Trafikudvalget 2006-07
KOM (2006) 0869 Bilag 2
Offentligt
377948_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
9. maj 2007
Notat er revideret i forhold til grundnotat oversendt 19. april 2007.
Kommissionens forslag til ophævelse af Rådets forordning nr. 954/79
om medlemsstaternes ratifikation eller tiltrædelse af FN’s konvention
om en kodeks for linjekonferencer – KOM(2006) 869.
Resumé
Forslaget om ophævelse af rådsforordning nr. 954/79 er en naturlig følge
af vedtagelsen i september 2006 om ophævelse af rådsforordning nr.
4056/86, der fastsatte nærmere retningslinier for anvendelse af traktatens
artikler 85 og 86 (nu 81 og 82) på søtransport, herunder gruppefritagelse
for linjekonferencer.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 9. marts 2007 fremlagt forslag om ophævelse af
Rådets forordning nr. 954/79 om medlemsstaternes ratifikation eller til-
trædelse af FN’s konvention om en kodeks for linjekonferencer. Forslaget
er modtaget i en dansk version samme dag. Forslaget er fremsat med
hjemmel i Traktatens artikel 80, stk. 2, og kan vedtages i henhold til
Traktatens artikel 251 om fælles beslutning.
Ophævelsen er en følge af Rådets ophævelse af forordning nr. 4056/86
om fastsættelse af nærmere retningslinier for anvendelse af traktatens ar-
tikler 85 og 86 (nu artikler 81 og 82) på søtransport, herunder gruppefri-
tagelse for linjekonferencer.
1
Rådsforordning nr. 954/79 handler om medlemslandenes ratifikation eller
tiltrædelse af FN’s konvention om en kodeks for linjekonferencer. For-
målet med kodeksen var at fremme en rimelig balance i adgangen til fragt
indenfor linjeskibsfart mellem rederi-operatører i udviklingslandene og
1
Sagen om ophævelse af rådsforordning nr. 4056/86 blev forelagt Folketingets Europa-
valg i folketingssamling 2005-06 - Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 13. marts 2006 -
Raad 115022 - Bilag 1, punkt 6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
377948_0002.png
2/4
industrilandene. Med det for øje fastlagde kodeksen den såkaldte
40/40/20-regel, hvorefter fragt, der befordres mellem to lande, der er
medlem af kodeksen, fordeles med 40 % til rederier, der er etableret i op-
rindelseslandet, 40 % til rederier, der er etableret i destinationslandet og
20 % til rederier fra andre lande for at fastholde konkurrenceelementet.
Kodeksen har imidlertid ikke virket efter hensigten siden dens ikrafttræ-
delse i oktober 1983. Det skyldes navnlig, at udviklingslandenes flådeka-
pacitet aldrig har været tilstrækkelig til at løfte den lastandel, der var til-
delt efter konventionen. Der menes i øvrigt ikke at have været konferen-
cefart til og fra Danmark af den pågældende karakter.
Kodeksen fastlægger en fragtfordelingsordning på grundlag af nationale
andele, og der måtte derfor indføres en ordning i fællesskabslovgivnin-
gen, som gjorde kodeksen forenelig med traktatens principper. Det førte
til vedtagelse af rådsforordning nr. 954/79, som pålagde medlemslandene
at tage forbehold ved ratifikation, godkendelse og/eller tiltrædelse, som
bestod i, at de skulle åbne deres nationale andele efter kodeksen for alle
rederier etableret i Fællesskabet.
Den 25. september 2006 vedtog Rådet forordning (EF) nr. 1419/2006 om
ophævelse af rådsforordning nr. 4056/86, der bl.a. vedrørte fastsættelse af
en gruppefritagelse for linjekonferencer fra traktatens forbud mod kon-
kurrencebegrænsende aftaler (artikel 81)
2
. Der er fastsat en 2-årig over-
gangsperiode inden ophævelsen træder i kraft den 18. oktober 2008.
Inden overgangsperioden udløber, vil Kommissionen udsende retningsli-
nier for konkurrencen på søtransportområdet for at fremme en gnidning-
sløs overgang til en situation med fuld konkurrence. Formålet er at for-
klare, hvordan konkurrencereglerne gælder for skibsfarten generelt, her-
under hvilken former for informationsudveksling, der kan finde sted mel-
lem linierederierne. Kommissionen oplyser, at retningslinierne vil frem-
komme i god tid inden ikrafttrædelsen af ophævelse af rådsforordning nr.
4056/86 samt rådsforordning nr. 954/79.
Efter 18. oktober 2008 vil traktatens artikel 81, stk. 1, gælde direkte for
linieskibsfart, og linjekonferencer vil ikke længere være tilladt på farter
til og fra fællesskabshavne. Kommissionen anfører i forslaget, at med-
lemslandene som følge af ophævelsen af rådsforordning nr. 4056/86 ikke
længere vil kunne opfylde deres forpligtelser i henhold til kodeksen og
derfor vil skulle udtræde af konventionen.
2
Ved linjekonferencer forstås almindeligvis en gruppe på to eller flere linjerederier, som
driver international linjefart med godsbefordring i en eller flere bestemte ruter indenfor
et bestemt fastsat geografisk område, og som har en aftale eller ordning, hvorefter virk-
somheden kan drives i henhold til ensartede eller fælles fragtrater og andre aftalte vilkår
for sådan rutefart.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
377948_0003.png
3/4
Som følge heraf vil rådsforordning nr. 954/79 ikke længere finde anven-
delse og bør ophæves. Kommissionens forslag lægger op til, at ikrafttræ-
delse af ophævelse af rådsforordning 954/79 sker samtidig med ikrafttræ-
delsen af ophævelse af rådsforordning nr. 4056/86.
Det tyske formandskab forventes at sætte forslaget på dagsordenen til ju-
ni 2007 Rådet for Transport, Telekommunikation og Energi til generel
indstilling.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at forslaget vedrører et område, som henhører un-
der Fællesskabets enekompetence, og at nærhedsprincippet ikke finder an-
vendelse. Det angives endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, eftersom vedtagelse af en rådsforordning er den
eneste måde at ophæve rådsforordning nr. 954/79.
Da der er tale om international linjetrafik indenfor EU og mellem EU og
tredjelande vurderes forslaget at være i overensstemmelse med principperne
om nærhed.
4.
Gældende dansk ret
Der er ingen særskilte nationale regler på området.
Danmark har tiltrådt FN’s konvention om en kodeks for linjekonferencer
den 28. juni 1986.
Ophævelsen af rådsforordning nr. 954/79 skønnes ikke i sig selv at inde-
bære en forpligtelse for Danmark til at træde ud af FN-konventionen.
5.
Høring
Kommissionens forslag har været forelagt Specialudvalget vedrørende
Skibsfartspolitiske Spørgsmål og Specialudvalget for Konkurrenceregler.
Der er indkommet svar fra Danmarks Rederiforening, der kan tilslutte sig
ophævelsen af rådsforordning nr. 954/79, idet der lægges vægt på, at
Kommissionens retningslinier for rederiernes fremtidige virke fremlæg-
ges inden ikrafttrædelse af ophævelsen. Endvidere forudsætter rederifor-
eningen, at en opsigelse af FN’s konvention om en kodeks for linjekonfe-
rencer ikke vil give anledning til genforhandling med eksempelvis kom-
pensationskrav eller krav om lastfordelingsordninger fra udviklingslan-
denes side, som vil påvirke konkurrencen i liniefarten negativt. Rederi-
foreningen tilføjer, at Kommissionen i de forudgående høringer og i ana-
lyser har afvist, at der skulle være sådanne problemer.
6.
Andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
377948_0004.png
4/4
Forlaget om ophævelse af rådsforordning nr. 954/79 opfattes generelt af
EU-medlemslandene som en naturlig følge af ophævelsen af rådsforordning
nr. 4056/86. Flere medlemslande har peget på det hensigtsmæssige i, at
Kommissionen fremlægger de bebudede retningslinier for rederiernes frem-
tidige konkurrence-medholdelige virksomhed inden ikrafttrædelse af ophæ-
velse af rådsforordningerne nr. 954/79 og 4056/86.
7.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side finder man, at ophævelsen af rådsforordning nr. 954/79 er
en naturlig følge af ophævelse af rådsforordning nr. 4056/86 og derfor
bør støttes. Man deler andre medlemslandes opfattelse af, at Kommissio-
nens retningslinier for rederiernes virksomhed bør være på plads inden
ikrafttrædelse af ophævelse af rådsforordningerne nr. 954/79 og 4056/86.
Kommissionen har bebudet, at retningslinierne vil blive fremlagt i god tid
inden da.
Det bemærkes, at ophævelsen af rådsforordning nr. 4056/86 og rådsforord-
ning nr. 954/79 er fællesskabsanliggender, mens en udtræden af FN’s kon-
vention om en kodeks for linjekonferencer skønnes at være nationalt an-
liggende.
Fra dansk side er spørgsmålet om udtrædelse af FN-konventionen under
overvejelse. En sådan beslutning vil i givet fald forudsætte høring af berørte
parter.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
De igangværende overvejelser om Danmarks udtræden af FN’s konventi-
on om en kodeks for linjekonferencer som følge af ophævelsen af råds-
forordning nr. 4056/86 berøres ikke af ophævelse af rådsforordning nr.
954/79.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.