Vedrørende lovforslag L28, generelle bemærkninger.

 

I dette lovforslag skærpes bøderne, ofte til det dobbelte.  Der vil stadig være nogle, som anser bøden for en almindelig driftsudgift, fordi fortjenesten ved ikke at overholde reglerne er større end bøden.

 

Når man giver fødevareregionernes kontrolpersonale mere ”magt” vil der komme flere klager over personalet. Der vil f.eks. være meget få butikker, hvor jeg ikke vil kunne finde fejl – herunder også fejl som ikke direkte har betydning for folkesundheden.

 

Det større antal klager påvirker arbejdsklimaet for kontrolpersonalet, og det giver stres og større sygdomsfravær.  For at beskytte sig selv er kontrolpersonalet nu nødt til at lave flere notater og være ekstra omhyggelig med registreringer.  Nu er det ikke nok at notere, at besøget tog en time i butik xx, nu skal tiden registreres som f.eks. ankomst kl. 10.34 og forladt butikken klokken 11.43.

 

Hvis man så gætter på udviklingen om et år, så er der kommet krav om at alle butikker, f.eks. på deres indgangsdør, skal have et lille skilt eller selvklæbende mærkat som angivet CVR nummer, både som tal og stregkode.  Så udstyres kontrolpersonalet med en stregkodescanner, ligesom postbudene har, og mærkaten scannes ved ankomst og afgang fra butikken.  Meget hurtigt vil SKAT forlange, at ordningen udvides til at omfatte alle næringsdrivende for herved på en let måde at finde dem, som helt undgår at blive registreret og herved beskattet.  For 40 år siden skulle alle handlende have et næringsbrev, som skulle hænge synligt i butikken, så det er ikke noget nyt, det er blot tilpasset år 2007.

 

Det skal i denne forbindelse bemærkes, at fødevareregionernes kontrolpersonale i dag bruger en tredjedel af deres arbejdstid på at registrere, så der kan måske ved et fornuftigt internt samarbejde frigives resurser til udgående kontrol.

 

Det eneste man ikke må er at lade bureaukrater og teknokrater bestemme for meget, og heller ikke indføre et gebyr for mærkaten. En sådan mærkat kan administreres, fremstilles og udsendes for 50 kroner, og kan herved alene finansieres af bødeindtægten fra dem som ikke har en mærket ophængt.

 

Et sådan tiltag forringer ikke borgernes retssikkerhed, det er nemt og enkelt at administrere, det giver kontrolmyndigheder en række fordele og det modvirker unddragelse af moms og skat.

 

 

Jeg spørger derfor udvalget, om de vil tage stilling til forslaget og evt.

sikre, at lovforslag L28 tilpasses således, at et senere krav herom kan indføres administrativt uden en lovændring.

 

Med venlig hilsen

Ib Holm

Holbækvej 223

4100 Ringsted