Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 29. november 2006 (Ad L 28) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 44:
Spørgsmål 44:
â€Kan ministeren bekræfte, at en virksomhed som f.eks. Bilka i Ã…rhus ikke blot kan opdele virksomheÂden i afdelinger (bagerjomfruer og slagtersvende) - og derved komme under f.eks. 25 ansatte, sÃ¥ de derved kan slippe med en mindre bøde?â€
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg henholder mig:
â€Fødevarestyrelsen skal indledningsvist understrege, at det er fødevaremyndighederne, som ud fra nærmere fastsatte kriterier beslutter, hvordan kontrollen med den enkelte fødevarevirksomhed tilretteÂlægges, herunder om kontrollen med f.eks. et supermarked opdeles pÃ¥ flere tilsynsenheder.
Virksomheden kan sÃ¥ledes ikke selv bestemme, om kontrollen foretages ud fra en opdeling i forskelÂlige afdelinger, eller ud fra et samlet hele.
Efter statsliggørelsen af fødevarekontrollen i 2000 kunne fødevaremyndighederne konstatere, at der var forskelle i den måde, hvorpå kontrollen med detailvirksomheder blev tilrettelagt. Nogle steder blev eksempelvis større supermarkeder med flere afdelinger kontrolleret under ét, og man udarbejdede én samlet kontrolrapport. Andre steder blev hver afdeling i et supermarked kontrolleret separat, således at hver afdeling modtog en kontrolrapport.
For at skabe en mere ensartet praksis, blev der fastsat nærmere retningslinjer for kontrollen med sÃ¥danne detailvirksomheder. Af hensyn til offentliggørelsesordningen fandtes det mest hensigtsÂmæssigt at opdele de pÃ¥gældende detailvirksomheder i flere separate tilsynssteder, sÃ¥ f.eks. en bagerafdeling i supermarkedet kan sammenlignes med andre selvstændige bagerforretninger i samme by. PÃ¥ den mÃ¥de fÃ¥r forbrugeren et reelt grundlag for at træffe et kvalificeret valg.
NÃ¥r fødevaremyndighederne opdeler detailvirksomhederne i afdelinger, foretages en vurdering af, om de forskellige afdelinger kan betragtes som separate enheder i virksomheden. F.eks. vil en bager-, slagter- og fiskeafdeling samt bistro og personalekantine i et supermarked blive betragtet som selvÂstænÂdige tilsynsenheder, og det samme er tilfældet for restauranter, kiosker og afdelingskøkkener pÃ¥ et hospital. En forretning, der ikke har tilvirkningsafdelinger vil normalt ikke blive opdelt i flere tilsynsÂenheder. Man opdeler sÃ¥ledes ikke i f.eks. vinafdeling, kolonial samt frugt og grønt.
Den ovenfor skitserede inddeling af detailvirksomheder medfører, at bøder, efter bestemmelsen i fødevarelovens § 60, stk. 5, skal differentieres i forhold til omsætningen i den afdeling, som udgør en selvstændig tilsynsenhed – f.eks. bagerafdelingen i et supermarked. Hermed sikres det også, at bødens størrelse sættes i forhold til netop den afdeling, som ikke overholder reglerne – slagterafdelingen og fiskeafdelingen i samme supermarked kan drives upåklageligt uafhængig af den bagerafdeling, som ikke overholder reglerne.
Ved fastsættelse af administrative bøder anvendes antal ansatte som indikator for omsætningen, jf. besvarelsen af bl.a. udvalgets spørgsmÃ¥l 42. Fødevaremyndighederne skal sÃ¥ledes ved udstedelse af administrative bødeforlæg til de omhandlede detailvirksomheder tage udgangspunkt i antal ansatte i den afdeling, som udgør en selvstændig tilsynsenhed.â€
                                                                                                                   / Thomas Elvensø