Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     213- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove (CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer Skatteministeriets besvarelse af en henvendelse af 15. maj 2007 fra IQ Tax. Henvendelsen oversendes samtidigt til Skatteudvalget.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland

 


IQ Tax har stillet en række spørgsmål til Skatteministeriet i forbindelse med L 213. Spørgsmålene besvares i det følgende:

Kommentar:

Det kan bekræftes, at forrentning af en næringsdrivendes tilgodehavende ved salg af en næringsejendom må anses for at være renteindtægt fra en varedebitor – og dermed ikke medregnes ved opgørelsen af nettofinansieringsudgifterne.

Kommentar:

Ved opgørelsen af nettofinansieringsudgifterne medregnes alene kursgevinster og –tab på fordringer, gæld og finansielle kontrakter omfattet af kursgevinstloven. Finansielle kontrakter undtaget fra kursgevinstloven som følge af kursgevinstlovens § 30 indgår derfor ikke i opgørelsen.

Herudover indgår gevinst og tab på terminskontrakter m.v. (som udgangspunkt) heller ikke. Det afgørende er alene, om det er en kontrakt til sikring af driftsindkomst.

Hvis et ejendomsselskab, der er næringsdrivende med køb og salg af fast ejendom, indgår en terminskontrakt til sikring mod stigende renter i forbindelse med købet, vil terminskontrakten vedrøre driftsindkomsten. Dette gælder kun næringstilfælde. Anskaffes et anlægsaktiv, vedrører sikringen ikke driftsindkomsten.

Den del af en terminskontrakt, der må anses for spekulation, undtages ikke fra medregning i opgørelsen af nettofinansieringsudgifter.

Kommentar:

Valutaterminskontrakter medregnes altid ved opgørelsen af nettofinansieringsudgifterne, idet det ikke kan udelukkes, at kontrakten indeholder et renteelement.

Det vil være muligt at optage finansieringen i den valuta, der anvendes i det land, hvor ejendommen er beliggende.

 

Kommentar:

Bestemmelsen omfatter alle skattepligtige fortjenester og fradragsberettigede tab, hvad enten der er tale om næringsaktier eller almindelige aktier solgt inden tre år.

Det vil blive præciseret i et supplerende ændringsforslag, at afståelsessummer omfattet af ligningslovens § 16 B medregnes ved opgørelsen af nettofinansieringsudgifterne.

 Kommentar:

Det kan bekræftes, at en næringsdrivendes tilgodehavende ved salg af en næringsejendom må anses for at indgå i posten varedebitorer. Modsvarende medregnes renteindtægten ikke ved opgørelsen af nettofinansieringsudgifterne.

Formålet med renteloftet er, at der kun skal kunne opnås fradrag for finansieringsudgifter, der vedrører driften. Tab, der ikke fremføres efter ligningslovens § 15, vedrører alle anlægsaktiver – og disse kildeartsbegrænsede tab skal derfor ikke medregnes ved aktivopgørelsen. F.eks. vedrører kildeartsbegrænsningen i ejendomsavancebeskatningslovens § 6, stk. 4, kun anlægsejendomme. Ejendomme, der er erhvervet som led i den skattepligtiges næringsvej, er ikke omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven, jf. lovens § 1, stk. 2, og dermed heller ikke af kildeartsbegrænsningen.

Kommentar:

Der kan henvises til min kommentar til henvendelserne fra Forsikring & Pension (mht. a og b) og Dansk Industri samt ændringsforslaget (mht. c).

Kommentar:

Det kan bekræftes, at alle andre fradragsbeskårne nettofinansieringsudgifter mistes for altid.

Mht. begrænsningen af fremførselsadgangen kan der henvises til min besvarelse af henvendelsen fra Dansk Industri.

 

Kommentar:

I mit svar til Forsikring & Pension er det bekræftet, at ejendomsselskaber, der indgår i et livsforsikringsselskabs indkomstopgørelse efter selskabsskattelovens § 3 A, ligeledes vil være omfattet af undtagelsen for livsforsikringsselskaber.

I ændringsforslaget er der foreslået en tilsvarende undtagelsesbestemmelse i EBIT-reglen.

 

Kommentar:

Det kan bekræftes, at beregningen af EBIT-reglen foretages på baggrund af den skattepligtige indkomst før nettofinansieringsudgifter (som opgøres uden begrænsning efter §§ 11 og 11 B).

Fremførte kurstab efter § 11 B, stk. 9, (renteloftsbeskæring) kan påvirke de efterfølgende års nettofinansieringsudgifter, idet de modregnes i det efterfølgende indkomstårs bruttokursgevinster. Kurstabene kan ikke direkte beskæres igen efter EBIT-reglen. Men det kan tænkes, at modregningen medfører, at der udløses EBIT-beskæring, fordi nettofinansieringsudgifterne forhøjes ved modregningen.

Beskårne og dermed fremførte nettofinansieringsudgifter efter § 11 C (EBIT-beskæring) medregnes i EBIT-opgørelsen i efterfølgende indkomstår. Dette vil blive præciseret i et supplerende ændringsforslag.

Eksempel:

Koncernen har i indkomståret 2008 en skattepligtig indkomst før nettofinansieringsudgifter på 45 mio. kr. Nettofinansieringsudgifter er på 40 mio. kr. Koncernen rammes hverken af tynd kapitalisering eller renteloft i 2008.

EBIT-reglen medfører, at nettofinansieringsudgifterne i 2008 maksimalt kan være (80 pct. af 45 mio. kr.) 36 mio. kr. Der beskæres således (40 mio. kr. minus 36 mio. kr.) 4 mio. kr.

De 4 mio. kr. fremføres til fradrag i efterfølgende indkomstår, hvor de indgår i EBIT-opgørelsen. De 4 mio. kr. indgår ikke som nettofinansieringsudgifter ved beregningen af renteloftet.

Koncernen har i indkomståret 2009 en skattepligtig indkomst før nettofinansieringsudgifter på 48 mio. kr. Nettofinansieringsudgifter er på 35 mio. kr. plus de fremførte 4 mio. kr. – dvs. at koncernen i alt har nettofinansieringsudgifter på 39 mio. kr. Koncernen rammes hverken af tynd kapitalisering eller renteloft i 2009.

EBIT-reglen medfører, at nettofinansieringsudgifterne i 2009 maksimalt kan være (80 pct. af 48 mio. kr.) 38,4 mio. kr. Der beskæres således (39 mio. kr. minus 38,4 mio. kr.) 0,6 mio. kr.

Det er korrekt, at der ikke er foreslået en akkumulering af overskydende EBIT-indkomst, hvilket vil svare til en carry-back regel.

Der er ikke noget krav i skattelovgivningen om, at moderselskabet skal godtgøre datterselskabet for overførte nettofinansieringsudgifter. Det er muligt at yde en skattefri godtgørelse som følge af de nye regler i selskabsskattelovens § 31 D om skattefrie tilskud.

 

Kommentar:

Der kan henvises til min besvarelse af henvendelsen fra Dansk Industri.