Dato:

27. november 2006

Kontor:

Udlændingelovskontoret

J.nr.:

2006/4099-68

Sagsbeh.:

LEJ

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 1. november 2006.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for den nugældende praksis for så vidt angår inddragelse af opholdstilladelse i familiesammenføringssager på grund af forsørgelseskravet, når der er tale om rent midlertidig eller undskyldelig manglende evne til at opfylde forsørgelseskravet?”

Svar:

Det løbende forsørgelseskrav ved ægtefællesammenføring blev indført ved lov nr. 473 af 1. juli 1998 og justeret ved lov nr. 365 af 6. juni 2002. Indtil 1998 havde forsørgelseskravet alene været gældende som en betingelse for meddelelse af førstegangstilladelser.

 

Af bemærkningerne fremgår det, at der i visse tilfælde kan foreligge sådanne særlige grunde, at manglende opfyldelse af kravet ikke bør medføre nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse.

 

Uforskyldt arbejdsløshed som følge af sygdom, ulykke eller andre særlige omstændigheder kan begrunde en fravigelse af forsørgelseskravet.

 

Udlændingemyndighederne kan også i andre tilfælde vælge at se bort fra, at forsørgelseskravet ikke løbende har været opfyldt.

 

Der kan være tale om korterevarende ledighedsperioder i forbindelse med jobskifte, eller at den herboende som følge af sygdom eller som led i en seniorordning vælger at gå på nedsat tid, men at den manglende opfyldelse udgør et bagatelagtigt beløb.

 

Det bemærkes i øvrigt, at der generelt efter udlændingelovens § 26 skal foretages en vurdering af, om inddragelsen vil virke særlig belastende på grund af udlændingens personlige forhold, herunder udlændingens tilknytning til det danske samfund og til herboende personer.

 

Ved denne vurdering skal udlændingemyndighederne også helt generelt vurdere, om en afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse vil være proportional, og ved denne vurdering må der også tages hensyn til omfanget og karakteren af den manglende opfyldelse af forsørgelseskravet. Dette vil i praksis medføre, at der i flere tilfælde ses bort fra manglende opfyldelse af det løbende forsørgelseskrav.