Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2006) 0818
Offentligt
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål stillet af Europaudvalget d. 3. december 2007 til Udenrigsministeren. Spørgsmålene
er stillet efter ønske fra Anne Grete Holmsgaard (SF) og ønskes besvaret senest den 6. december 2007 kl.
16:00.
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
KOM (2006) 0818
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2003/87/EF
med henblik på
inddragelse af luftfarten i ordningen for handel med drivhusgasemissionskvoter i FæIlesskabet.
Spørgsmål 1
Hvor meget skønnes det, at CO2-udslippet fra flytrafikken vil blive reduceret som følge af Kommissionens
direktivforslag om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i EU's kvotehandelssystem (ikke
medregnet den "reduktion', der bogholderimæssig antages at ske via kvotekøb, CDM o. lign,) dels i forhold
til nu,
dels i forhold til et scenario uden CO2-kvoter for flytrafikken? Mener regeringen i forlængelse heraf, at
ambitionsniveauet i direktivforslaget er tilfredsstillende?
Svar:
Kommissionen forventer i sin konsekvensvurdering at inkludering af luftfart i kvotesystemet vil medføre en
begrænset efterspørgselseffekt. Ved en CO2-kvotepris på eksempelvis ca. 225 kr. forventes en reduktion i
CO2-udledningen på ca. 2 % i 2020 ift. et ”business as usual” scenario, hvor luftfarten i 2020 forventes at
være vokset med minimum en tredjedel, ift. transportomfanget i 2005.Luftfarten vil således skulle købe
kvoter i andre sektorer under EU's kvotesystem, eller evt. JI/CDM kreditter til at dække væksten i
drivhusgasudledningen, hvorved luftfarten bidrager til reduktioner af drivhusgasudledningen i andre sektorer
under EUs kvotesystem og i lande udenfor EU.
Regeringen vil redegøre for sin holdning til forslaget på mødet i Folketingets Europaudvalg den 7. december
2007.