Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     211- Forslag til Lov om ændring af tonnageskatteloven (Justering af tonnageskatteordningen).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på henvendelse af 17. april 2007 fra Centralorganisationen for Søfart. Samtidigt oversendes henvendelsen.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen

 

 


Centralorganisationen for Søfart har i høringssvar af 17. april 2007 kommenteret lovforslaget L 211. Høringssvaret er – som følge af forkert modtageradresse – først modtaget i Skatteministeriet den 30. maj 2007.

Centralorganisationen for Søfarts kommentar kan opsummeres på følgende vis:

Samlet er organisationen af den opfattelse, at en udvidelse af ordningen ikke er hensigtsmæssig, og sådan som lovforslaget er stillet i strid med fællesskabsretten.

Det skal understreges, at organisationen ikke generelt er imod bruttotonnagebeskatning, men at der savnes et regelsæt, der tilsikrer, at en skattefinansieret begunstigelse af erhvervet sker på vilkår, der faktisk sikrer en stigning i beskæftigelsen blandt EU- og danske søfolk, samtidigt med, at sikkerhedsmæssige forskrifter sikres overholdt.

Ordningen bør derfor enten have et krav om EU-flag på tonnage som indgår under ordningen, hvad enten denne er ejet eller lejet, eller på anden vis indeholde en sikring af, at gældende krav de facto overholdes jf. retningslinierne for statsstøtte omtalt ovenfor.

Der bør ligeledes opstilles krav om, at arbejdskraft ansat på skibe under ordningen, som minimum bliver omfattet af de regler erhvervslivets parter til en hver tid har aftalt for søfolk ansatte under DIS.

Skatteministerens kommentar:

Lovforslaget er en udløber af aftalen mellem Regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre af 30. marts 2007. Rederierhvervet sikres konkurrencedygtige rammebetingelser. Med ændringerne kommer den danske tonnageskat til at matche de internationale vilkår.

Aftalen sikrer samtidig, at rekrutteringsindsatsen til Det Blå Danmark styrkes. Rederierhvervet stiller 200 praktikpladser til rådighed for optaget på skibsofficersuddannelsen. Desuden stiller rederne 75-100 praktikpladser til rådighed for ubefarne skibsassistenter i den mindre flåde med henblik på uddannelse af kyst- og sætteskippere. Endelig afsætter rederne og Den Maritime Fond 8 mio. kr. til en styrket rekrutteringsindsats, og Den Maritime Fond afsætter yderligere 2 mio. kr. til rekruttering af unge uden studentereksamen til landbaserede job i f.eks. havne og skibsmæglervirksomheder.

Det er min opfattelse, at tonnageskatteordningen, inklusive de foreslåede ændringer, er i overensstemmelse med EU-retten.

Det kan desuden oplyses, at der allerede findes et flagkrav i tonnageskattelovens § 6 a, der skal sikre at ordningen som regel skal være knyttet til skibe registreret i EU-lande. Det blev indført ved lov nr. 409 af 1. juni 2005, hvor de nødvendige ændringer af tonnageskatteloven som følge af EU-kommissionens retningslinier for statsstøtte til søtransportsektoren (C(2004)43) gennemførtes. EU-kommissionen har godkendt implementeringen af retningslinierne, idet de ingen bemærkninger havde til ændringsloven fra 2005.

Nærværende lovforslag (L 211) er i overensstemmelse med statsstøttereglerne notificeret for EU-kommissionen, der herefter skal vurdere, om ændringerne kan godkendes. Loven træder først i kraft, når EU-kommissionens godkendelse foreligger.