|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
1. maj 2007
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 9 ad L 199  stillet af Erhvervsudvalget den 17. april 2007.   Â
Spørgsmål 9:
Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren og modtaget følgende svar, som jeg kan henholde mig til:
â€Jeg er ikke enig i, at erhvervslivet med de foreslÃ¥ede ændringer i kursgevinstloven, jf. lovforslagets § 11, pÃ¥føres yderligere administrativt bøvl.
Jeg kan i den forbindelse henvise til, at forslaget har været forelagt Erhvervs og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen, som i sit høringssvar oplyst, at den foreslåede ændring af kursgevinstloven ikke vurderes at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Efter de gældende regler skal selskaber medregne gevinst og tab på gæld ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Efter de gældende regler kan selskaber, bortset fra realkreditinstitutter m.v., dog ikke fradrage tab på gæld i danske kroner, hvis gælden skal indfries til en forud fastsat overkurs i forhold til værdien på udstedelsestidspunktet, og den pålydende rente på stiftelsestidspunktet overholder mindsterentekravet.
Efter forslaget skal alle selskaber - ikke blot realkreditinstitutter m.v. - have fradrag for kurstab på lån, der optages med sikkerhed i fast ejendom, skibe eller garanti fra centralregeringer, centralbanker, offentlige enheder, regionale eller lokale myndigheder i et land inden for EU eller EØS, og på obligationer, som udstedes til finansiering af lån ydet med sikkerhed i fast ejendom, skibe eller garanti fra centralregeringer, centralbanker, offentlige enheder, regionale eller lokale myndigheder i et land inden for EU eller EØS.
Lovforslagets § 11 betyder derfor, at reglerne bliver mere generelle, og at undtagelserne fÃ¥r mindre omfang.â€
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|