Sankt Kjelds Plads 11 Postboks 3000 DK-2100 København Ø
m/bud |
Dato 02.03.2007 |
|||
|
Opfølgning på møde i Arbejdsskadestyrelsen den 6. februar 2007 om udkast til ændring af arbejdsskadeloven
Den 6. februar 2007 blev der holdt møde i Arbejdsskadestyrelsen om de økonomiske konsekvenser af at gennemføre det udkast til ændring af arbejdsskadeloven, som blev sendt i høring den 14. december 2006. Som opfølgning på mødet har Arbejdsskadestyrelsen den 26. februar 2007 (j.nr. 06-7010-635) fremsendt diverse materiale.
Af materialet fremgår bl.a., at Arbejdsskadestyrelsen ønsker at ændre skønnet over de økonomiske konsekvenser af at ændre principperne for fastsættelse af de kapitaliseringsfaktorer, som anvendes i forbindelse med erhvervsevnetabserstatninger. Det ændrede skøn er bl.a. foranlediget af en ændring i den sats for kapitalindkomstskat, som anvendes til fastsættelse af kapitaliseringsfaktorerne. Idet ændringen af satsen indebærer en afvigelse fra det forslag, som er indeholdt i betænkningen afgivet af Arbejdsskadestyrelsens Arbejdsskadeudvalg 2005, har styrelsen anmodet de interesseorganisationer m.m., som var repræsenteret i udvalget, om eventuelle bemærkninger.
I denne anledning skal man hermed tilkendegive, at en ændring af den omhandlede kapitalindkomstskattesats ikke giver F&P anledning til bemærkninger.
F&P vil imidlertid ikke undlade at fremføre følgende:
Det fremgår af det modtagne materiale, at Arbejdsskadestyrelsens ovennævnte nye skøn bl.a. hviler på en forudsætning om, at arbejdsskadereformen pr. 1. januar 2004 medførte en generel stigning i erstatningsniveauet på ca. 17 pct. og ikke på 50 pct., som vurderet af F&P.
F&P er fortsat af den opfattelse, at forsikringsbranchens vurdering af de økonomiske konsekvenser af arbejdsskadereformen er den korrekte.
Som bekendt skønnede F&P i sit høringssvar af 4. januar 2007, at merudgiften ved at ændre på principperne for fastsættelse af kapitaliseringsfaktorerne for arbejdsulykkesområdet alene ville være mellem ca. 500 mio. kr. og ca. 750 mio. kr. (inkl. den såkaldte krydseffekt). Dette skøn hvilede på beregninger med udgangspunkt i Topdanmarks og IF's forsikringsbestande. Imidlertid har F&P også i lyset af Arbejdsskadestyrelsens seneste beregninger revurderet sit skøn. Dette skyldes, at Arbejdsskadestyrelsens beregninger - som tidligere - hviler på samtlige arbejdsulykkessager og ikke kun en delmængde deraf. Styrelsens beregninger viser, at den procentvise stigning i kapitalerstatningerne på markedsniveau skønnes at falde fra 16,2 til 12,3, såfremt kapitalindkomstskattesatsen nedsættes fra 44,8 pct. til 38,8 pct. På dette grundlag er F&P nu af den opfattelse, at skønnet over den omhandlede merudgift rettelig skal ligge mellem ca. 340 mio. kr. og ca. 510 mio. kr.
Det fremgår af Arbejdsskadestyrelsens seneste materiale, at merudgiften ved ændring af principperne for fastsættelse af kapitaliseringsfaktorerne (inkl. den såkaldte krydseffekt) af styrelsen nu vurderes til ca. 273,2 mio. kr. for ulykkesområdet alene. Omregnes dette beløb under hensyntagen til F&P's vurdering af de økonomiske konsekvenser af arbejdsskadereformen, fås ved en summarisk beregning et beløb på 273,2 * 1,50 / 1,17 mio. kr. = 350,3 mio. kr. Dette beløb ses at ligge inden for rammerne af det interval, hvori merudgiften ved at ændre principperne for fastsættelse af kapitaliseringsfaktorerne efter F&P's opfattelse vil ligge.
Man skal på denne baggrund derfor foreslå, at det i det kommende lovforslag på det kraftigste understreges, at konsekvensberegningerne hviler på en forudsætning om, at arbejdsskadereformen alene affødte en stigning på ca. 17 pct. i erstatningsniveauet.
Med venlig hilsen
Steen Kristiansson