Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 23, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2007 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 

 


Spørgsmål nr. 23 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162):

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22/4-07 fra Torben H. Jensen, Højbjerg, vedrørende L 162, jf. L 162 – bilag 8.”

 

Svar:

 

Hovedsynspunktet i Torben H. Jensens henvendelse af 22. april 2007 er, at der ikke bør ske en udvidelse af adgangen til at foretage tv-overvågning. Om baggrunden for sit synspunkt har Torben H. Jensen bl.a. anført, at tv-overvågning indebærer en krænkelse af privatlivets fred og den personlige frihed, og at overvågning derfor bør forbydes.

 

Som bl.a. anført i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 er ministeriet enig med tv-overvågningsudvalget i, at der bør ske en vis udvidelse af adgangen til at foretage tv-overvågning med henblik på bekæmpelse af kriminalitet. Justitsministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at den foreslåede udvidelse af adgangen til at foretage tv-overvågning i givet fald gennemføres i sammenhæng med nye regler, der tager sigte på at modvirke, at der sker misbrug af de personoplysninger, der tilvejebringes gennem tv-overvågning.

 

Med hensyn til de spørgsmål, som Torben H. Jensen har oplistet i sin henvendelse, herunder ”om det kan have uheldige virkninger at lovliggøre systematisk og tidsubegrænset krænkelse af et ubegrænset antal uskyldige borgere”, kan Justitsministeriet i øvrigt generelt henvise til pkt. 5-7 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Her er der redegjort for tv-overvågningsudvalgets anbefalinger i betænkning nr. 1483/2006 om tv-overvågning samt for Justitsministeriets overvejelser og forslag.

 

Særligt om det spørgsmål om tilsyn med reglernes overholdelse, som rejses i henvendelsen, kan Justitsministeriet oplyse, at lovforslaget i overensstemmelse med tv-overvågningsudvalgets anbefaling indebærer, at Datatilsynet tillægges inspektionskompetence på hele tv-overvågnings-området, jf. herved lovforslagets § 2, nr. 5 (ændring af persondatalovens § 62, stk. 3) og pkt. 7.5.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

 

Med dette forslag sikres det, at Datatilsynet får mulighed for bl.a. at besigtige relevante lokaler, drøfte iværksatte sikkerhedsforanstaltninger samt mere generelt vejlede om reglerne på dette område.

 

Justitsministeriet kan i den forbindelse supplerende oplyse, at Datatilsynet til brug for Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 162 har oplyst, at det efter Datatilsynets vurdering ikke vil være vanskeligt at finde frem til erhvervsdrivende, der foretager tv-overvågning. Der henvises herom i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 3 til lovforslaget.