ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

2. maj 2007

 

Besvarelse af spørgsmål 40 ad L 199 stillet af Erhvervsudvalget den 26. april 2007.   

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 40:

I forbindelse med SDO-lovforslaget er det forstået, at sigtet bl.a. er at sikre, at udenlandske kreditinstitutter ikke kan tilbyde lån i Danmark baseret på SDO-obligationer i deres hjemlande med vilkår, som danske kreditinstitutter ikke kan matche.

 

-         Vil ministeren give en redegørelse for, hvorpÃ¥ denne frygt bygger?

 

-         Hvilke krav kan Danmark stille til sÃ¥danne udenlandske kreditinstitutter, som skal gælde for deres udlÃ¥n i Danmark? Der ønskes en udtømmende beskrivelse. I den forbindelse tænkes dels pÃ¥ forholdet til EU-retten, dels i hvilket omfang der kan ske en almindelig regulering pÃ¥ omrÃ¥det.

 

Svar:

Særligt dækkede obligationer kommer til Danmark, uanset om vi giver danske kreditinstitutter mulighed for at udstede dem eller ej. Udenlandske kreditinstitutter vil kunne udstede obligationerne efter reguleringen i deres hjemlande og tilbyde såvel obligationerne som lån finansieret ved udstedelse af obligationerne i Danmark. De store danske pengeinstitutter, der har datterselskaber eller moderselskaber i udlandet, vil kunne udstede obligationerne via disse.

 

Med lovforslaget har det bl.a. været målet, som det også fremgår af bemærkningerne hertil, at give de danske institutter mulighed for at konkurrere med andre europæiske kreditinstitutter ved udstedelse af særligt dækkede obligationer i såvel Danmark som i udlandet.

 

Spørgsmålet om konkurrencedygtige vilkår set i forhold til udlandet er især knyttet til, hvilke rammer der sættes for udstedelsen af obligationerne. Det vil sige, hvilke karakteristika det tillades, at obligationerne kan have.

 

Lovforslaget giver på den baggrund gode og konkurrencedygtige rammevilkår for institutterne, når de skal udstede særligt dækkede obligationer. Fx giver lovforslaget mulighed for, at de danske institutter kan tilbyde lån uden begrænsninger på løbetid og afdragsfrihed. Det svarer til de vilkår, der gælder i f.eks. Sverige og Irland. Det er to af de parametre, der er med til at skabe lige konkurrencevilkår for de danske institutter sammenlignet med, hvad deres udenlandske konkurrenter kan. 

 

Formålet med lovforslaget er ikke at regulere, hvilke boligfinansieringsprodukter kreditinstitutterne kan tilbyde forbrugerne på baggrund af de udstedte obligationer. Hvilke boligfinansieringsprodukter, der findes på markedet, afgøres bedst af forbrugernes efterspørgsel og konkurrencen mellem institutterne.

 

Som sagt har udenlandske kreditinstitutter også mulighed for at tilbyde boligfinansieringslån i Danmark baseret på udstedelse af særligt dækkede obligationer. Udstedelsen af obligationerne vil ske på baggrund af reglerne i kreditinstituttets hjemland. Det følger af direktivreglerne.

 

Direktivreglerne siger bl.a., at når en virksomhed har fået tilladelse som kreditinstitut i sit hjemland, så kan kreditinstituttet tilbyde sine ydelser og produkter i alle EU/EØS-lande. På den måde har danske institutter ret til at tilbyde deres produkter og ydelser i udlandet ligesom udenlandske institutter kan gøre det i Danmark. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 33 og 34 for så vidt aangår mulighederne for, at kreditinstitutter kan anvende andre landes regler til udstedelse af særligt dækkede obligationer og bruge disse til at finansiere boliglån i Danmark.

 

Et udenlandsk institut kan tilbyde sine produkter og ydelser i Danmark ved f.eks. at oprette en filial.

 

I dette tilfælde er kreditinstituttet underlagt lovgivningen i sit hjemland for så vidt angår obligationsudstedelsen. Værtslandet kan dog fastsætte forbrugerbeskyttelsesregler om rådgivning, markedsføring og information, som det udenlandske kreditinstitut også er forpligtet til at følge.

 

Filialen vil være forpligtet til at følge bekendtgørelsen om god skik. Det betyder, at de skærpede krav til rådgivning af kunder, som aftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om særligt dækkede obligationer bestemmer, at der skal fastsættes, også vil gælde for filialer af udenlandske institutter.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk