Europaudvalget 2006-07
SEK (2006) 1697 Bilag 1
Offentligt
360232_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
15. marts 2007
051-8
Grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse af 2. februar
2007 til Rådet og Europa-Parlamentet om beskyttelse af Europas
kritiske energi- og transportinfrastruktur SEK(2006)1697.
Resumé
Meddelelsen er en sektorspecifik beskrivelse af de første skridt i gennemførel-
sen af den såkaldte EPCIP-pakke (European Progamme for Critical Infra-
structure Protection), som Kommissionen offentliggjorde d. 12. december
2006. I den nu fremlagte meddelelse koncentrer Kommissionen sig om trans-
port og energi, og målet er det samme som for EPCIP: at sikre transporten af
varer og mennesker og energiforsyning til kunderne.
Meddelelsen fokuserer på udformning af objektive kriterier for udpegning af
europæisk kritisk infrastruktur, og grundlaget er undersøgelser og omfatten-
de partshøringer, som nærmere er beskrevet i en konsekvensanalyse, der led-
sager meddelelsen. Af hensyn til de specifikke oplysninger om kriterier mv.,
der er indeholdt i dokumenterne, er disse klassificerede, og ikke tilgængelige
for offentligheden.
Kommissionen anfører i meddelelsen, at når EPCIP-direktivforslaget er ved-
taget, vil der blive fremsat direktivforslag om transport- og energisektorerne,
således at arbejdet med at identificere og udpege europæisk kritisk infrastruk-
tur indenfor disse sektorer kan påbegyndes hurtigt.
Fra dansk side kan man støtte det overordnede mål om at sikre en forsvarlig
beskyttelse af europæisk kritisk infrastruktur og bestræbelserne på indenfor
de enkelte sektorer at fastlægge relevante kriterier, som kan medvirke til at
identificere og udpege eventuel europæisk kritisk infrastruktur.
1. Baggrund og indhold
Med baggrund i terroranslagene i Madrid og London i 2004 og 2005, over-
svømmelserne i Centraleuropa i august 2002 og tørkesommeren 2003 anmo-
dede Det Europæiske Råd i marts og juni 2004 Kommissionen, Ministerrådet
og medlemsstaterne om at gøre en indsats for at beskytte kritisk infrastruktur.
Dette skal ses som led i en samlet indsats for at forebygge, beskytte mod og af-
hjælpe virkningerne af terrorisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
360232_0002.png
Side 2/5
I oktober 2004 offentliggjorde Kommissionen fire meddelelser om indsatsen
mod terrorisme, herunder en meddelelse om beskyttelse af kritisk infrastruktur
(KOM(2004)702). Efter anslagene i London i juli 2005 understregede Mini-
sterrådet vigtigheden af at beskytte kritisk infrastruktur i EU og bad Kommis-
sionen om at stille forslag om et europæisk program for beskyttelse af kritisk
infrastruktur.
I november 2005 udsendte Kommissionen en grønbog om beskyttelse af kritisk
infrastruktur. Grønbogen var et diskussionsoplæg, som skulle give Kommissio-
nen grundlag for at fremsætte forslag til et europæisk program vedrørende kri-
tisk infrastrukturbeskyttelse (EPCIP – European Programme for Critical Infra-
structure Protection).
I december 2006 stillede Kommissionen sit forslag om EPCIP, som består af en
meddelelse med en handlingsplan (KOM(2006)786) og et forslag til rammedi-
rektiv (KOM(2006)787), som går ud på at tilrettelægge en fremgangsmåde for
indkredsning og klassificering af europæisk kritisk infrastruktur og en fælles
metode til vurdering af behovet for at beskytte den.
EPCIP er nu ikke længere rettet alene mod terrortruslen, men er rettet mod alle
former for trusler, dog med særlig vægt på terrortruslen.
I forlængelse af EPCIP-forslaget, har Kommissionen d. 2. februar 2007 frem-
lagt en meddelelse, som koncentrerer sig om to af de vigtigste infrastruktursek-
torer: transport og energi.
Meddelelsen er resultatet af en række møder Kommissionen (DG TREN) har
afholdt i løbet af 2006 om specifikke sektorer indenfor transport- og energisek-
torerne, og hvor såvel medlemslande som den relevante industri har deltaget.
Formålet med meddelelsen er på et sektorspecifikt grundlag at fastlægge fælles
kriterier, der kan medvirke til at identificere Europæisk kritisk infrastruktur
indenfor transport- og energisektorerne. Kommissionen anfører i den forbin-
delse, at præcise kriterier vil gøre identifikation af europæisk kritisk infrastruk-
tur lettere, og sikre at identifikationen sker på et harmoniseret grundlag på
tværs af medlemsstaterne.
Det fremgår af meddelelsen, at den forventes at blive fulgt op af et forslag til
regler, når EPCIP-direktivet er vedtaget og implementeret, således at de krite-
rier, der fremgår af meddelelsen, kan blive obligatoriske for medlemsstaterne.
2. Gældende dansk ret
Ansvaret for beskyttelse af kritisk infrastruktur i Danmark varetages i overens-
stemmelse med sektoransvarsprincippet, jfr. beredskabslovens § 24: ”de enkel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
360232_0003.png
te ministre skal indenfor deres område planlægge for opretholdelse og videre-
førelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker og katastrofer.”
Beredskabskrav til operatører af kritisk infrastruktur findes i en række regler,
herunder:
Havnesikringsbekendtgørelsen
Elforsyningslovens § 85 b
Naturgasforsyningslovens § 15 a
Varmeforsyningslovens § 29 a
Lov om pligtige lagre af mineralolie og mineralolieprodukter § 5 a
Offshoresikkerhedslovens § 45, stk. 4-5
Fødevarelovens § 59
Sundhedslovens §§ 210-211
Lov om konkurrence og forbrugerforhold på telemarkedet § 86
Side 3/5
Meddelelsen vil ikke i sig selv kræve ændringer i dansk ret, men sådanne må
forventes, såfremt meddelelsen senere følges op af konkrete forslag til regel-
dannelse.
Det vurderes, at kravet om lovgivning i givet fald kan opfyldes ved, at relevante
bestemmelser indføjes i eksisterende sektorlovgivning, eller ved at der indføres
særskilt lovgivning om europæisk kritisk infrastruktur.
3. Høring
Kommissionens meddelelse med tilhørende bilag, som er modtaget i dansk ud-
gave d. 27. februar 2007, er klassificeret og derfor kun sendt i høring hos føl-
gende: DSB, Naviair, Post Danmark A/S, Ørestadsselskabet, Sund & Bælt Hol-
ding A/S, Øresundsbron, MOVIA samt Energinet.dk og DONG Energy. På
grund af materialets klassificering har det ikke været muligt at høre private
parter.
Høringsfristen er fastsat til 26. marts 2007, og der vil snarest muligt derefter
blive fremsendt supplerende grundnotat.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser
Kommissionen anfører i meddelelsen, at stillingtagen til de samlede omkost-
ninger, og hvem der skal betale disse, vil ske senere, hvis og når der skal drøftes
beskyttelsesforanstaltninger i forbindelse med identificeret europæisk kritisk
infrastruktur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
360232_0004.png
Identifikation og beskyttelse af europæisk kritisk infrastruktur vil ikke kun
medføre omkostninger til konkrete beskyttelsesforanstaltninger, men også om-
kostninger forbundet med analyser, risikovurderinger mv. forud for eventuel
udpegning af europæisk kritisk infrastruktur og fastlæggelse af konkrete be-
skyttelsesforanstaltninger. Dertil kommer nye administrative opgaver for myn-
dighederne om europæisk kritisk infrastruktur og dennes sammenhæng med
den nationale kritiske infrastruktur.
Meddelelsen vil, når den følges op af obligatoriske regler, betyde, at de omfat-
tede transport- og energisektorer vil blive pålagt nye opgaver, hvis økonomiske
konsekvenser det på det foreliggende grundlag ikke er muligt at kvantificere.
5. Nærhedsprincippet
Det er ikke relevant at vurdere nærhedsprincippet i forhold til Kommissionens
meddelelse, men det vil blive vurderet, når der foreligger konkrete retsakter på
området.
6. Regeringens foreløbige holdning
Fra dansk side kan man støtte det overordnede mål om at sikre en forsvarlig
beskyttelse af europæisk kritisk infrastruktur og bestræbelserne på indenfor de
enkelte sektorer at fastlægge relevante kriterier, som kan medvirke til at identi-
ficere og udpege eventuel europæisk kritisk infrastruktur.
Regeringen finder, at fastlæggelse af kriterier skal ske ud fra en betragtning om,
at kriterierne skal være simple, målbare og baseret på tilgængelig information,
ligesom der ved vurdering af eventuel europæisk kritisk infrastruktur skal tages
hensyn til alternativer og konsekvenser, herunder tidsperspektivet for disse.
Herudover skal kriterierne i rimeligt omfang være konsistente i den måde,
hvorpå forskellige transport- og energisektorer behandles.
Regeringen finder herudover, at sektorspecifik europæisk kritisk infrastruktur
kun kan omfatte kritisk infrastruktur, hvis afbrydelse eller ødelæggelse kan på-
virke tre eller flere lande.
Regeringen finder, at udpegning af europæisk kritisk infrastruktur skal ske un-
der hensyntagen til, at der ikke pålægges operatører og myndigheder unødige
administrative og økonomiske byrder. Så længe konsekvenserne af udpegning
af europæisk kritisk infrastruktur ikke er kendt, er det dog ikke muligt at vur-
dere de økonomiske og administrative byrder for virksomheder og myndighe-
der. Herudover skal udpegning ske efter kriterier, som i rimeligt omfang er
konsistente i den måde, hvorpå forskellige transport- og energisektorer be-
handles.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
360232_0005.png
Side 5/5
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ingen officielle tilkendegivelser om andre medlemsstaters hold-
ninger, men på baggrund af de drøftelser, der har været i forbindelse med
Kommissionens sektorspecifikke møder med medlemsstaterne, er det regerin-
gens forventning, at de andre medlemslande overordnet vil støtte indholdet af
meddelelsen, men at medlemslandene vil have delte meninger om, i hvilket
omfang der kan identificeres europæisk kritisk infrastruktur indenfor de enkel-
te sektorer.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Europaudvalget har ikke tidligere fået forelagt materiale om meddelelsen.