Skatteministeriet

Lise Bo Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

Henvendelse om L 213 om over­gangs­ordning for aktieindkomst mm.

 

Den 18. april 2007 fremsatte skatteministeren L 213 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove (CFC-beskat­ning og indgreb mod kapitalfonde mv.) I forhold til det oprindeligt offentliggjorte udkast til lovforslag af 1. februar 2007, som Finansrådet kommenterede på i sit høringssvar, er der imidlertid sket en del justeringer, der efterlader tvivl og uhensigtsmæssigheder – især om aktieindkomstskat, CFC-beskatning og rentefradragsbegrænsning. Vi tillader os derfor at rette henvendelse til Skatteministeriet med henblik på en afklaring af nedenstående:

 

Overgangsordningen for aktieindkomstskat

Overgangsordningen i forbindelse med forhøjelsen af aktieindkomstskat er en forbedring i forhold til det oprindelige udkast, idet aktieindkomstskatten nu kun forhøjes til 45 pct. imod det oprindelige udspil pÃ¥ 47,5 pct. FinansrÃ¥det har dog følgende kommentarer til overgangsord­ningen:

 

1)      NÃ¥r overgangssaldoen skal nedbringes med enhver aktieindkomst i 2007 og senere, sÃ¥ opstÃ¥r der en skævhed. En aktionær har eksempelvis en aktiepost med urealiseret avance pÃ¥ 10 mio. kr., der er pÃ¥løbet før, overgangssaldoen blev opgjort. Hvis aktionæren ikke rører disse aktier i en længere Ã¥rrække, men pÃ¥ anden vis erhverver aktieindkomst under 100.000 kr. pr. Ã¥r undervejs, vil saldoen successivt blive nedskrevet med den aktieindkomst, som uanset overgangsordningen kun kunne beskattes med 28 pct. eller 43 pct. NÃ¥r salget af overgangsaktierne til sin tid finder sted, er overgangssaldoen udhulet – mÃ¥ske helt opbrugt – og skatten af overgangsaktierne vil sÃ¥ledes alligevel blive 45 pct. Overgangsordningen fÃ¥r i denne situation ikke den tilsigtede virkning.

 

2)      Den ideelle overgangsordning vil være en saldo pr. aktiepost, hvilket administrativt formentlig kan blive for omfattende. Vores forslag er derfor, at overgangssaldoen ikke skal nedbringes med enhver aktieindkomst i 2007 og senere, men alene med den del af aktieindkomsten, der i 2008 og senere overstiger den regulerede 100.000 kr.'s grænse og derfor ellers skulle have været beskattet med 45 pct.

 

3)      Det fremgÃ¥r ikke, om investeringsbeviser er omfattet af overgangssaldoen. I henseende til det samlede skattesystem pÃ¥ omrÃ¥det vurderer vi imidlertid, at investeringsbeviser i udloddende aktieafdelinger, der beskattes efter de almindelige regler om aktier, skal være omfattet. FinansrÃ¥det foreslÃ¥r, at lovteksten pÃ¥ omrÃ¥det tydeliggøres, sÃ¥ledes at det direkte fremgÃ¥r, at ogsÃ¥ urealiseret avance pÃ¥ sÃ¥danne investeringsbeviser skal medregnes i overgangssaldoen.

 

4)      Vi foreslÃ¥r en sikring af dødsboer i overgangsordningen. Dødsboer beskattes som udgangspunkt efter reglerne i dødsÃ¥ret, jf. dødsboskattelovens § 21, stk. 3. Ved dødsfald i 2007 eller tidligere, hvor boet først afsluttes i 2008 eller senere, bør det sikres, at skatten af aktieindkomst ligeledes beregnes efter reglerne i dødsÃ¥ret.

CFC-beskatning

Finansrådet finder, at der er behov for yderligere præciseringer vedrørende følgende:

 

1)      Hvis et CFC selskab ejes indirekte gennem et udenlandsk datterselskab, kan den situation opstÃ¥, at der først er CFC-skattepligt i moderselskabet i første niveau og dernæst i det ultimative danske moderselskab. Det antages, at den skat, der er betalt i "mellemlandet", kan indgÃ¥ i beregning af creditlempelse, sÃ¥ledes at dobbeltbeskatning forhindres.

2)      CFC-indkomsten for et dansk datterselskab opgøres som den samlede skattepligtige indkomst. Ved beregning af moderselskabets danske skat gives der nedslag for datterselskabets skatter pÃ¥ grundlag af en indkomst opgjort efter et territorialprincip. Ifølge SEL § 31, stk. 6 afregner danske datterselskaber et beløb til administrationsselskabet svarende til henholdsvis den betalte skat og skatteværdien af underskudsudnyttelsen. Det antages, at der ved moderselskabets skatteberegning i relation til CFC-reglerne ogsÃ¥ gives nedslag for skatteværdien af underskudsudnyttelsen.

 

Rentefradragsbegrænsningen

Rentefradragsbegrænsningen bliver et vanskeligt tilgængeligt område. For at imødegå usikkerhed vil det være værdifuldt, at der stilles autoritative eksempler op til belysning af samspillet mellem de enkelte regler.

 

Herudover har vi følgende konkrete kommentarer:

 

1)      I den nye § 11 B i selskabsskatteloven skal finansielle kontrakter, der sikrer driftsindtægter og driftsudgifter, ikke medregnes i nettofinansieringsudgifterne. Rækkevidden virker uklar. Hvis det er hensigten, at bestemmelsen alene skal anvendes pÃ¥ kontrakter omfattet af KGL § 30, stk. 1, nr. 7, anbefaler vi en udtrykkelig henvisning til bestemmelsen. Se i øvrigt SKM 2003.36.

 

2)      Ifølge § 11 B, stk. 5 medregnes fremførselsberettigede skattemæssige underskud som en del af selskabets aktiver. Et selskab kan imidlertid tillige have fremførselsberettiget skattemæssigt tab pÃ¥ aktier eller pÃ¥ finansielle kontrakter om aktier. FinansrÃ¥det anbefaler, at sÃ¥danne tab ogsÃ¥ kan medregnes i selskabets aktiver. Begrundelsen er den samme som ved skattemæssigt underskud, idet genvinding typisk vil medføre finansieringsudgifter for selskabet.

 

3)      Ifølge § 11 B, stk. 9 kan beskÃ¥rne kurstab fremføres. Mange selskaber anvender finansielle kontrakter som en del af den løbende finansiering. Da selskaber beskattes af finansielle kontrakter efter lagerprincippet, og udsvingene fra Ã¥r til Ã¥r derfor kan være særligt voldsomme, anbefaler vi, at tab pÃ¥ finansielle kontrakter sidestilles med kurstab pÃ¥ gæld, sÃ¥ de kan fremføres efter samme regler.

4)   I § 11 B, stk. 10 fritages livsforsikringsselskaber for reglen. Sammenhængen til stk. 7 er uklar, nÃ¥r livsforsikringsselskaber indgÃ¥r i koncern med andre finansielle virksomheder, fx bank og realkredit.

Hvis livsforsikringsselskabets renteindtægter fra indeståender i en koncernforbunden bank ikke skal tælles med til koncernens nettofinansieringsudgifter, giver dette en skævvridning. Det samme vil være tilfældet, hvis livsforsikringsselskabet investerer i børsnoterede obligationer udstedt af et koncernforbundet realkreditselskab.

 

5)      Ifølge § 11 C, 4. pkt. kan beskÃ¥rne nettofinansieringsudgifter fremføres uden tidsmæssig begrænsning. Den skattemæssige status af fremførte beløb bør dog præciseres, fx:

o            Skal beløbet i udnyttelsesÃ¥ret kunne rummes inden for denne 80 pct.-regel eller inden for de øvrige begrænsningsregler?

o            Kan selskabet selv prioritere det fremførte fradrag i forhold til finansieringsomkostningerne i udnyttelsesÃ¥ret?

o            Gælder fremførselsadgangen til beskÃ¥rne nettofinansieringsudgifter ogsÃ¥ efter omstrukturering eller salg af selskabet?

 

Såfremt ovenstående giver anledning til kommentarer eller uddybende spørgsmål, står Finansrådet selvsagt til rådighed.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Søren Gade

 

Direkte 3370 1090

sga@finansraadet.dk