"Hvad er logikken i, at der stilles samme krav om røgfrihed, når en borger modtager en offentlig serviceydelse i eget hjem uanset om denne er udført i offentligt regi eller af et privat firma, mens børn der passes i en privat ordning med offentligt tilskud ikke er omfattet af samme regler om røgfrihed som børnene i en kommunal ordning?"
Ifølge lovforslagets § 15 vil det ikke være tilladt at ryge i dagplejehjemmene under den kommunale dagpleje og puljeordninger, når der passes børn. Det følger af bemærkningerne til § 15, at bestemmelsen ikke omfatter pasning af børn i private hjem, hvor forældrene modtager tilskud til privat pasning efter § 37 i lov om social service. I disse tilfælde vælger forældrene selv den private pasningsordning, ligesom de selv indgår aftale med ordningen. Det må derfor betragtes som forældrenes eget valg, hvis de vælger et privat hjem, hvor der ryges. Pasningen i disse tilfælde foregår ofte hos familiemedlemmer eller i forældrenes eget hjem.
Med hensyn til borgere, der modtager en serviceydelse i eget hjem følger det af § 12, at det som forudsætning for ydelsen kan pålægges beboerne ikke at ryge i det tidsrum, servicepersonalet opholder sig i boligen. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i § 11 for beboere på plejehjem. Man har i disse situationer ønsket at medtage en mulighed for – ud fra en konkret vurdering - at kunne pålægge en beboer ikke at ryge i den pågældendes værelse eller bolig, når personalet opholder sig dér.
Der har blandt partierne bag aftalen om den fremtidige indsats for røgfri miljøer været enighed om ikke at ligestille de situationer, hvor forældre selv vælger en private pasningsordning og indgår aftale med de pågældende, samt modtager tilskud til dette, med bestemmelsen i lovforslagets § 15 om rygeforbud i dagplejehjem, mens der passes børn.