Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. maj 2007
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven
(Justering af tonnageskatteordningen)
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. april 2007 og var til 1. behandling den 2. maj 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 10. april 2007 dette udkast til udvalget, jf. alm. del − bilag 127. Den 26. april 2007 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Eitzen Group. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at flertallet lægger vægt på, at der med lovforslaget er tale om en provenuneutral omlægning af beskatningen af rederierne. Omlægningen indebærer med de skønnede virkninger ikke en mindre skatteindtægt fra rederierhvervene, men vil medvirke til at styrke danske rederiers konkurrenceevne og dermed fastholde og øge antallet af skibe under dansk flag.
Et mindretal i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget udtaler, at Socialdemokratiet ikke er tilhængere af yderligere skattelettelser til rederierhvervet. Socialdemokratiet har deltaget i en del af forhandlingerne forud for lovforslaget og er glade for, at lovforslaget på væsentlige områder er ændret i forhold til regeringens oprindelige forslag. Det har bl.a. betydet, at avancefritagelsen ikke gælder for eksisterende skibe, men alene gælder nye skibe, og at tonnageskattesatserne reguleres i forhold til en eventuel sænkning af den danske selskabsskattesats. På andre områder er der derimod tale om en de facto-lettelse af skattereglerne for rederierhvervet, og Socialdemokratiet kan derfor ikke tilslutte sig lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget udtaler, at SF har en forståelse for internationale erhverv, og skibsfarten er et internationalt erhverv, der har behov for særlige regler. Det foreliggende forslag giver erhvervet en ekstra skattelettelse på ca. 30 mio. kr. om året oven i en i forvejen favorabel aftale, der blev lavet tilbage i 2002.
I konkurrencetilpasningens navn har vi fornemmelsen af, at Danmark på en ny måde er foregangsland i verden, foregangsland med hensyn til skattelettelser for grænseoverskridende aktiviteter. Vi har set det på andre områder end skibsfarten. Vi har set det med selskabsskatten, hvor vi deltager i kapløbet ned ad stigen. Vi har set det med flyafgifter, hvor vi er forrest i afviklingen af eventuelle afgifter, og så på det her område, hvor vi også er forrest i afregulering.
SF er som sagt med på, at der er brug for særlige vilkår på internationale konkurrenceområder, men det her går alt for langt. SF kan derfor ikke støtte forslaget.
Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  skatteministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og RV):
Til § 2
  1) Som stk. 4 indsættes:
»Stk. 4. Et rederi, der har fravalgt tonnagebeskatning, kan ændre sit valg, hvorved tonnageskatteordningen anses for valgt fra og med indkomståret 2001 eller fra og med det første indkomstår, hvor betingelserne for valg af tonnagebeskatning var opfyldt. Skatteansættelser foretaget i henhold til det tidligere foretagne valg genoptages. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, idet fristen dog først regnes fra lovens ikrafttræden. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.«
[Mulighed for, at rederier, der har fravalgt tonnageordningen, kan omgøre valget med virkning fra og med indkomståret 2001]
Bemærkninger
Til nr. 1
Tonnageskatteloven fik virkning fra og med indkomståret 2001. Det fremgår af ikrafttrædelsesbestemmelsen, at rederier, som kunne vælge ordningen dengang, skulle træffe valg om anvendelsen af ordningen senest ved rettidig indgivelse af selvangivelse for indkomståret 2002.
Det fremgår endvidere, at hvis tonnagebeskatning ikke blev valgt senest i 2002, skal ordningen anses for fravalgt i en 10-års-periode regnet fra indkomståret 2001.
Formålet med denne særlige ikrafttrædelsesbestemmelse var, at rederier ikke skulle kunne vælge ordningen på det for dem ideelle tidspunkt, men skulle træffe et bindende valg her og nu. Hvis rederiet gav underskud i de første år, skulle det ikke være muligt at udsætte valget af ordningen, indtil rederiet begyndte at give overskud.
Med dette lovforslag ændres forudsætningerne for det oprindelige valg.
Det foreslås derfor, at rederier, der har fravalgt tonnageskatteordningen, helt ekstraordinært får mulighed for at ændre deres valg. Omvalget medfører, at tonnageskatteordningen anses for valgt med virkning fra og med indkomståret 2001. Opfyldte selskabet ikke betingelserne for tonnagebeskatning i indkomståret 2001, anses tonnageskatteordningen for valgt fra og med det første indkomstår, hvor betingelserne for valg af tonnagebeskatning var opfyldt.
Omvalget indebærer som udgangspunkt genoptagelse af indkomstårene tilbage til 2001. En tilsvarende mulighed blev givet i § 2, stk. 3, i lov nr. 460 af 9. juni 2004 (Lejeindtægt m.v. af lokaler om bord, fast driftssted om bord).
Efter forslaget skal fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, for ekstraordinær genoptagelse finde tilsvarende anvendelse, dog således at fristen på 6 måneder, efter at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i lovens § 26 for ordinær genoptagelse, regnes fra lovens ikrafttræden. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, idet loven først kan træde i kraft, når EU-Kommissionens godkendelse foreligger.
Ligeledes skal bestemmelsen i skattestyrelseslovens § 27, stk. 4, finde tilsvarende anvendelse. Det medfører, at tilbagebetalingskrav som følge af den ændrede ansættelse ikke er omfattet af 1908-Lovens 5-års forældelsesfrist.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige:
Ændringsforslaget vil gøre det muligt for de rederier, der ikke hidtil har valgt at indtræde i tonnageordningen, at indtræde med virkning fra indkomståret 2001. Der var senest en begrænset mulighed herfor i 2004 med lov nr. 460 af 9. juni 2004, jf. ovenfor.
Som følge af ændringsforslaget vil de rederier, som ikke fandt det ønskeligt at træde ind i tonnageskatteordningen i 2002, eller i 2004, hvis de havde mulighed herfor, kunne vælge dette nu.
Det må antages, at mindst ét rederi vil benytte sig af denne mulighed. Der foreligger dog ikke aktuelt oplysninger, der gør det muligt at vurdere nærmere, hvor mange rederier der vil benytte sig heraf, men antallet vurderes at være beskedent.
På baggrund af ovenstående skønnes ændringsforslaget at medføre et beskedent årligt provenutab fra og med indkomståret 2006. Hertil kommer et engangsprovenutab vedrørende genansættelse for indkomstårene 2001-2006 for de pågældende rederier.
I finansåret 2007 vil der fremkomme et provenutab primært vedrørende virkningen af genansættelser.
Kim Andersen (V)  Charlotte Antonsen (V)  Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)  Torsten Schack Pedersen (V)  Mikkel Dencker (DF)  Colette L. Brix (DF)  Jens Jørgen Nygaard (KF)  Jakob Axel Nielsen (KF)  Frode Sørensen (S)  René Skau Björnsson (S) fmd. Jens Peter Vernersen (S)  John Dyrby Paulsen (S)  Klaus Hækkerup (S)  Poul Erik Christensen (RV)  Poul Henrik Hedeboe (SF)  Frank Aaen (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
51 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
22 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
16 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
UFG |
4 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 211
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
2 |
Høringssvar fra skatteministeren |
3 |
Henvendelse af 7/5-07 fra Eitzen Group |
4 |
1. udkast til betænkning |
5 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 7/5-07 fra Eitzen Group |
6 |
Ændringsforslag fra skatteministeren |
7 |
Henvendelse af 21/5-07 fra Eitzen Group |
8 |
2. udkast til betænkning |
9 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 21/5-07 fra Eitzen Group |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 211
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om at redegøre for, hvordan beskatningen vil være for henholdsvis et rederi og et værft, hvis rederiet ejer værftet, og hvis rederiet køber et skib til underpris fra sit eget værft og efterfølgende sælger skibet med fortjeneste til et andet rederi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om at redegøre for, hvorfor man i sin tid har indført den begrænsning, der hedder, at der i et indkomstår højst kan inddrages lejet bruttotonnage på 4 gange rederiets egen tonnage, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om at oplyse, hvad der sker, hvis markedsprisen − således som den f.eks. må fastlægges ud fra værfter i Sydkorea eller Kina − er lavere end den faktiske pris på et dansk koncernforbundet værft, jf. svar på spm. 1 og 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om, med hvilken begrundelse der er indført de nævnte grænser − ud over at sådanne har andre lande også, jf. svar på spm. 1 og 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |