Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     213- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove (CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på henvendelse fra BDO Scanrevision.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland

 


BDO Scanrevision har i brev af 20. april 2007 henvendt sig til Folketingets skatteudvalg med følgende henvendelse:

Skatteministerens kommentar:

De foretagne beregninger kan ikke fuldt ud bekræftes. Det skal først og fremmest pointeres, at EBIT-reglen i den foreslåede § 11 C beregnes på baggrund af skattepligtige indkomst før nettofinansieringsudgifter. Den skattepligtige indkomst før nettofinansieringsudgifter kan maksimalt nedsættes med 80 pct. som følge af nettofinansieringsudgifterne efter evt. rentebeskæring efter §§ 11 og 11 B.

I alle eksemplerne (A-D), hvor den skattepligtige indkomst før nettofinansieringsudgifter er 45, kan den maksimalt nedsættes med 80 pct., dvs. 36. ”EBIT-loftet” er med andre ord i alle eksemplerne 36.

Det kan bekræftes, at hvis et selskabs nettofinansieringsudgifter som følge af beskæring efter reglerne om tynd kapitalisering i selskabsskattelovens § 11 bliver lavere end 20 mio. kr., kan renteloftet ikke ”ophæve” beskæringen og medføre fradrag for 20 mio. kr.  

Dette medfører, at beskæringerne i de fremførte eksempler vil være som gengivet i nedenstående tabel.

Alle tal i mio. kr.

A

B

C

D

Skattepligtig indkomst før finansieringsudgifter

45

45

45

45

Finansieringsudgifter før beskæring

45

45

45

45

Beskæring som følge af tynd kapitalisering

1

1

1

1

Beskæring som følge af renteloftet

0

24

0

4

Beskæring som følge af EBIT-reglen

8

0

8

4

Finansieringsudgifter efter beskæring

36

20

36

36

Skattepligtig indkomst

9

25

9

9