Dato:

15. januar 2007

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2006/4099-68

Sagsbeh.:

ato

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 28 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 11. januar 2007.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes præcist angive, hvilke dele af selvbetjeningsmodellen, som ikke kunne være gennemført på det nuværende lovgrundlag?”

Svar:

Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 19 ad L 17 er det i dag muligt at afslutte en sag på det foreliggende grundlag, hvis ansøgeren ikke efterkommer en anmodning om at medvirke til fremskaffelse med de nødvendige oplysninger til sagens afgørelse. Der kan henvises til Hans Gammeltoft Hansen m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave 2002, s. 478.

 

Det er ikke hensigten med selvbetjeningsmodellen at tilvejebringe mulighed for at afvise ansøgninger i videre omfang, end hvad der følger af almindelig forvaltningsret.

 

Selvbetjeningsmodellen er således først og fremmest medtaget i lovforslaget for parlamentarisk at forankre den væsentlige omlægning af sagsgangene i Udlændingeservice, som selvbetjeningsmodellen er udtryk for. Det kan i den forbindelse bl.a. henvises til den betydelige politiske og offentlige interesse for Udlændingeservices sagsbehandling.