Sagen er afsluttet. Vedtaget ved: Direktiv 2008/101/EF

Forslag til direktiv om at luftfartsektoren omfattes af EU- kvotehandelssystemet for CO2

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik på inddragelse af luftfarten i ordningen for handel med drivhusgasemissionskvoter i Fællesskabet (forelagt af Kommissionen) {SEK(2006) 1684} {SEK(2006) 1685}

Kommissionens dokumenter vedrørende sagen
Forslag til direktiv
KOM20060818 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Ændret forslag
KOM20080221 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Ændret forslag
KOM20080548 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Sagens referencer
Fremsættelsesdato:
20.12.2006
Dokumenttype:
Forslag til direktiv
Procedurenummer:
COD/2006/0304
Beslutningsprocedure:
Almindelig lovgivningsprocedure - COD
Retsgrundlag:
Art. 175, stk. 1 EF
EU's databaser om forslaget
Titel Dato Status Dokumenttype Nummer
Spm. om hvor meget en almindelig flybillet (KBH-Paris) vil stige i pris, hvis der skal betales for den totale udledning af CO2 gennem opkøb af CO2-kvoter, spørgsmål til udenrigsministeren, kopi til klima- og energiministeren 04.12.2007 Endeligt besvaret Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 4

2007-08 (2. samling)

Spm. om hvor meget skønnes det, at CO2-udslippet fra flytrafikken vil blive reduceret som følge af direktivforslag om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i EU’s kvotehandelssystem, til udenrigsministeren, kopi til klimaministeren 03.12.2007 Endeligt besvaret Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 1

2007-08 (2. samling)

Spm. om regeringen konkret vil stille forslag om, at auktioneringsprocenten bør være så stor, at flyselskaberne - i gennemsnit - hverken taber eller vinder på kvoteordningen, til udenrigsministeren, kopi til klimaministeren 03.12.2007 Endeligt besvaret Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 2

2007-08 (2. samling)

Spm. om regeringen vil fremsætte et ændringsforslag om, at CO2-udslip fra flysektoren skal pålægges en multiplikationsfaktor som følge af, at udslip i den typiske flyhøjde er mere skadelige end udslip i jordhøjde jf. f.eks. IPCC, til udenrigsministeren, 03.12.2007 Endeligt besvaret Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 3

2007-08 (2. samling)

Kan ministeren bekræfte, at Kommissionens forslag om CO2-kvoter for luftfarten vil give selskaberne i den danske luftfart en ekstra gevinst på et trecifret millionbeløb, men ikke bremse væksten i flytrafik eller i flyenes CO2-udledning nævneværdigt? 08.02.2007 Endeligt besvaret § 20-spørgsmål

S 2699

2006-07

Kan ministeren bekræfte, at Kommissionens forslag om en kvoteordning for luftfartens CO2-udslip give luftfarten mulighed for at belaste miljøet med en CO2-udledning, der er 90 pct. højere end sektorens udledning i Kyotoaftalens basisår 1990? 08.02.2007 Endeligt besvaret § 20-spørgsmål

S 2701

2006-07

Er ministeren enig med Kommissionen i, at CO2-kvoterne til luftfarten skal stilles gratis til rådighed, sådan at luftfarten hermed opnår en stor ekstrafortjeneste, eller mener ministeren, at det vil være rimeligt, hvis flyselskaberne mindst skal købe 40 pct. af kvoterne, sådan at de ikke får nogen ekstraindkomst på indførelsen af kvoterne? 08.02.2007 Endeligt besvaret § 20-spørgsmål

S 2703

2006-07

Mener ministeren, at det er en tilstrækkelig ambitiøs målsætning at dæmpe den forventede stigning i flytrafikken, så passagerflyvningen bliver reduceret med 0,3-1,9 pct. i forhold til, hvad den ellers ville have været? 08.02.2007 Endeligt besvaret § 20-spørgsmål

S 2705

2006-07

Kan ministeren bekræfte, at den reelle udledning fra EU-flyene efter en gennemførsel af Kommissionens forslag om CO2-kvoter på flytrafik antagelig vil være 43-45 pct. større end nu? 08.02.2007 Endeligt besvaret § 20-spørgsmål

S 2706

2006-07

Mener ministeren ikke, at der er behov for direkte at pålægge flyselskaberne at nedbringe flytrafikkens egen klimabelastning? 08.02.2007 Endeligt besvaret § 20-spørgsmål

S 2707

2006-07

Titel Dato Dokumenttype Nummer
Kan ministeren bekræfte, at Kommissionens forslag om CO2-kvoter for luftfarten vil give selskaberne i den danske luftfart en ekstra gevinst på et trecifret millionbeløb, men ikke bremse væksten i flytrafik eller i flyenes CO2-udledning nævneværdigt? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2699

2006-07

Kan ministeren bekræfte, at Kommissionens forslag om en kvoteordning for luftfartens CO2-udslip give luftfarten mulighed for at belaste miljøet med en CO2-udledning, der er 90 pct. højere end sektorens udledning i Kyotoaftalens basisår 1990? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2701

2006-07

Er ministeren enig med Kommissionen i, at CO2-kvoterne til luftfarten skal stilles gratis til rådighed, sådan at luftfarten hermed opnår en stor ekstrafortjeneste, eller mener ministeren, at det vil være rimeligt, hvis flyselskaberne mindst skal købe 40 pct. af kvoterne, sådan at de ikke får nogen ekstraindkomst på indførelsen af kvoterne? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2703

2006-07

Mener ministeren, at det er en tilstrækkelig ambitiøs målsætning at dæmpe den forventede stigning i flytrafikken, så passagerflyvningen bliver reduceret med 0,3-1,9 pct. i forhold til, hvad den ellers ville have været? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2705

2006-07

Kan ministeren bekræfte, at den reelle udledning fra EU-flyene efter en gennemførsel af Kommissionens forslag om CO2-kvoter på flytrafik antagelig vil være 43-45 pct. større end nu? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2706

2006-07

Mener ministeren ikke, at der er behov for direkte at pålægge flyselskaberne at nedbringe flytrafikkens egen klimabelastning? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2707

2006-07

Titel Dato Dokumenttype Nummer
Redegørelse vedr. rådsmøde miljø 20/12-08 17.01.2008 Redegørelse vedr. rådsmøde

Rådsmøde miljø 20/12-07

Bilag 6

2007-08 (2. samling)

Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 7/12-07 18.12.2007 Referat

EUU alm. del

Bilag 51

2007-08 (2. samling)

Kopi MPU alm. del - svar på spm. 20-22 om CO2, fra klima- og energiministeren 14.12.2007 Notat

KOM (2006) 0818

Bilag 3

2007-08 (2. samling)

Beslutningsreferat vedr. rådsmøde miljø - klimadelen 10.12.2007 Beslutningsreferat

Rådsmøde miljø 20/12-07

Bilag 3

2007-08 (2. samling)

Udtalelse fra MPU vedr. forslag til direktiv om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i EU's kvotehandelssystem 06.12.2007 Notat

KOM (2006) 0818

Bilag 2

2007-08 (2. samling)

Spm. om hvor meget en almindelig flybillet (KBH-Paris) vil stige i pris, hvis der skal betales for den totale udledning af CO2 gennem opkøb af CO2-kvoter, spørgsmål til udenrigsministeren, kopi til klima- og energiministeren 04.12.2007 Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 4

2007-08 (2. samling)

EUU KOM (2006) 0818 - svar på spørgsmål 4, fra udenrigsministeren 06.12.2007 Endeligt svar

Svar på KOM (2006) 0818

Spørgsmål 4

2007-08 (2. samling)

Spm. om hvor meget skønnes det, at CO2-udslippet fra flytrafikken vil blive reduceret som følge af direktivforslag om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i EU’s kvotehandelssystem, til udenrigsministeren, kopi til klimaministeren 03.12.2007 Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 1

2007-08 (2. samling)

EUU KOM (2006) 0818 - svar på spørgsmål 1, fra udenrigsministeren 06.12.2007 Endeligt svar

Svar på KOM (2006) 0818

Spørgsmål 1

2007-08 (2. samling)

Spm. om regeringen konkret vil stille forslag om, at auktioneringsprocenten bør være så stor, at flyselskaberne - i gennemsnit - hverken taber eller vinder på kvoteordningen, til udenrigsministeren, kopi til klimaministeren 03.12.2007 Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 2

2007-08 (2. samling)

EUU KOM (2006) 0818 - svar på spørgsmål 2, fra udenrigsministeren 06.12.2007 Endeligt svar

Svar på KOM (2006) 0818

Spørgsmål 2

2007-08 (2. samling)

Spm. om regeringen vil fremsætte et ændringsforslag om, at CO2-udslip fra flysektoren skal pålægges en multiplikationsfaktor som følge af, at udslip i den typiske flyhøjde er mere skadelige end udslip i jordhøjde jf. f.eks. IPCC, til udenrigsministeren, 03.12.2007 Udvalgsspørgsmål

KOM (2006) 0818

Spørgsmål 3

2007-08 (2. samling)

EUU KOM (2006) 0818 - svar på spørgsmål 3, fra udenrigsministeren 06.12.2007 Endeligt svar

Svar på KOM (2006) 0818

Spørgsmål 3

2007-08 (2. samling)

Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 20/12-07 - klimadelen 30.11.2007 Samlenotat

Rådsmøde miljø 20/12-07

Bilag 1

2007-08 (2. samling)

Revideret grundnotat om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik på inddragelse af luftfarten i ordningen for handel med drivhusgasemissionskvoter i Fællesskabet 09.03.2007 Grund- og nærhedsnotat

KOM (2006) 0818

Bilag 1

2006-07

Redegørelse vedr. rådsmøde miljø 20/2-07 28.02.2007 Redegørelse vedr. rådsmøde

Rådsmøde miljø 20/2-07

Bilag 4

2006-07

Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 9/2-07 21.02.2007 Referat

EUU alm. del

Bilag 217

2006-07

Svar på spm. nr. S 2699 20.02.2007 Endeligt svar

Svar på S 2699

2006-07

Svar på spm. nr. S 2701 20.02.2007 Endeligt svar

Svar på S 2701

2006-07

Svar på spm. nr. S 2703 20.02.2007 Endeligt svar

Svar på S 2703

2006-07

Svar på spm. nr. S 2707 20.02.2007 Endeligt svar

Svar på S 2707

2006-07

Svar på spm. nr. 2706 20.02.2007 Endeligt svar

Svar på S 2706

2006-07

Svar på spm. nr. S 2705 20.02.2007 Endeligt svar

Svar på S 2705

2006-07

2785. samling i Rådet Miljø Bruxelles, den 20. februar 2007 20.02.2007 Pressemeddelelse

Rådsmøde miljø 20/2-07

2006-07

Kan ministeren bekræfte, at Kommissionens forslag om CO2-kvoter for luftfarten vil give selskaberne i den danske luftfart en ekstra gevinst på et trecifret millionbeløb, men ikke bremse væksten i flytrafik eller i flyenes CO2-udledning nævneværdigt? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2699

2006-07

Kan ministeren bekræfte, at Kommissionens forslag om en kvoteordning for luftfartens CO2-udslip give luftfarten mulighed for at belaste miljøet med en CO2-udledning, der er 90 pct. højere end sektorens udledning i Kyotoaftalens basisår 1990? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2701

2006-07

Er ministeren enig med Kommissionen i, at CO2-kvoterne til luftfarten skal stilles gratis til rådighed, sådan at luftfarten hermed opnår en stor ekstrafortjeneste, eller mener ministeren, at det vil være rimeligt, hvis flyselskaberne mindst skal købe 40 pct. af kvoterne, sådan at de ikke får nogen ekstraindkomst på indførelsen af kvoterne? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2703

2006-07

Mener ministeren, at det er en tilstrækkelig ambitiøs målsætning at dæmpe den forventede stigning i flytrafikken, så passagerflyvningen bliver reduceret med 0,3-1,9 pct. i forhold til, hvad den ellers ville have været? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2705

2006-07

Kan ministeren bekræfte, at den reelle udledning fra EU-flyene efter en gennemførsel af Kommissionens forslag om CO2-kvoter på flytrafik antagelig vil være 43-45 pct. større end nu? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2706

2006-07

Mener ministeren ikke, at der er behov for direkte at pålægge flyselskaberne at nedbringe flytrafikkens egen klimabelastning? 08.02.2007 § 20-spørgsmål

S 2707

2006-07

Udtalelse fra Miljø- og Planlægningsudvalget vedr. rådsmøde miljø 20/2-07 08.02.2007 Diverse

Rådsmøde miljø 20/2-07

Bilag 2

2006-07

Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 20/2-07 01.02.2007 Samlenotat

Rådsmøde miljø 20/2-07

Bilag 1

2006-07