Dansk Folkepartis vurdering af lovbehandlingen dengang var, at ikke alle tænkte over, hvad konsekvenserne ville blive, da man stemte for det ændringsforslag, som faktisk først blev stillet og afklaret under tredjebehandlingen.
Når man vejer den afstemning og hele den debat, der var under tredjebehandlingen, op, kan man se, at den står i klar modsætning til hele den forudgående intense debat, som lovgivningen ellers fik i gang her i salen. Og det stod ganske klart for Dansk Folkeparti, at vi måtte have den del af forslaget til debat igen, for det er efter vores klare vurdering bestemt ikke en sygdom ikke at have en mand.
Næsten hver dag bliver vi stillet over for nye udfordringer i det danske sundhedsvæsen, og jeg er ganske sikker på, at hvis man hørte lidt efter, ville man måske have en lidt anden vurdering af det her forslag. Mange nye behandlingsmetoder og -tilbud ser dagens lys. Ny teknologi gør det muligt at redde menneskeliv. Epokegørende ny medicin til forskellige sygdomsgrupper vil redde liv eller forbedre behandlingsmulighederne over for eksempelvis kræftpatienter, sklerosepatienter, diabetespatienter, og vi kunne blive ved.
Vi taler også meget gerne om, at vi vil have flere penge til forebyggelse.
For nylig havde vi her i Folketingssalen et forslag fra De Radikale om, hvad der i grunden skulle være tilskud til i det offentlige sygehusvæsen, og jeg er helt overbevist om, at hvis vi rystede posen, ville det område, som ligger i det forslag, som Dansk Folkeparti har fremsat, blive et af de områder, hvor man ikke ville give tilskud.
Det er Dansk Folkepartis holdning, at lovforslaget selvfølgelig ikke skal hindre, at patienter modtager sygdomsbehandling efter sundhedslovens regler, hvilket ministeren også har svaret på i et spørgsmål. Alle sygdomme, der bevirker, at patienter ikke kan blive gravide, altså hvor der ligger en sygdom til grund for, at de ikke kan få børn, skal man naturligvis behandle.
Med lovforslaget signalerer vi samtidig, hvorledes de offentlige midler skal anvendes, og hvor serviceniveauet bør ligge i Danmark, altså, at det er de syge, der først og fremmest skal prioriteres. Det håber vi naturligvis er det, som Folketingets medlemmer vil tage stilling til i dag, men samtidig er det også en appel til folketingsmedlemmerne fra Venstre og Konservative. De gav nemlig udtryk for, at det netop var det, vi skulle behandle under sidste lovforslag før sommerferien, og det synes jeg at man bør tage stilling til i dag.
Jeg vil også godt sende en appel om, at man nøje overvejer, om der er etik i det her forslag, og det er der altså ikke. Det er ene og alene brugerbetaling, det handler om, og hvad vi skal bruge vores penge til i det danske samfund.
Vi har før hørt mange give udtryk for, at det her område handler om etik, men det gør det altså ikke. Og hvis man ikke synes, det er en god idé at vedtage forslaget nu, er jeg helt overbevist om, at forslaget på et tidspunkt kommer igen fra Dansk Folkeparti.
Men jeg kommer altså med en appel om, at man nøje overvejer, hvad det offentlige sygehusvæsen egentlig skal yde af behandlingstilbud. Det er det, det handler om i dag, og ikke alt muligt andet, for vi kunne sagtens finde alle mulige etiske dilemmaer.