Tak for bemærkningerne og tilslutningen til det arbejde, som vi skal i gang med på det her område. Det er, som flere ordførere også har udtrykt det, en stor og også en kompliceret sag. Bunken af høringssvar er stor, høringsnotatet er på 65 sider, og i det har Økonomi- og Erhvervsministeriet tilkendegivet, hvor man retter ind vedrørende den høring, og der bliver jo mulighed for at stille spørgsmål til lovforslaget under behandlingen af det.
Lovforslaget er et yderligere skridt mod målet om at skabe ét fælles europæisk finansielt marked. Derudover indeholder lovforslaget jo en række andre forslag til ændringer på det finansielle område.
På børsområdet er der tale om meget omfattende ændringer, man kan vel næsten tale om en minibørsreform. Og ændringerne er foranlediget af to direktiver på området, der nødvendiggør ændringer både i værdipapirhandelloven og i loven om finansiel virksomhed. Som sagt er der tale om en meget omfattende reform af børsområdet, og jeg erkender også, at der er mange tekniske detaljer.
Jeg vil derfor nøjes med at fremhæve de mere overordnede nyskabelser. De gældende regler om fondsbørser og autoriserede markedspladser foreslås erstattet af ét fælles regelsæt. Fondsbørser og finansielle markeder skal fremover betegnes regulerede markeder, man ophæver simpelt hen sondringen imellem de to. Det foreslås også, at der fastsættes nye krav til pengeinstitutter og andre, der deltager i omsætningen af værdipapirer, om at offentliggøre oplysninger om deres handeler. Det tror jeg ikke at der er ret mange partier i Folketinget der kan have noget imod. På den måde sikres det, at handel med værdipapirer sker på et bedre og også et mere oplyst grundlag.
Desuden ændres kravene til udstedere af værdipapirer, som omsættes på de her regulerede markeder. En udsteder er
f.eks. en virksomhed, der er noteret på Københavns Fondsbørs, og de nye krav vedrører både, hvilke oplysninger der skal offentliggøres, og hvordan de skal offentliggøres. Fremover vil udstederen så selv kunne vælge, hvilke medier udstederen vil gøre brug af ved offentliggørelse af oplysninger. For at sikre, at investorerne efterfølgende kan finde de oplysninger, som udsteder har offentliggjort, så er der også indført krav om, at oplysningerne skal sendes til ét opbevaringssted, og det er altså Finanstilsynet. Lovforslaget ændrer også reglerne om investeringsrådgivning. Det bliver et krav, at de virksomheder, der udøver investeringsrådgivning som en selvstændig aktivitet, skal have tilladelse fra Finanstilsynet. Det har ikke tidligere været tilfældet. Det tror jeg heller ikke Folketinget kan have noget imod. Som den sidste overordnede nyskabelse på værdipapirhandelsområdet vil jeg nævne de multilaterale handelsfaciliteter, som også er et nyt begreb i dansk ret. Det er et begreb, der er et alternativ til det regulerede marked, og en multilateral handelsfacilitet er i korte træk en markedsplads, hvor forskellige købere og sælgere af værdipapirer kan indgå handeler. Som system svarer en multilateral handelsfacilitet derfor til et reguleret marked, og forskellen mellem de to typer handelspladser består så primært i, at der gælder særlige regler for værdipapirer, der handles på et reguleret marked. Det bliver altså efter de nye regler muligt for værdipapirhandlerne og selskaberne, der i forvejen driver et reguleret marked, at få tilladelse til at drive en såkaldt multilateral handelsfacilitet. Ud over disse ændringer på værdipapirhandelsområdet indeholder lovforslaget også forslag til ændringer af andre dele af den finansielle lovgivning. Et af disse områder, som en enkelt ordfører også har været inde på, er hvidvask, bekæmpelse af terrorfinansiering, hvor der er kommet en forordning om de oplysninger, der skal ledsage en pengeoverførsel. Nu skal forordninger ikke gennemføres i national lovgivning, men den forordning indeholder to undtagelser, der nu kan lette adgangen til at modtage pengeoverførsler. Og det har altså bl.a. betydning for almennyttige organisationers mulighed for at modtage pengeoverførsler på under 150 euro. For at de to undtagelser kan anvendes i Danmark, skal de gennemføres i den danske hvidvasklov.
Lovforslaget ændrer også i lov om garantifond for skadesforsikringsselskaber. Ændringerne indbærer bl.a., at en filial af et dansk skadesforsikringsselskab kan slippe for at betale bidrag til den danske ordning, hvis den betaler til en ordning i filiallandet, og derudover gives der mulighed for endnu en økonomisk lettelse for skadesforsikringsselskaberne. De mindre skadesforsikringsselskaber kan undlade at revidere de bidrag, de betaler til garantiordningen, når bidraget er under 50.000 kr. Med det forslag kan de mindre selskaber spare revisorudgifter.
Herudover indeholder forslaget en ændring af regler om skadesforsikringsvirksomhed. Forslaget skal sikre, at udenlandske filialer af danske skadesforsikringsselskaber kan konkurrere på lige vilkår med skadesforsikringsselskaber i filiallandet. Der er vel heller ikke nogen i denne sal, der kan have noget imod, at danske virksomheder, danske arbejdspladser er med til at skabe valutaindtjening til Danmark. Det sikrer vi altså, ved at de udenlandske filialer får mulighed for at udbyde forsikringsprodukter, som et dansk skadesforsikringsselskab og dets udenlandske filialer efter de gældende regler ikke kan udbyde.
Lovforslaget indeholder også et forslag, der skal sikre, at de erhvervsvirksomheder, der opfylder betingelserne i lov om skadesforsikringsformidling for at blive registreret som forsikringsagentvirksomhed, også reelt har mulighed for at blive registreret. Registreringen er jo en betingelse for, at et forsikringsselskab må indgå en aftale med en agent om salg af selskabets produkter. Forslaget er derfor vigtigt af hensyn til agentens muligheder for at udøve sit erhverv.
Ud over de forslag til ændringer, som jeg allerede har fremhævet, indeholder forslaget også en række ændringer af mere teknisk karakter, som ordførerne har været inde på. Og jeg er da helt klar over, at det her er et lovforslag, der skal igennem en omfattende udvalgsbehandling.
Når det er sagt, må jeg konstatere, at når hr. Frank Aaen ikke kan støtte det her, er det, fordi hr. Frank Aaen ikke tror på det indre marked i EU. Hr. Frank Aaen mener, at man kan hegne Danmark ind med nationale regler. Det kan godt være, at man kan gøre det i en forestillingsverden, men vi lever i en verden, hvor globaliseringen er over os, hvor varer, kapital og tjenesteydelser krydser grænser.
Det er altid nemt at sige, at der er nogle store virksomheder, der tryner den ene og den anden. Den finansielle sektor er faktisk med til at tjene penge hjem til Danmark - penge, som vi her i Folketinget kan bruge på hjemmehjælp, sygehuse, skoler, uddannelse osv. Det her forslag er jo bl.a. også med til at sikre, at danske virksomheder kan klare sig i den europæiske konkurrence. Jeg kunne da godt tænke mig at høre, om man har noget imod, at danske virksomheder får nogle forhold, så de kan tjene nogle penge hjem til Danmark.
Som sagt forholder hr. Frank Aaen sig til, om alle de bemærkninger, Datatilsynet er kommet med i høringssvaret, er taget til følge. Nu har vi jo svaret i høringsnotatet. Jeg kan ikke gennemgå hele høringsnotatet på 65 sider heroppe, men vi har svaret de organisationer eller dem, vi har hørt på det her område. Jeg synes, at når man læser høringsnotatet, ser man faktisk en omfattende tilretning af det lovkompleks, der ligger på bordet.
Nu skal vi så igennem en yderligere udspørgen under lovbehandlingen af det. Så der er ikke andet at sige til hr. Frank Aaen, end at det jo ikke er hver gang, hr. Frank Aaen kan støtte regeringen, og sådan ender det også i denne sag.
Men jeg må sige tak til de øvrige partier i Folketinget, der vil være med til at gennemføre de ting, der ligger på bordet. Som sagt beklager jeg, at hr. Frank Aaen ikke mener, at danske virksomheder skal stilles lige i konkurrencen med udenlandske virksomheder på et marked, hvor verden ikke kan hegnes ind.