Jeg er meget glad for, at jeg nåede ned i salen til behandlingen af det her lovforslag, for det er sådan set et lovforslag på energiområdet, som Enhedslisten vil stemme for. Jeg synes faktisk, det indeholder i hvert fald to-tre positive ting, som vi godt vil kvittere for, selv om der selvfølgelig på de områder også kunne være mulighed for, at man gik videre.
Det første, jeg vil fremhæve, er bagatelgrænsen vedrørende de såkaldte minikraftværker, hvor man i det her forslag siger, at man ikke vil gå ind og foretage en bedømmelse eller pålægge PSO-betalinger; det får man altså præciseret. Vi synes måske i virkeligheden, at man skulle gå længere ad den vej og gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man kunne give et større supplement til mennesker, der faktisk i en vis udstrækning forsøger at være selvforsynende med energi.
Det er ikke, fordi vi har de store forventninger om, at der kan laves noget om i det her lovforslag, det er jo forhandlet på plads, men vi vil alligevel benytte udvalgsarbejdet til at rejse nogle spørgsmål.
Det andet, jeg vil sige, og som vi også er meget positive over for, er ændringen af forbrugerrepræsentationskravene i elforsyningsloven, hvor der gives en længere frist, sådan at man får en mulighed for at igangsætte en ordentlig valgprocedure. Hvis man skal have en forbrugerrepræsentation, er det vigtigt, at der er tid til at lave den slags ting ordentligt og grundigt, og vi synes faktisk, at den smule forbrugerindflydelse, der er tilbage på det her område, er vigtig at bevare.
Vi vil nok også i udvalgsarbejdet rejse nogle enkelte andre problemstillinger med hensyn til, hvordan man gennemfører de her valg, fordi det er vores klare opfattelse, at den meget lille interesse for at deltage i valghandlingen nogle steder er udtryk for, at elselskaberne måske i virkeligheden heller ikke er så forfærdelig interesserede i at få en ordentlig proces. Så det kan godt være, man skal have indarbejdet nogle minimumskrav, der skal opfyldes, til, hvordan sådanne valg skal foregå, i stedet for i meget stor udstrækning at overlade det til elselskaberne. Men det, at vi godt kan finde på nogle andre ting, som burde være løst i forbindelse med den her lov, skal ikke forhindre, at vi også støtter det element.
Så har vi selvfølgelig en enkelt lidt sjov ting, der godt kunne få os til at være lidt negative, og det er det, der handler om, at man skal undgå dobbeltmodregning ved kommunal afståelse af energiforsyningsvirksomheder. Den dobbeltafregning lyder næsten sympatisk, for det betyder vel, at det, som Keld Albrechtsen kæmpede for dengang i forhandlingerne, nemlig at man skulle betale stort set det hele for på den måde at forhindre, at der skete sådan en afståelse, i nogle tilfælde er sket i praksis. Der er selvfølgelig ikke nogen grund til at rette op på, hvis nogle af Enhedslistens ønsker er blevet til virkelighed.
På den anden side vil jeg godt sige, at hvis Enhedslistens politik sætter sig igennem tilfældigt og vilkårligt, fordi der er nogle tekniske mangler i lovgrundlaget, skal det ikke forhindre os i, at vi godt kan stemme for lovforslaget.
Enhedslisten vil altså støtte det her lovforslag, men alligevel forbeholde os ret til at rejse et par spørgsmål i løbet af udvalgsarbejdet. Så kan det jo være, at det også på et eller anden tidspunkt kan blive taget med i nogle af de forhandlinger, der foregår mellem de særligt udvalgte partier
i Folketinget.