2004. Rådet gentog ønsket om et EPCIP-program i rådskonklusionerne fra den 16. – 17. de-
cember 2004 samt i EU’s reviderede handlingsplan vedrørende indsatsen mod terrorisme af
10. juni 2005, og endvidere på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1. – 2. december
2005. Kommissionen udsendte i november 2005 en grønbog vedrørende EPCIP. Den 12. de-
cember 2006 udsendte Kommissionen et forslag til direktiv og en meddelelse om EPCIP.
Meddelelsen beskriver rammerne for det samlede EPCIP-program, mens direktivet konkret
fastlægger en procedure for udpegning af europæisk kritisk infrastruktur. Proceduren inde-
bærer, at der via komitologi (beslutningsprocedure under Kommissionen) fastlægges sektorvi-
se kriterier for udpegning af europæisk kritisk infrastruktur. Herefter indberetter medlems-
landene til Kommissionen, hvilke infrastrukturer der opfylder kriterierne. Endelig vedtages en
liste over europæisk kritisk infrastruktur ved komitologi-procedure. Operatører af europæisk
kritisk infrastruktur skal udarbejde en sikkerhedsplan for operatører og udpege en sikker-
hedsforbindelsesofficer. Medlemsstaterne skal herefter udarbejde risiko- og sårbarhedsvur-
deringer for sektorerne for europæisk kritisk infrastruktur.
Det fremgår af meddelelsen, at EPCIP udover proceduren for udpegning af europæisk kritisk
infrastruktur blandt andet også omfatter informations- og varslingsnetværket vedrørende kri-
tisk infrastruktur (CIWIN: Critical Infrastructure Warning Information Network), ekspert-
grupper, identifikation af indbyrdes afhængigheder, fremme af nationale programmer for kri-
tisk infrastrukturbeskyttelse, udvikling af en fælles tilgang til beredskabsplanlægning, en ydre
dimension samt ledsagende finansielle tiltag.
Fra dansk side kan man støtte det overordnede mål om at sikre en forsvarlig beskyttelse af
kritisk infrastruktur i Europa og bestræbelserne på at etablere et EPCIP-program.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354330_0002.png
2. Baggrund
Det Europæiske Råd anmodede i juni 2004 Kommissionen og den Højtstående Repræsentant
om at udforme en overordnet strategi til beskyttelse af kritisk infrastruktur i Europa.
Kommissionen vedtog den 20. oktober 2004 en meddelelse vedrørende beskyttelse af kritisk in-
frastruktur i indsatsen mod terrorisme (KOM(2004)702). Meddelelsen indeholder forslag til,
hvordan EU kan forbedre beredskabet bl.a. i forbindelse med terrorangreb, der påvirker kri-
tisk infrastruktur, og den foreslår et program om europæisk kritisk infrastruktur beskyttelse
(EPCIP) samt etablering af et informations- og varslingsnetværk vedrørende kritisk infra-
struktur (CIWIN).
Rådet gentog ønsket om et EPCIP-program i EU’s reviderede handlingsplan af 10. juni 2005
vedrørende indsatsen mod terrorisme, efter terrorangrebene i London den 7. juli 2005, samt
på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1. – 2. december 2005.
Rådskonklusionerne fra den 1. – 2. december 2005 slår bl.a. fast, at beskyttelse af kritisk in-
frastruktur er medlemsstaternes ansvar, at initiativer på EU-niveau skal respektere nærheds-
princippet, og at udgangspunktet for programmet bør være en ”all hazards approach”, dvs.
alle typer af hændelser, med særligt fokus på terrorisme. Det konkluderes endvidere, at kritisk
infrastrukturbeskyttelse i EU skal fremmes ved at styrke medlemsstaternes mulighed for at
identificere og beskytte national kritisk infrastruktur, samt at den private sektor involveres ak-
tivt.
Som forberedelse til udarbejdelsen af programmet udsendte Kommissionen den 17. november
2005 en grønbog om EPCIP. Derudover afholdt Kommissionen tre seminarer for repræsentan-
ter for medlemsstaterne og den private sektor, samt uformelle møder med medlemsstaternes
kontaktpersoner for kritisk infrastruktur og med repræsentanter for den private sektor (Tele-
kommunikationsindustrien og Dansk Industri).
Kommissionen udsendte den 12. december 2006 ”Forslag til Rådets direktiv om indkredsning
og klassificering af europæisk kritisk infrastruktur og vurdering af behovet for at beskytte
den” (KOM(2006)787) og ”Meddelelse fra Kommissionen om et europæisk program for beskyt-
telse af kritisk infrastruktur” (KOM(2006)786).
3. Hjemmelsgrundlag
Direktivforslagets hjemmel er EF-traktatens artikel 308, der forudsætter, at forslaget vedta-
ges efter indhentet udtalelse fra Europa-Parlamentet med enstemmighed i Rådet. Endvidere
henvises der i direktivforslaget til EURATOM, herunder artikel 203.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet i forhold til direktivet:
”Subsidiaritetsprincippet er respekteret, da de foranstaltninger, der træffes via dette forslag,
ikke kan gennemføres af nogen enkelt medlemsstat og derfor bedre kan træffes på EU-plan.
Selv om det er den enkelte medlemsstats ansvar at beskytte kritisk infrastruktur inden for
dens jurisdiktion, er det vigtigt for EU's sikkerhed at sikre, at infrastruktur, hvis afbrydelse el-
ler ødelæggelse kan have konsekvenser i to eller flere medlemsstater eller i en enkelt med-
lemsstat, hvis den kritiske infrastruktur er beliggende i en anden medlemsstat, er tilstrækkeligt
beskyttet, og at en eller flere medlemsstater ikke gøres sårbare som følge af svagheder eller
lave sikkerhedsstandarder i andre medlemsstater. Lignende regler vedrørende sikkerhed ville
også være med til at sikre, at konkurrencereglerne på det indre marked ikke forvrides.”
Side 2/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354330_0003.png
Regeringen lægger i sin vurdering af overholdelsen af nærhedsprincippet vægt på, at det
overordnede ansvar for at beskytte kritisk infrastruktur inden for medlemsstaternes jurisdik-
tion forsat påhviler medlemsstaterne samt ejere og operatører af kritisk infrastruktur, også i
forhold til den kritiske infrastruktur, som efter procedurerne i direktivet klassificeres som eu-
ropæisk kritisk infrastruktur.
Kommissionens forslag til direktiv sigter på de dele af den kritiske infrastruktur, som vil kunne
betegnes som ”europæisk kritisk infrastruktur”, dvs. de aktiver eller dele deraf, der er væ-
sentlige for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige funktioner, herunder forsyningskæ-
den og menneskers sundhed, sikkerhed og økonomisk eller social velfærd på europæisk niveau.
Det er derfor vigtigt, at der anvendes gennemsigtige og ensartede metoder til at identificere
kritisk infrastruktur på europæisk niveau.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at direktivforslaget vil bidrage til at sikre, at
medlemsstaterne fremover vil have en mere ensartet tilgang til beskyttelse af kritisk infra-
struktur, der har betydning på det europæiske niveau. Det er regeringens målsætning at und-
gå, at sårbarheder i en medlemsstat medfører omfattende konsekvenser for andre medlems-
stater. Regeringen vurderer, at dette mål mest hensigtsmæssigt kan opnås ved en koordineret
indsats på europæisk plan.
Regeringens vurdering er på dette grundlag, at direktivforslaget ikke strider mod nærheds-
princippet.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant i forhold til meddelelsen.
5. Formål og indhold
Kommissionen har præsenteret en meddelelse om et europæisk program for kritisk infrastruk-
turbeskyttelse sammen med et direktivforslag om identifikation af europæisk kritisk infrastruk-
tur. Meddelelsen beskriver rammerne for det samlede arbejde med beskyttelse af europæisk
kritisk infrastruktur, mens direktivet konkret fastlægger metoden for udpegning af europæisk
kritisk infrastruktur.
EPCIP-programmets generelle mål er at forbedre beskyttelsen af kritisk infrastruktur i EU
gennem udformning af rammer på EU-plan. Programmet sigter på at beskytte kritisk infra-
struktur i EU i forhold til alle former for farer, med prioriteret fokus på terror.
Meddelelsen beskriver de overordnede rammer i seks punkter:
En procedure for udpegning af europæisk kritisk infrastruktur. Proceduren fast-
lægges i direktivet, som beskrives nedenfor.
Foranstaltninger med henblik på at lette gennemførelsen af programmet, herunder
en EPCIP handlingsplan (en tidsplan for gennemførelsen af EPCIP), et kommunika-
tionsnetværk vedrørende kritisk infrastruktur (CIWIN), anvendelse af ekspertgrup-
per, procedurer for deling af oplysning om beskyttelse af kritisk infrastruktur samt
analyse af indbyrdes afhængigheder.
Støtte til medlemsstaterne vedrørende national kritisk infrastruktur. Hver med-
lemsstat opfordres til at udarbejde et nationalt program for beskyttelse af national
kritisk infrastruktur, og meddelelsen opstiller en række spørgsmål, som et nationalt
program kan tage op.
Beredskabsplaner – herunder udarbejdelse af en sammenhængende strategi for
udarbejdelse af beredskabsplaner.
Side 3/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354330_0004.png
En ekstern dimension i form af et øget samarbejde ud over EU’s grænser om be-
skyttelse af kritisk infrastruktur.
Ledsagende finansielle foranstaltninger, navnlig programmet om forebyggelse, be-
redskab og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme og andre sikkerhedsre-
laterede risici for perioden 2007-2013.
Bortset fra proceduren for udpegning af europæisk kritisk infrastruktur er tiltagene frivillige
for medlemslandene.
Direktivet om udpegning af europæisk kritisk infrastruktur skal sikre:
Forsvarlige beskyttelsesniveauer for europæisk kritisk infrastruktur.
At alle parter i europæisk kritisk infrastruktur er underlagt de samme rettigheder
og pligter.
At stabiliteten i det indre marked er opretholdt.
Europæisk kritisk infrastruktur defineres som infrastruktur, hvis afbrydelse eller ødelæggelse
vil påvirke to eller flere medlemsstater eller en enkelt medlemsstat, hvis den pågældende in-
frastruktur er placeret i en anden medlemsstat.
Der eksisterer pt. i EU ingen foranstaltninger på tværs af sektorerne, om end der eksisterer
en række forholdsregler på EU-niveau indenfor IT-sektoren, sundhedssektoren, den finansiel-
le sektor, transportsektoren, den kemiske sektor samt den nukleare sektor.
Direktivet fastlægger, at Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne udvikler sektorop-
delte og tværgående kriterier for identifikation af europæisk kritisk infrastruktur ud fra konse-
kvenserne af en ødelæggelse eller afbrydelse af en given infrastruktur. Det foreslås, at konse-
kvenserne skal vurderes ud fra størrelsen af befolkningen som påvirkes samt økonomiske, mil-
jømæssige, politiske og psykologiske virkninger samt følger for folkesundheden.
Direktivet pålægger hver medlemsstat at identificere infrastruktur som opfylder kriterierne, og
informere Kommissionen om disse. Herefter udarbejder Kommissionen et udkast til en liste
over europæisk kritisk infrastruktur, som vedtages gennem komitologi-procedure. Arbejdet
bygger på en liste over kritisk infrastruktur-sektorer, som findes i et bilag til direktivet. Listen
kan revideres gennem komitologi-procedure.
Medlemsstaterne skal sikre at ejere/operatører af europæisk kritisk infrastruktur udarbejder
en sikkerhedsplan for operatører (Operator Security Plan – OSP), som identificerer ejere og
operatørers vigtige aktiver og etablerer relevante sikkerhedsløsninger for deres beskyttelse.
Direktivet fastsætter en minimumsstandard for indholdet i en sikkerhedsplan for operatører.
Sikkerhedsplanerne skal indsendes til medlemsstaten, som udarbejder generelle risiko- og
sårbarhedsanalyser for hver sektor. Derudover skal ejere/operatører af kritisk infrastruktur
udpege en sikkerhedsforbindelsesofficer, som skal være kontaktled til medlemsstaten for al in-
formation vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig om direktivforslaget i henhold til traktatens artikel 308.
Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Side 4/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ansvaret for kritisk infrastrukturbeskyttelse i Danmark følger af sektoransvarsprincippet, jf.
beredskabsloven § 24; ”De enkelte ministre skal inden for deres område planlægge for opret-
holdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker og katastrofer (…).”
Ministerierne skal sørge for, at den nødvendige lovgivning, bekendtgørelser m.m. tilvejebrin-
ges i ressortlovgivningen. Regulering i ressortlovgivningen kan ske enten som en specifik be-
redskabsmæssig lovgivning eller som led i den almindelige lovgivning.
Beredskabskrav til operatører af kritisk infrastruktur kan blandt andet findes i:
Havnesikringsbekendtgørelsen
Elforsyningslovens § 85 b
Naturgasforsyningslovens § 15 a
Varmeforsyningslovens § 29 a
Lov om pligtige lagre af mineralolie og mineralolieprodukter § 5 a
Offshoresikkerhedslovens § 45, stk. 4-5
Fødevarelovens § 59
Sundhedsloven §§ 210-211
Lov om konkurrence og forbrugerforhold på telemarkedet § 86
Vedtagelse af direktivforslaget vil medføre, at Danmark skal sikre dækkende lovgivning, som
fastlægger, at operatører af europæisk kritisk infrastruktur skal udarbejde en sikkerhedsplan
for operatører som opfylder kravene i direktivet, samt at operatører af europæisk kritisk in-
frastruktur skal udpege en sikkerhedsforbindelsesofficer.
Det er vurderingen, at implementeringen af Kommissionens forslag til direktiv vil kræve æn-
dringer i dansk ret.
Det vurderes, at kravet om lovgivning kan opfyldes ved, at relevante bestemmelser indføjes i
eksisterende sektorlovgivning eller ved at der indføres særskilt lovgivning om europæisk kritisk
infrastruktur.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelses-
niveauet
Direktivforslaget vil forpligte den danske stat til at identificere europæisk kritisk infrastruktur i
Danmark samt kritisk infrastruktur i udlandet, hvis afbrydelse eller ødelæggelse vil have væ-
sentlige konsekvenser for Danmark. EPCIP vil medføre en række nye opgaver, hvor det er van-
skeligt på det nuværende grundlag at vurdere, hvor omfattende opgaven vil være. Disse opga-
ver vil involvere alle myndigheder med ansvar for kritisk infrastruktur. Opgavens karakter og
omfang vil afhænge af de kriterier, der skal vedtages for at udpege europæisk kritisk infra-
struktur. Dertil kommer, at arbejdet med den øvrige nationale kritiske infrastruktur må ventes
påvirket af det arbejde, som udgøres af den europæiske kritiske infrastruktur.
Det er ligeledes vanskeligt at vurdere, hvor omfattende dette arbejde vil være og tilsvarende
gælder arbejdet med at udarbejde risiko- og trusselsvurderinger for hver af sektorerne for
europæisk kritisk infrastruktur i Danmark, herunder i hvilket omfang der er tale om udvidelser
i forhold til det arbejde, der allerede gennemføres i dag.
Side 5/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354330_0006.png
Kravet i direktivforslaget om, at operatører af europæisk kritisk infrastruktur skal implemente-
re en sikkerhedsplan for operatører, kan pålægge de udpegede virksomheder yderligere ar-
bejdsopgaver. Kravet kan derfor betyde, at disse operatører pålægges særskilte udgifter, dog
afhængigt af i hvilket omfang de opstillede krav reelt indebærer ændrede og øgede opgaver i
forhold til det sikkerhedsarbejde, som operatørerne udfører i dag.
De potentielle økonomiske og administrative byrder for operatørerne mindskes, hvis direktiv-
forslaget ændres, så kravene til sikkerhedsplaner kan opfyldes ved at tilføje de nødvendige ele-
menter til allerede eksisterende beredskabs- og sikkerhedsplaner. Der vil i sektorerne være
forskel på, i hvor høj grad enkelte elementer i sikkerhedsplanen er omfattet af eksisterende
sektorspecifikke krav, og dermed hvor store ekstra byrder kravet om en sikkerhedsplan for
operatører vil kunne indebære.
Forslaget indebærer ikke i sig selv væsentlige udgifter på EU’s budget, men det er forudsat, at
der kan opnås EU-tilskud fra programmet ”Forebyggelse, beredskabs og konsekvenshåndte-
ring i forbindelse med terrorisme og andre sikkerhedsrelaterede risici”, der har en samlet be-
villing på 137,5 mio. EUR i perioden 2007-2013. Danmark betaler 2% af EU’s udgifter. Pro-
grammet kan ikke (med)finansiere egentlige investeringer i hardware og udstyr, men blandt
andet tiltag til fremme af risikovurderinger, evalueringer med hensyn på identificering af trus-
ler m.v., udvikling af minimumstandarder og værktøjer, risikoanalyser, samt udgifter vedrøren-
de samarbejde og udvikling af bedste praksis.
9. Høring
Direktivforslaget og meddelelsen er sendt i høring i EU Specialudvalget på Civilbeskyttelsesom-
rådet m.fl. den 10. januar 2007 med tidsfrist for bemærkninger den 24. januar 2007.
Bemærkninger fra interesseorganisationer m.fl.
Naviair anfører, at direktivforslagets artikel 5 om sikkerhedsplaner og håndteringen af disse,
herunder etablering af et overvågningssystem til feedback/kontrol af operatører af kritisk in-
frastruktur, giver stor risiko for dobbeltarbejde, i og med at de fleste relevante virksomheder
allerede har udarbejdet specifikke beredskabsplaner, og som meget vel kan være mere detal-
jerede end det, der foreskrives i direktivforslaget.
Herudover finder Naviair, at de enkelte operatører er de nærmeste til at vide, hvilke elemen-
ter, der skal indeholdes i en beredskabsplan, og det bør derfor være tilstrækkeligt, såfremt det
af et givet direktiv på området fremgår, at operatørerne skal sikre, at elementerne i sikker-
hedsplanen er til stede.
Endvidere er lufttrafiktjeneste området allerede omfattet af de såkaldte Common Requirement,
som er en del af EU’s Single European Sky regelsæt. Det fremgår heraf, at der skal udarbej-
des nødplaner for alle de tjenester, som den pågældende virksomhed udøver, i tilfælde af, at
der indtræder begivenheder, som fører til væsentlig forringelse eller afbrydelse af den pågæl-
dendes tjenester. Common Requirements giver ikke detaljerede regler for, hvordan bered-
skabsplaner skal udarbejdes, og hvad de nærmere skal indeholde, men reglerne skal sikre, at
planerne foreligger.
Hvorvidt der skal udpeges en sikkerhedforbindelsessofficer bør være den enkelte operatørs
eget valg, og ikke noget, der fremgår af direktivet.
Til indberetningskravet i artikel 7 anfører Naviair, at også i henhold til Common Requirements
er lufttrafiktjenesteudbyderne forpligtet til at oprette et Security Management System, der
bl.a. skal indeholde procedurer for risikovurderinger, korrigerende tiltag og registreringer af
uregelmæssigheder. Såfremt der med EPCIP direktivet indføres krav om endnu et system,
Side 6/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvorefter der skal udarbejdes risiko- og sårbarhedsanalyser, eventuelt efter en fælles EU-
metode, vil dette pålægge en lufttrafiktjenesteudbyder en yderligere byrde, i fald en konkret
tjeneste udpeges som kritisk europæisk infrastruktur. Dette vil betyde flere administrative
byrder for de berørte virksomheder.
Post Danmark har noteret, at postområdet er faldet ud i det fremlagte direktivforslag som et
relevant område, hvorefter hele området Civil Administration er fjernet, hvilket tidligere indgik
i grønbogen om kritisk infrastrukturbeskyttelse.
Sund & Bælt anfører, at det er uhyre vigtigt, at kriterierne for identifikation af europæisk kri-
tisk infrastruktur på transportområdet bliver fastlagt, inden arbejdet med EPCIP i øvrigt kom-
mer for langt. Det påpeges, at bl.a. alternative transportmuligheder har indflydelse på, om en
given infrastruktur kan anses for kritisk, og analyse af dette bør derfor være en af de forud-
sætninger, der skal være opfyldt, før kritisk infrastruktur kan udpeges.
Det påpeges, at der som regel pågår omfattende risikoanalyser i forbindelse med infrastruk-
turanlæg, særligt i relation til trusler som naturkatastrofer og andre ulykkesårsager. Sådanne
analyser fastlægger et passende sikkerhedsniveau for anlæggene. Uanset, at terrortrusler i
sin natur ikke kan underkastes tilsvarende risikoanalyser, så er der på Storebæltsforbindelsen
etableret nogle grundlæggende beskyttelsesforanstaltninger, som kan suppleres med en række
graduerede sikringstiltag, der kan iværksættes i takt med at terrortruslen identificeres og
gradvist øges. Dette princip bør også være bærende på europæisk plan, da permanente sik-
ringsforanstaltninger overfor terror bør holdes på et passende lavt niveau for at undgå om-
fattende etablerings- og driftsudgifter til foranstaltninger, der ikke afspejler en reel terror-
trussel.
Sund & Bælt finder, at det er vigtigt at få slået fast, at handlingsplaner for beskyttelse mod
terror er af særdeles fortrolig karakter. Dette betyder dog ikke, at der ikke indenfor trans-
portområdet kan være behov blandt de sikringsansvarlige operatører for at etablere en gene-
rel erfaringsudveksling om principper og metoder. Dette sker allerede i dag i nogen udstræk-
ning, men Sund & Bælt kan støtte en egentlig platform, der på en sikker måde kan anvendes til
udveksling af bedste praksis.
Vedrørende de ikke-bindende foranstaltninger, indkredsning og analyse af den indbyrdes af-
hængighed, bemærker Sund & Bælt, at en sådan analyse skal baseres på et åbent og konstruk-
tivt samarbejde mellem de berørte parter i forhold til den kritiske transportinfrastruktur. Af-
hængigt af kriterierne for udpegning af kritisk transportinfrastruktur, kan opgaven gøres me-
get stor, og det er derfor vigtigt, at der sikres en top-down proces, således at analysen kun
beskæftiger sig med de allermest væsentlige elementer.
For så vidt angår ledsagedokumentets bemærkninger om sårbarheds-, trussels- og risikovur-
deringer i forbindelse med europæisk kritisk infrastruktur, bemærker Sund & Bælt, at det er
væsentligt, at der er metodefrihed til at gennemføre sådanne analyser, idet der kan være knyt-
tet særdeles mange ressourcer til gennemførelse af den slags analyser. Trusselsvurdering er
i den forbindelse et separat emne, som Sund & Bælt går ud fra bliver håndteret i PET-regi.
Øresundsbron finder, at det er fornuftigt og hensigtsmæssigt, at der forefindes ensartede
retningslinier for beskyttelse af og beredskab for kritisk infrastruktur. Fælles retningsliner i
form af Operator Security Plans eller lignende vil på sigt sikre en form for ”best practice” for
beskyttelse og beredskab i forbindelse med europæisk kritisk infrastruktur.
Det er til gengæld vigtigt, at der er metodefrihed ved gennemførelse af sårbarheds-, trussels-
og risikovurderinger, samt ved udarbejdelse af Operator Security Plans, så allerede eksiste-
rende og omfattende vurderinger, beregninger og planer kan anvendes. Ved udpegning af
kontaktpunkt og sikkerhedsforbindelsesofficer antager Øresundsbron, at Kommissionen her
Side 7/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tager andre EU-regelsæt med tilsvarende krav i betragtning, således at der ikke dannes unød-
vendigt stort bureaukrati i de enkelte medlemsstater.
Øresundsbron påpeger, at direktivforslaget giver Kommissionen mulighed for at kræve speci-
fikke beskyttelsesforanstaltninger for europæisk kritisk infrastruktur, og dette kan betyde, at
udpeget infrastruktur kan blive belastet med betydelige økonomiske omkostninger, som meget
vel kan andrage to cifrede millionbeløb. Øresundsbron forudsætter derfor, at der i EU-regi el-
ler på nationalt plan afsættes særlige midler til dækning af sådanne omkostninger, således at
en eventuel udpegning af Øresundsbron som europæisk kritisk infrastruktur ikke får økonomi-
ske følger for selskabet.
Øresundsbron påpeger det vigtige i, at selskabet selv får indflydelse i forbindelse med en
eventuel fremtidig udpegningsproces.
DONG Energy bemærker, at meget allerede er på plads, idet beredskabsloven, den nationale
beredskabsplan og de to beredskabsbekendtgørelser fra Energistyrelsen dækker meget. Ud-
fordringen bliver at gennemføre analyserne af, hvad der er kritisk infrastruktur. Sårbarheds-
vurderingerne på udvalgte anlæg bør nok gennemføres i et tættere samarbejde mellem aktø-
rerne, end det til nu har været tilfældet. Direktivforslaget indeholder nogle fornuftige bestem-
melser omkring videnbeskyttelse og sikkerhedsgodkendelse. Det kunne pege på, at der måske
bør tages et initiativ til at vurdere på behovet for at sikkerhedsgodkende nøgledeltagere i pro-
cesserne.
Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR) finder det hensigtsmæssigt, at der udarbejdes en
overordnet ramme for sikring af europæisk kritisk infrastruktur i relation til energiområdet.
OFR kan derfor støtte Kommissionens forslag til program for beskyttelse af kritisk infrastruk-
tur. Det påpeges, at det må sikres, at der ikke pålægges unødige byrder på operatøren af den
omhandlende kritiske infrastruktur.
North Sea Operators Committee - Denmark (NSOC-D) finder at EPCIP alene bør omfatte ter-
rortrusler, da der allerede eksisterer lovgivning og beredskabsplanlægning for de andre typer
af hændelser, som pålægges politiet og redningsberedskabet. Ejere/operatører bør fortsætte
med at bidrage til at identificere kritisk infrastruktur, og om nødvendigt at opstille kriterier for
beskyttelsesforanstaltninger.
Dansk Erhverv
Den af Kommissionen foreslåede fremgangsmåde til at løse de konkrete sikkerhedsspørgsmål
på infrastrukturområdet er atypisk, idet man ikke i EU systemet umiddelbart har mulighed for
at iværksætte et samarbejde/arbejde, der de facto svarer til en efterretningstjenestes. Dansk
Erhverv rejser derfor overordnet tvivl om selve den foreslåede proces til indkredsning og
klassificering af europæisk kritisk infrastruktur.
Den foreslåede fremgangsmåde er den samme som et almindeligt kommissionsforslag til lov-
givning. Det vil sige en politisk proces, hvor resultatet afhænger af politisk enighed. Identifika-
tionen af udsatte mål foretages således ikke af eksperter i sikkerhed, der kan udarbejde den
mest optimale sikkerhedsløsning, men derimod politikere som søger en politisk løsning.
Dansk Erhverv finder det endvidere væsentligt at skelne mellem, hvorvidt der er tale om sik-
ring imod terror eller sikring imod naturkatastrofer eller lignende. Konsekvenserne kan være
de samme, men der stor forskel på risiko og sikringsforanstaltninger.
For så vidt angår terrorangreb foretages den forudgående risikovurdering bedst i de natio-
nale efterretningstjenester og det er afgørende vigtigt for funktionen af disse tjenester, at de
har adgang til et intensivt internationalt samarbejde med deres søsterorganisationer i andre
lande også ud over EU's grænser.
Side 8/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efterretningstjenesternes primære funktion på dette område er at opdage og optrevle eventu-
elle terrorangreb før de finder sted. På den baggrund er det helt afgørende for Dansk Er-
hverv, at tjenesternes effektivitet og interoperabilitet som absolut mindstemål bibeholdes og
helst forbedres ved ethvert tiltag på området.
Der findes allerede internationalt samarbejde både på efterretningsområdet og på området
for naturkatastrofer. Dansk Erhverv afholder sig fra at vurdere, om samarbejdet er tilstræk-
keligt og effektivt nok, men henleder opmærksomheden på, at en evt. oprettelse af et europæisk
agentur for infrastruktursikring, der fungerer sideordnet med disse systemer hverken vil væ-
re hensigtsmæssigt eller effektivt.
Dansk Erhverv påpeger, at koordination og integration mellem sikkerhedsinitiativer er helt af-
gørende for deres samlede effektivitet. Dansk Erhverv anser sikring og afholdelse af omkost-
ninger til sikring som en myndighedsopgave. Selvfølgelig skal erhvervet inddrages, men der
må ikke blive tale om, at der sker en udlicitering af ansvaret for rigets sikkerhed.
Endelig finder Dansk Erhverv, at man ved udarbejdelse af dette og lignende forslag helt over-
ordnet gør sig klart, at man ikke kan skabe et samfund helt uden risici. Terror har netop til
formål at sætte samfundet i stå. Opbygning af komplicerede sikkerhedssystemer kan netop
bremse et samfund – dels som følge af den økonomiske byrde systemet medfører og dels som
følge af de administrative og praktiske besværligheder det kan medføre.
Dansk Erhverv finder det positivt, at man forsøger, at harmonisere nationale regler for kriti-
ske infrastruktur. Dette kan forhåbentlig sætte nationale myndigheder i stand til at samarbejde
bedre med forenkling og ressourcebesparelser som resultat. Endvidere er det positivt, at det
anerkendes, at kritisk infrastruktur har en transeuropæisk dimension.
Ligeledes findes det positivt, at EU med forslaget fokuserer på infrastruktur snarere end ope-
ratører, der anvender infrastrukturen. Det foreliggende forslag om terrorsikring i transport-
kæden har vist, hvor vanskeligt og omkostningstungt det vil være at etablere et system, der
skal dække alle operatører i transportkæden. Det synes umiddelbart mere omkostningseffektivt
at rette indsatsen mod den del af infrastrukturen, der er kritisk. Dermed omfattes også den
del af de relevante parter, der er af kritisk betydning for kædens fortsatte funktion og retable-
ring.
Dansk Erhverv finder dog, at det foreliggende forslag ikke tager stilling til en række konkrete
spørgsmål:
Definitionen af infrastruktur er meget bred og kan omfatte ukonkrete begreber såsom "trans-
portkæden". Dermed er der risiko for, at forslaget reelt ender med at være en detailregulering
af transportkæden og omfatter både, hvad man traditionelt vil opfatte som infrastruktur (vej,
broer, jernbane) og andre elementer, der indgår i transportkædens funktion: lagerhaller, om-
ladningsstationer, garager, overvågningssystemer m.v.
Denne problemstilling får yderligere relevans i lyset af, at forslaget synes at lægge op til, at
myndigheder fastsætter, hvad der er kritiske infrastruktur og hvilken sikkerhedsplan, der skal
laves for den pågældende infrastruktur.
Men forslaget er tavst om hvilke forhold, der gør sig gældende, når der er tale om infrastruk-
tur, der for eksempel er privatejet. I tilfælde af koncessioneret ejendom - motorveje, beta-
lingsbroer med videre - kan der formentlig findes løsninger, men i tilfælde af, at et privatejet
lageranlæg, transitanlæg eller lignende defineres som kritisk infrastruktur og dermed pålæg-
ges at skulle lave en sikkerhedsplan, er situationen en anden. Forslaget har end ikke sikret
ejeren af dette anlæg ret til at blive inddraget i beslutningen, ligesom forslaget ikke tager stil-
ling til eventuelle spørgsmål om kompensation, ansvar med videre. Endelig risikerer forslaget
Side 9/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ved denne fremgangsmåde at skabe konkurrenceforvridning mellem private operatører, hvor
nogle belastes mere end andre af byrder, der har fælles gavn.
Et positivt element er, at forslaget entydigt pålægger medlemsstaterne at udføre en risiko- og
trusselsvurdering. Det er Dansk Erhvervs generelle opfattelse, at opgaver som risiko- og
trusselsvurdering kræver en indsigt og viden som kun offentlige myndigheder kan have. Risiko-
og trusselsvurderinger er derfor efter vores opfattelse klart en myndighedsopgave. Det er
endvidere vigtigt at fremhæve, at myndigheders ansvar rækker videre, da sikkerhed i sidste
ende er en samfundsopgave.
Endelig udtrykker Dansk Erhverv en vis bekymring i forbindelse med den kompete-
ce, som forslaget synes at tillægge Kommissio-
nen i relation til kontrol og opsyn med de konkrete opgaver. Der kan i den forbindelse sættes
spørgsmålstegn ved Kommissionens faglig kompetence til at foretage risikovurderinger og
vurderinger af sikkerhedsplaner. Dansk Erhverv sætter spørgsmålstegn ved værdien af etab-
lering af endnu en terrorsikringsmyndighed, når ressourcerne kunne anvendes bedre på kon-
krete opgaver til sikring af infrastruktur og borgere.
Telekommunikationsindustrien (TI) peger på, at uagtet det ikke er muligt at vurdere omfanget
af økonomiske eller andre belastninger for ejere af ’europæisk kritisk infrastruktur’ (ECI), er
det formentlig givet, at der vil blive tale om øgede administrative og økonomiske belastninger
for disse. Estimater af omfanget forudsætter imidlertid afklaring af en række elementer i di-
rektivudkastet.
TI gør opmærksom på, at spørgsmålet om mulig identifikation af dansk ECI vil rejse spørgsmål
om integration mellem national og europæiske planlægning, som det af prioriteringsmæssige
grunde er vigtigt at få afklaret. TI understreger, at sigtet med ECI og dermed i første omgang
udpegning af prioriterede sektorer og dernæst identifikation af specifikke ECI fastholdes, så-
ledes at der med ECI kun er tale om de specifikke infrastrukturer, hvis sikring reelt har vidt-
rækkende og pan-euroæpisk betydning.
TI udtrykker i sine bemærkninger betænkelighed ved definitionen, der vedrører kun to med-
lemslande. Sådanne forhold vil ofte være sikret via bilaterale aftaler, og det vil ikke være pro-
portionalt at klassificere sådanne infrastrukturer som ECI. Der peges især på infrastruktur,
der vedrører et medlemsland og er lokaliseret i andet medlemsland. TI anbefaler derfor - ud
fra en proportionalitetsmæssig betragtning - at definitionen ændres til at gælde minimum tre
lande.
Endvidere er ECI defineret ved ’afbrydelse el. ødelæggelse
’,
der er karakteriseret ved ’trus-
lens alvor’, men uden at de elementer som f.eks. antal brugere, politiske og miljømæssige,
der indgår i definitionen af ’truslens alvor’, er præciseret kvantitativt eller kvalitativt. Dermed
er det reelt uklart, hvilke horisontale eller sektorspecifikke kriterier for udpegning af ECI, der
kan opstilles af Kommissionen og i komitologiudvalget. TI opfordrer til, at disse elementer præ-
ciseres - eksempelvis med minimumsgrænser og under alle omstændigheder vha. et 3 lande
kriterium, således at ECI begrebet ikke udvandes til at omfatte, hvilke som helst forstyrrelser,
der i ikke nærmere bestemt omfang medfører ulemper.
Der bør opstilles sektorspecifikke kriterier for udpegning af ECI inden for de prioriterede sek-
torer. Det er uklart i hvilken grad, det reelt er overladt til Kommissionen at fastlægge ECI via
identifikationen af sektorspecifikke kriterier. Den meget centrale rolle for Kommissionen un-
derstreger vigtigheden af, at definitionerne præciseres og der opstilles tærskelværdier. Tele-
området er formentlig allerede på en række områder fyldestgørende dækket af andre sektor-
specifikke redskaber, idet netop teleområdet udgør, i kraft af etableringen af alternative net,
kun i begrænset grad én sårbar infrastruktur.
Side 10/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår udpegning af ECI på IT- og teleområdet gælder, at på dette område er de
umiddelbart samfundsmæssigt kritiske elementer eksempelvis adresseringssystemer, applika-
tioner (netbank, elektroniske betalingssystemer) samt andre IT-systemer, der anvender egne
net snarere end de i stigende grad redundante telenet. TI anbefaler, at dette tydeliggøres og
eksemplificeres, således at det sikres, at en eventuel efterfølgende dansk udmøntning ikke ale-
ne gennemføres i telelovgivningen.
Det er vigtigt, at nationale kritiske infrastrukturer, hvor der allerede er etableret procedurer
for håndtering i tilfælde af krise, fortsat håndteres nationalt. Der bør ikke etableres et unød-
vendigt dobbelt system mellem nationale forholdsregler og de i direktivet omtalte sikkerheds-
planer for operatører, som de enkelte ejere af mulige ECI skal udarbejde. TI påpeger, at om-
fanget og detaljeringsniveauet af evt. sikkerhedsplaner for operatører skal vurderes meget
nøje, da disse let kan komme til at indeholde særdeles fortrolige data om kunder, opbygning af
systemer og organisation. Sådanne planer bør derfor kun indeholde data på et overordnet ni-
veau, hvilket bør fremgå af forslaget.
Hvad angår telekommunikationens grundlæggende tvær- eller internationale egenskaber, kan
det være påkrævet at indrette procedurer og tilrettelægge krav, der fremmer grænseoverskri-
dende infrastrukturløsninger, og hvis fornødent, erstatter eller supplerer nationale jurisdikti-
ons- og andre krav. TI påpeger behovet for at tage hensyn til opretholdelse af telekommuni-
kationen med tredjelande under kritiske forhold.
For IT-området, påpeger TI, at selve ’netdelen’ ikke kan være den eneste kritiske komponent
på dette område. Eksempelvis er adresseringssystemer, applikationer (netbank, elektroniske
betalingssystemer) samt systemer, der anvender egne net, i stigende omfang kritiske for sam-
fundet. Disse områder bør derfor beskrives mere generelt, så det ikke giver indtryk af, at kri-
tiske komponenter for IT-området alene findes på teletjenesteområdet. Det betyder efter TIs
opfattelse, at en eventuel efterfølgende dansk udmøntning ikke alene kan gennemføres i tele-
lovgivningen.
TI understreger, at eventuelle omkostninger for de enkelte ejere af kritisk infrastruktur, der
kan blive pålagt med forpligtigelser som følge af Direktivet, bør søges begrænset bl.a. ved, at
der ikke indføres uhensigtsmæssige rapporteringskrav. Det vil eksempelvis være meget om-
kostningskrævende, hvis selv mindre mobilstationer skal sikres mod terror. Omkostningerne
skal sættes i forhold til effekten af, at en mobilstation går ned og antallet af mennesker, det vil
påvirke. På dette område bør der principielt tilstræbes fælles retningslinier for hele EU og na-
tionale krav som vil virke konkurrenceforvridende, bør undgås.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt over for et program om beskyttelse af europæisk kritisk infra-
struktur, og regeringen støtter derfor overordnet meddelelsen og direktivforslaget om udpeg-
ning af europæisk kritisk infrastruktur. Regeringen finder det positivt, at det i direktivforslaget
understreges, at hovedansvaret for beskyttelse af kritisk infrastruktur påhviler medlemssta-
terne og ejere/operatører af kritisk infrastruktur.
Regeringen finder det dog vigtigt at få præciseret kriterierne for udpegning af europæisk kri-
tisk infrastruktur samt at mindske risikoen for unødige administrative byrder for operatører
og myndigheder.
Side 11/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354330_0012.png
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ingen officielle tilkendegivelser af andre landes holdninger. På baggrund af de
tidligere drøftelser af grønbogen, er regeringens forventning, at de andre medlemslande
overordnet vil støtte et program for europæisk kritisk infrastruktur, men at medlemslandene
vil være delte med hensyn til omfanget af rækkevidden af programmet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Foreløbigt nærhedsnotat om EPCIP-programmet er den 12. januar 2007 fremsendt til Folke-
tingets Europaudvalg samt sendt til orientering for Folketingets Forsvarsudvalg og Folketin-
gets Retsudvalg.
Grundnotat for grønbog om et europæisk program for beskyttelse af kritisk infrastruktur er 4.
januar 2006 fremsendt Folketingets Europaudvalg samt sendt til orientering for Folketingets
Retsudvalg og Folketingets Forsvarsudvalg.
Side 12/12