Der er ingen tvivl om, at det, hvis man er så uheldig at blive ramt af en arbejdsskade, er utrolig vigtigt, at arbejdsskadeloven er retfærdig, at den kan forstås, og at den kan forklares. Og det er mildest talt ikke det, der er fremherskende i den nuværende arbejds- og erstatningsskadelovgivning.
Derfor er det bestemt også rigtig rart, at vi i dag behandler et forslag, som betyder forbedringer for de personer, som uheldigt er blevet arbejdsskadet. Det er bestemt heller ikke et øjeblik for tidligt.
Lovforslaget er som sagt en udmøntning af en anbefaling fra et enigt arbejdsskadeudvalg med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, som først og fremmest retter op på en 28 år gammel renteregel, der i årevis har snydt især unge med alt for lave erstatninger.
Ifølge Arbejdsskadestyrelsens statistik for 2005 fik ca.
16.000 anerkendt en arbejdsskade, og mere end to ud af tre, der fik anerkendt en skade, var under 50 år. Årsagen til, at det især er arbejdsskadede under 50 år, der er blevet snydt, er den måde, man har udregnet erstatningen på. Det var sådan, at når pengene blev udbetalt kontant, så regnede man med, at den skadelidte kunne sætte pengene i banken og forøge værdien med en høj rente. Men i 1978 var renten altså anderledes, end den er i dag, og på det tidspunkt blev reglen låst fast, når erstatningerne skulle udregnes, uden skelen til at renten siden er styrtdykket. Hermed har forsikringsselskaberne scoret kassen, mens den skadelidte har oplevet, at værdien af erstatningerne er blevet mere og mere udhulede. Fremover vil vi se mere retfærdige erstatninger, især til de helt unge, som ulykkeligvis i mange tilfælde får smadret deres arbejdsliv og i mange år må være uden arbejde. Forslaget sikrer også, at man fremover i princippet får samme erstatning, uanset om erstatningen udbetales som en løbende ydelse eller som en kapitalpension. En anden stor forbedring i forslaget er, at det fremover sikres, at en arbejdsskadet ikke længere snydes for erstatning, fordi en arbejdsgiver ikke anmelder skaden inden for 1 år. Mange sager er desværre blevet afvist, fordi anmeldelsesfristen på 1 år ikke er overholdt af arbejdsgiveren. Loven vil desværre først gælde for sager, der er rejst efter den 1. august. Socialdemokratiet ønsker, at sager, der allerede er under behandling, kan afgøres af de nye regler, hvis de ikke stiller skadelidte ringere, end loven gør i dag. Selv om læger og tandlæger i årevis har haft pligt til at anmelde formodede erhvervsbetingede lidelser, er det stadig væk sådan i år 2007, at der ikke bliver anmeldt, som der skal, bl.a. når der er mistanke om kræftsygdomme, som klart er arbejdsrelaterede såsom lungehindekræft og kirtelcellekræft, og det er virkelig et problem. Derfor er det bestemt også et løft, at et nyt register under Sundhedsstyrelsen fremover skal sikre, at patienter, som får stillet en kræftdiagnose, kontaktes med henblik på, om de vil rejse en arbejdsskadesag. Det kan ikke være meningen, at mennesker, som udsættes for kræftpåvirkning, mange gange med døden til følge, ikke får den erstatning, som de har krav på, blot fordi læger og andre sløser med anmeldelserne.
Også i dette tilfælde ønsker vi i Socialdemokratiet at se på, om det ikke er muligt, at vi kan registrere tilfælde fra før den 1. august, så de også kunne blive omfattet af loven, så man kunne gå i gang med at undersøge, om der forelå en arbejdsskade.
Til sidst vil jeg lige nævne muligheden for belønningsordningen, som Venstres ordfører også var inde på, som meget gerne skulle sætte initiativer i gang for at forbedre arbejdsmiljøet i gang. Vi må jo sige, at trods talrige forsøg gennem årene har vi stadig væk et arbejdsmiljø, som producerer arbejdsskader og nedslidte mennesker, og måske kan vi med det her forslag få lavet nogle modeller, som kan styrke det område.
Det sidste, jeg vil sige noget om, for jeg kan se, at tiden render ud, er sagsbehandlingstiden. Jeg ved godt, at sagsbehandlingstiden ikke er med i lovforslaget og heller ikke har været med i udvalgsarbejdet, men der er vel ingen ordfører herinde, som har beskæftiget sig med det her område, som ikke er blevet bombarderet med henvendelser om oceaner lange sagsbehandlingstider.
Jeg ved, at der er taget nogle tiltag, men det er noget, som Socialdemokratiet vil følge meget nøje. Det er ikke rimeligt, at mennesker skal vente i årevis for at få behandlet en skade. Nogle risikerer endda at afgå ved døden, inden de nogensinde får deres sager færdigbehandlet. Så det er noget af det, som vi også meget gerne vil kigge på i udvalgsarbejdet.
Socialdemokratiet kan støtte forslaget, som det ligger her.