Dato:

4. december 2006

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2006/4099-68

Sagsbeh.:

ato

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 18 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15. november 2006.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes nærmere indkredse, hvad ministeren forventer, at der vil gælde af maksimale sagsbehandlingstider for henholdsvis ”enkle” og ”komplicerede” sager.”

Svar:

Som det fremgår af lovforslaget, er formålet med selvbetjeningsmodellen at skabe større brugertilfredshed og øge effektiviteten i sagsbehandlingen. Den foreslåede selvbetjeningsmodel vil skabe præcise forventninger hos brugerne om, hvilken service og betjening Udlændingeservice leverer, og give klar besked om sagsbehandlingstider. Selvbetjeningsmodellen vil overflødiggøre en stor del af de sagsskridt, som Udlændingeservice i dag skal foretage i sagerne.

 

Det må forventes, at dette generelt vil medføre betydeligt kortere sagsbehandlingstider, men det er endnu for tidligt mere præcist at angive de forventede maksimale sagsbehandlingstider.

 

Udlændingeservice er i gang med den nærmere tilrettelæggelse af den ved lovfor-slaget foreslåede selvbetjeningsmodel, herunder fastlæggelse af servicemål for maksimal sagsbehandlingstid.

 

Udlændingeservice arbejder sÃ¥ledes med at udforme nye ansøgnings- og oplysningsskemaer til brug for ansøgninger om familiesammenføring. Ansøgnings- og oplysningsskemaerne vil være udarbejdet brugervenligt i sprog og opbygning. Skemaerne vil indledningsvis indeholde en kort beskrivelse af, hvad henholdsvis ansøger og den herboende skal gøre, hvilke dokumenter der skal vedlægges samt vejledning om muligheden for afvisning af ansøgningen, sÃ¥fremt skemaerne er ukorrekt eller mangelfuldt udfyldt. Ansøger og den herboende vil endvidere pÃ¥ en brugervenlig mÃ¥de blive guidet igennem de spørgsmÃ¥l, der skal besvares, og – i form af faktabokse – fÃ¥ korte forklaringer pÃ¥ nogle af de krav, der skal være opfyldt for at fÃ¥ opholdstilladelse, ligesom det klart vil fremgÃ¥ af skemaerne, hvilke dokumenter der skal vedlægges skemaerne. Der vil endvidere være udarbejdet en tjekliste til brug for de dokumenter, der skal vedlægges.

 

Ansøgnings- og oplysningsskemaerne vil kunne downloades fra udlændingeportalen nyidanmark.dk i "pakker", som indeholder de relevante skemaer, erklæringer m.v., der skal udfyldes i forbindelse med indgivelse af ansøgninger om familiesammenføring med ægtefælle og børn. Samtidig vil den generelle information om sagsbehandling, maksimal sagsbehandlingstider mv. på www.nyidanmark.dk blive udvidet.

 

Udlændingeservice vil oprette et særligt team, der screener alle førstegangssager pÃ¥ familiesammenføringsomrÃ¥det med henblik pÃ¥ at udsende kvitteringsbreve, hvori ansøgeren oplyses om, hvorvidt ansøgningen afvises eller tages under behandling. Endvidere vil ansøgeren fÃ¥ at vide, om det er en enkel eller kompliceret sag, hvad den maksimale sagsbehandlingstid forventes at være, samt – hvis ansøgningen er indgivet her i landet – hvorvidt ansøger har ret til at opholde sig her i landet under sagens behandling.

 

Ligeledes er der på området for tidsubegrænset opholdstilladelse nedsat en arbejdsgruppe, der arbejder med at udforme de nye ansøgningsskemaer til brug for ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, ligesom de nye arbejdsgange på området skal tilrettelægges.

 

Når Udlændingeservice har fastlagt de mere præcise rammer for sagsbehandlingen, vil man have grundlag for at fastlægge og udmelde servicemål. Servicemålene vil løbende skulle revurderes og eventuelt justeres under hensyn til udviklingen. Det er således afgørende, at det til enhver tid gældende servicemål er både forsvarligt og realistisk, således at brugerne kan fæste lid til, at et servicemål efterleves.

 

Der forventes alene et mindre antal afviste ansøgninger som følge af ukorrekt eller mangelfuldt oplyste skemaer. Ud over, at muligheden for at afvise en ansøgning giver et væsentligt incitament til at oplyse sagerne, bygger denne forventning blandt andet pÃ¥ det forhold, at skemaerne som ovenfor nævnt vil være udformet meget brugervenligt, ligesom der vil være en tjekliste til sÃ¥vel ansøger som den herboende. Endvidere vil praksis for, hvornÃ¥r en ansøgning anses for mangelfuld oplyst, i den indledende fase være lempelig.