Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 8 vedrørende forslag til lov om ændring af dyreværnsloven (klippekortordning for dyretransporter, strafskærpelse og egenkontrol i besætninger) (L 215), som Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 9. maj 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

Torben Jensen


Spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om ændring af dyreværnsloven (klippekortordning for dyretransporter, strafskærpelse og egenkontrol i besætninger) (L 215):

 

”Vil ministeren oplyse om de gældende regler for transport af syge dyr, og for hvordan disse regler påvirkes af lovforslaget?”

 

Svar:

 

De gældende regler om transport af syge dyr, dvs. regler om dyrenes transportegnethed, følger hovedsagligt af bilag I, kapitel I i forordning nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter mv. (transportforordningen).

 

Det fremgår af transportforordningen, at ingen dyr må transporteres, medmindre de er egnede til den påtænkte transport, og at alle dyr skal transporteres under sådanne forhold, at de ikke kommer til skade eller påføres unødig lidelse, jf. bilag I, kapitel I, pkt. 1.

 

Endvidere fremgår det, at tilskadekomne dyr og dyr, som har fysiologiske skavanker eller undergår en patologisk proces, ikke betragtes som transportegnede, jf. bilag I, kapitel I, pkt. 2. Transportforordningen indeholder på dette sted en liste over, hvornår dette navnlig vil være tilfældet. Listen nævner bl.a. dyr med alvorlige åbne sår eller prolapser, dyr som ikke er i stand til at bevæge sig ved egen kraft uden smerter eller gå uden støtte, drægtige hundyr i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, nyfødte pattedyr, hvis navle ikke er fuldstændig helet og svin på under tre uger, lam på under én uge eller kalve på under 10 dage, medmindre de skal transporteres over en kortere strækning end 100 km mv.

 

Er der tale om en lang transport, fremgår det endvidere af kapitel VI i bilag I til transportforordningen, at heste under fire måneder, kalve under 14 dage og svin under 10 kg kun må sendes på lange transporter, når de følges med moderdyret, og at utæmmede heste ikke må sendes på lange transporter.

 

Justitsministeriet har i forbindelse med transportforordningens ikrafttrædelse valgt at supplere forordningen på enkelte punkter. Det følger således af Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december 2006, § 7, at søer, som flyttes fra besætninger efter at have indgået i en produktion af smågrise (udsættersøer) ikke anses for egnet til transporter på mere end otte timer. Derudover indeholder bekendtgørelsens § 8 regler om udsætterhøners transportegnethed. Begge bestemmelser vil skulle efterleves, selv om der er tale om en grænseoverskridende transport. Herudover følger det af bekendtgørelsens § 18, at kvæg ikke kan anses for egnede til transport i 14 dage efter kælvning. Denne bestemmelse finder derimod alene anvendelse på transporter, der fuldt ud afvikles inden for Danmark.

 

Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets vejledning nr. 145 af 21. december 2006 om transportforordningen.

 

Justitsministeriet skal fremhæve, at lovforslaget om indførelse af en klippekortordning ikke indebærer nogen ændring af de materielle regler om transport af dyr, herunder reglerne om dyrs transportegnethed. Lovforslaget tager således alene sigte på at fastsætte de sanktioner, som skal være gældende ved overtrædelser af reglerne.

 

I medfør af klippekortordningen vil alle overtrædelser af reglerne om dyrenes transportegnethed medføre et klip i henhold til klippekortordningen.

 

Tre overtrædelser af reglerne om transportegnethed eller overtrædelser af reglerne om transportegnethed sammen med andre kliprelevante overtrædelser vil ifølge lovforslaget medføre en betinget frakendelse af retten til at beskæftige sig med transport af dyr, jf. lovforslagets § 29 b, stk. 1. Det bemærkes, at grovere overtrædelser af reglerne om transportegnethed, dvs. overtrædelser, som f.eks. udgør grovere uforsvarlig behandling af dyr, i sig selv vil kunne medføre frakendelse af retten til at transportere dyr efter den almindelige frakendelsesregel i lovforslagets § 29 a.

 

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.7., pkt. 4.3. og pkt. 5.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.