Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 2. maj 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 9 (L 194), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2007 fra Forsikring & Pension, jf. L 194 – bilag 8.â€
Endeligt svar:
Henvendelsen af 1. maj 2007 fra Forsikring & Pension skal ses i lyset af spørgsmål 8 vedrørende L 194, hvor der stilles spørgsmål til lovens virkningstidspunkt.
Som det fremgÃ¥r af svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l 8 vil en ændring af lovens virkningstidspunkt ændre de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, hvilket Forsikring & PenÂsion ogsÃ¥ anfører i sin henvendelse af 1. maj 2007. Der vil blive tale om merudgifter for forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Merudgifterne skal opkræves hos arbejdsgiverne i form af ekstrapræmier og ekÂstraÂbiÂdrag.
Forsikring & Pension anfører, at man ikke på nuværende tidspunkt kan vurdere størrelsen af disse merudgifter.
Arbejdsskadestyrelsen har skønnet størrelsen af merudgiften for sager om ulykker til ca. 1 milliard kr.
Skønnet er baseret pÃ¥ de tilkendte erstatninger for tab af erhvervsÂevÂne i skader, der er indtrÃ¥dt i perioden 1. januar 2004 - 30. juni 2007. Der er taget højde for, at der endnu ikke er truffet endelig afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne i alle sager, nÃ¥r der henses til tilskadekomnes adgang til at fÃ¥ sagen genoptaget.
De forventede fremtidige erstatninger for tab af erhvervsevne i disse sager svarer til ca. 3 skadeÃ¥rgange. Som det fremgÃ¥r af de økonomiske bemærkninger til lovforslaÂget udgør merudgiften ved ændring af kapitaliseringsfaktorerne og tilkendelse af løÂbende erstatning før en kapitalerstatning ca. 313 millioner kr. pr. skadeÃ¥rgang. For godt 3 skadeÃ¥rgange bliver merudgiften omkring 1 milliard kr.
Denne udgift skal forsikringsselskaberne hensætte reserver til straks ved lovens ikrafttræden.
Det bemærkes, at en ændring af lovforslagets virkningstidspunkt vil medføre, at en række erstatningsmodtagere vil få udbetalt et mindre kapitalbeløb end de er berettiget til efter gældende lov. Det skyldes, at arbejdsskadeudvalgets forslag om nye kapitaliseringsfaktorer indebærer en omfordeling mellem ældre og yngre modtagere af erstatning. Kapitaliseringsfaktorerne for yngre modtagere af erstatning bliver større end efter gældende lov, hvorimod kapitaliseringsfaktorerne for ældre modtagere af erstatning bliver mindre end efter gældende lov.