MILJØMINISTERIET
EU-koordinationen
Den 7. marts 2007
REVIDERET GRUNDNOTAT
Kommissionens forslag til direktiv om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i
EU’s kvotehandelssystem
COM (2006) 818
Resumé
Med direktivforslaget foreslås, at luftfartsektoren omfattes af EU kvotehandelssystem for CO2. Den
samlede mængde kvoter, der tildeles flyoperatørerne, vil svare til sektorens gennemsnitsemissioner
for perioden 2004-06. Flyoperatørerne kan handle kvoter indbyrdes. Har flyoperatørerne samlet set
et større udslip end der tildeles gratis kvoter må der købes yderligere kvoter fra de øvrige sektorer i
kvotehandelssystemet eller kreditter fra klimaprojekter (JI/CDM). Sektoren vil fortrinsvis få tildelt
gratis kvoter, medens antallet af kvoter som auktioneres vil svare til gennemsnittet af EU landenes
allokeringsplaner. Der vil blive fastsat et loft for flyoperatørernes mulighed for at benytte JI/CDM
kreditter, svarende til det gennemsnitlige loft i de nationale allokeringsplaner. Direktivet foreslår,
at al luftfart mellem europæiske lufthavne omfattes fra 2011, og udvides fra 2012 til også at omfatte
al ind og udgående lufttrafik fra EU. Fordelingen af kvoter mellem operatører foregår efter et
harmoniseret benchmark i forhold til den transporterede mængde af passagerer og fragt.
1. Status
Kommissionen offentliggjorde den 20. december ovennævnte forslag, som er sendt til Rådet
(miljø). Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Samlenotat er oversendt til Folketinget den 1. februar 2007.
Sagen har den 9. februar 2007 været forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med
forberedelse af Rådsmøde (miljø).
Det tyske EU-formandskab havde sat forslaget på dagsordenen for Rådsmødet (miljø) den 20.
februar 2006 til politisk drøftelse.
2. Formål og indhold
EU-Kommissionen angiver, at formålet med direktivforslaget er at mindske luftfartens