"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. april 2007 fra Dansk Arbejdsgiverforening, jf. L 191 – bilag 5."
Som det fremgår af bemærkningerne til § 5, skal kravet om, at der skal udarbejdes en rygepolitik, medvirke til, at loven bliver udmøntet på den enkelte arbejdsplads. Som eksempel på en sådan udmøntning kan peges på, at såfremt en arbejdsgiver beslutter at tillade rygning i et arbejdslokale, der alene tjener som arbejdsplads for én person ad gangen, vil arbejdsgiveren i denne forbindelse skulle tage konkret stilling til, hvilke lokaler, der falder ind under denne kategori. I denne forbindelse vil bl.a. skulle iagttages, hvad det enkelte arbejdslokale anvendes til, herunder i hvilket omfang lokalet – udover at tjene som arbejdsplads for én person – anvendes som mødelokale eller til personale-, klient-, patient- eller publikumskontakt, samt lokalets udluftningsmuligheder og adgangsforhold.
Der har blandt partierne bag aftalen om den fremtidige indsats for røgfri miljøer været enighed om, at andet arbejde end det ovenfor nævnte, der udføres i private hjem, f.eks. i form af malerarbejde, vinduespudsning og rengøring, ikke skal være omfattet af lovforslaget. Der henvises i denne forbindelse til, at det følger af arbejdsmiljølovens § 2, stk. 2, nr. 1, at arbejde i en arbejdsgivers private husholdning er undtaget fra arbejdsmiljølovens område.