Dato:

4. december 2006

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2006/4099-68

Sagsbeh.:

ato

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 9 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15. november 2006.

 

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for de juridiske overvejelser, herunder de sagsbehandlings- og retssikkerhedsmæssige aspekter i forbindelse med indførelse af en selvbetjeningsmodel, hvorefter ansøgere, der ikke opfylder de almindelige betingelser for at få opholdstilladelse, får behandlet deres ansøgninger i et spor for de mere komplicerede sager og dermed stilles ringere for så vidt angår den fastsatte maksimale sagsbehandlingstid.”

Svar:

Der er efter Integrationsministeriets opfattelse ikke knyttet særlige sagsbehandlings- og retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved den foreslåede selvbetjeningsmodel.

 

En kompliceret sag vil alt andet lige som udgangspunkt tage længere tid at behandle end en enkel sag. Der vil allerede derfor ikke kunne stilles samme sagsbehandlingstid i udsigt. Det findes sagligt begrundet, at målsætningen for sagsbehandlingstiden i en sag hænger sammen med sagens kompleksitet.

 

Efter god forvaltningsskik bør der være effektive arbejdsgange i forvaltningen, herunder effektive procedurer, som kan begrænse tidstab i sagsbehandlingsprocessen. Hvad der i en sag er en acceptabel sagsbehandlingstid, må vurderes konkret under hensyn til, hvor mange ekspeditioner en forsvarlig oplysning af sagen kræver, om særlige tidskrævende undersøgelser er påkrævet, om sagen efter sin art er hastende samt forholdet mellem myndighedernes ressourcer og arbejdsopgaver. Der kan henvises til Hans Gammeltoft-Hansen m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave 2002, kapitel 16.

 

Den foreslåede selvbetjeningsmodel vil skabe præcise forventninger hos brugerne om, hvilken service og betjening Udlændingeservice leverer, og give klar besked om sagsbehandlingstider.

 

Den foreslåede selvbetjeningsmodel vil endvidere overflødiggøre hovedparten af de sagsskridt, Udlændingeservice i dag foretager i sagerne og medføre en mere effektiv sagsbehandling. Der kan henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2, for så vidt angår en opregning af de sagsskridt, som Udlændingeservice foretager i dag.

 

Særligt med hensyn til afvisningsadgangen henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 6.